برندسازی فرآیندی پیچیده است که به برنامه ریزی دقیق و حساب شده نیاز دارد تا بتواند توجه و اعتماد مخاطبان را جلب کرده و آنها را به مشتریان وفادار تبدیل نماید. بنابراین یک برند شناخته شده و محبوب به عنوان مهمترین دارایی و سرمایه کسب و کارها در نظر گرفته میشود که ارتباط مستقیمی با موفقیت و البته میزان فروش آنها دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده، بالغ بر 50 درصد از مصرف کنندگان ترجیح میدهند تا محصولات جدید را از برندهای نام آشنا خریداری کنند و احتمال خرید آنها از برندهای ناشناخته بسیار ضعیف است.
در این اینجاست که اهمیت برندینگ و تلاش برای معرفی نام تجاری خود به دیگران مشخص میشود. با این حال تصور بسیاری از افراد از برندسازی به انجام کارهایی همچون ، اجاره یک فروشگاه و فروش محصولات مختلف به گروهی از مشتریان ثابت و بعضا جدید حدود میشود؛ در صورتی که چنین نیست و ماهیت برند و مراحل برندسازی بسیار فراتر از این مفاهیم ساده و ابتدایی است. در ادامه این مطلب مفهوم دقیق برند و برندینگ را مورد بررسی قرار میدهیم و صفر تا صد برندسازی را نیز به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.
برند چیست؟
پیش از پرداختن به موضوع مشاوره و اجرای برندینگ و مراحل برندسازی ابتدا بهتر است مفهوم کلی برند را مورد بررسی قرار دهیم و با تعریف دقیق آن آشنا شویم.
برند در واقع نام و هویت اصلی یک کسب و کار است که آن را از سایر نامهای تجاری متمایز میسازد. ساخت یک برند موفق و محبوب، فرآیندی زمان بر است که به تلاش و نوآوریهای بسیاری احتیاج دارد. به همین دلیل است که برندهای قدیمی بر خلاف برندهای جدید به راحتی میتوانند محصولات و خدمات جدیدی را به بازار عرضه کنند و نگرانی بابت فروش و یا استقبال از آنها نداشته باشند.
در واقع برندهای معروف و موفق با تکیه بر نام خود در بازار رقابتی فعالیت میکنند و با ارائه محصولات و خدمات باکیفیت نیز در این عرصه به حیات خود ادامه میدهند. به بیان سادهتر «برند» یک نام و یا نماد اختصاصی است که شناسه اصلی و هویت محصولات و خدمات یک کسب و کار در نظر گرفته میشود و مصرف کنندگان به واسطه این نام قادر به شناسایی تولیدات آن خواهند بود.
برای درک بهتر مفهوم برند، به برندهایی همچون اپل، آدیدادس یا استارباکس فکر کنید. با شنیدن این نامها چه چیزی به ذهن شما خطور میکند؟ هر آنچه درباره این شرکتها احساس میکنید و تمامی افکار مثبت شما درباره این برندها، همان چیزی است که سالها برای ساخت آن در ذهن مخاطبان تلاش کردهاند. بنابراین، برند آن چیزی که شما میگویید یا برند یک شیء فیزیکی نیست؛ برند فقط یک احساس یا تصویر در ذهن مشتری است.
برندسازی یا برندینگ چیست؟
برندسازی یک روش بازاریابی خاص است که برای متمایز ساختن محصول یا خدمات یک شرکت از سایر محصولات مشابه مورد استفاده قرار میگیرد. برندسازی مناسب تأثیر ماندگاری بر مشتریان دارد و به یک کسب و کار کمک میکند تا به یک پایگاه مشتریان وفادار دست پیدا کند. به عنوان مثال، برند آدیداس برای فروش محصولات خود به انجام تبلیغات گسترده نیازی ندارد. اما یک برند لباس ورزشی نوپا و تازه تاسیس برای جذب مشتری ممکن است با مشکل مواجه شود. این مثال، قدرت برندسازی موفق و تاثیرات آن بر میزان فروش یک برند را نشان میدهد.
به طور خلاصه، برندسازی فرآیند تحقیق، توسعه و به کارگیری یک ویژگی متمایز یا مجموعهای از ویژگیها در یک برند است تا مصرف کنندگان بتوانند برندتان را از طریق محصولات یا خدمات شما به راحتی شناسایی کنند. پیش از ظهور دنیای دیجیتال، برندینگ تنها یک برچسب بود که بر روی محصولات و خدمات یک شرکت استفاده میشد. اما امروزه برند و برندسازی با مفاهیمی همچون اعتماد مشتری، شناخت، آگاهی، ارائه خدمات بی عیب و نقص، هویت و اعتبار شرکت، ترجیحات مشتری و مواردی از این قبیل مرتبط است.
مفهوم برندسازی با برند تفاوت اساسی دارد و توسعه یک برند در مراحل اولیه شاید تنها به انتخاب یک نام منحصر به فرد برای کسب و کار خلاصه شود. اما برندسازی به سادگی انتخاب یک نام و یا نماد نیست و در واقع به استراتژیهای هوشمندانهای اشاره دارد که با هدف ایجاد آگاهی، شناخت و تصویر ذهنی مثبت در ذهن مخاطبان طراحی و اجرا میشوند. به طور کلی به تمامی اقداماتی که در جهت معرفی یک برند به مصرف کنندگان صورت میگیرد اصطلاحا برندسازی یا برندینگ گفته میشود که دارای سه مرحله کلی است:
استراتژی برند
استراتژی برند یا طرح اولیه برند به عنوان اولین قدم در مراحل ساخت برندسازی در نظر گرفته میشود که به مخاطبان هدف کمک میکند تا درک بهتری از برند موردنظر داشته باشند. استراتژی برند در واقع نوعی برنامه کامل و دقیق است که به شما کمک میکند تا خود را از رقبا متمایز سازید و برای برندسازی خود یک پلن هدفمند طراحی کنید. بنابراین یک استراتژی برند جامع و کامل باید شامل موارد زیر باشد:
بررسی مخاطبان هدف
جمع آوری اطلاعات درباره رقبا
پیشینه و داستان برند
به طور کلی استراتژی برند مرحلهای مهم و اساسی برای ساخت یک برند موفق در نظر گرفته میشود که معمولا اکثر کسب و کارها از آن غافل شده و در همان ابتدا به سرعت وارد مرحله بازاریابی میشوند.
هویت برند
هویت برند را نیز عناصر بصری آن تشکیل میدهند و از طریق آن میتوانید بخشی از استراتژی برند خود را اجرا کرده و پیام اصلی نام تجاریتان را با استفاده از المانهای بصری به مخاطب منتقل کنید. مولفههای ظاهری یک برند باید در تمامی محیطها و کانالهای تبلیغاتی یکسان باشند تا به راحتی تشخیص داده شوند. برخی از آیتمهای مهم در تشکیل هویت بصری برند شامل:
لوگو
طراحی
رنگ و فونت
نمادها
طراحی وب سایت
تبلیغات
چاپ یا بسته بندی
تمامی این عناصر در کنار یکدیگر هویت بصری برند شما را تشکیل میدهند و به همین جهت باید به صورت حرفهای و خاص طراحی شوند تا مخاطب با دیدن آنها به سرعت بتواند برند شما را شناسایی کند.
بازاریابی برند
بازاریابی برند نیز رویکردی است که کسب و کارها از طریق آن محصولات و خدمات خود را به طیف گستردهای از مخاطبان هدف معرفی کرده و آنها را نسبت به خرید ترغیب میکنند. بازاریابی برند در سالهای اخیر عمدتا از طریق فعالیتهای بازاریابی دیجیتال انجام میشود که برخی از موثرترین روشهای آن شامل:
سئو وب سایت (SEO)
کلیه اقدامات مربوط به بازاریابی برند نیز با هدف آشنایی مخاطبان با یک نام تجاری خاص و فروش محصولات انجام میشوند که بازاریابی دیجیتال در حال حاضر به عنوان یکی از موثرترین روشهای بازاریابی برند شناخته میشود.
اهمیت برندینگ
به نظر شما برندینگ چه اهمیتی دارد و انجام اصولی آن چه تاثیری بر کسب و کارتان خواهد داشت؟ برند شما یکی از مهمترین داراییهای سازمان شماست که به آن هویت میبخشد، آن را به یاد ماندنی میکند، مشتریان را نسبت به خرید ترغیب کرده و از بازاریابی و تبلیغات شما نیز حمایت میکند. سایر مزایای برندسازی حرفهای و اصولی شامل:
تاثیرگذاری بر تصمیم خرید
برندینگ عامل تعیینکننده برای مصرف کنندگان در هنگام تصمیمگیری برای خرید است. نتایج یک مطالعه نشان میدهد که 82٪ از مصرف کنندگان از برندهایی خرید میکنند که مأموریت یا هدف بزرگتری دارند. حدود 67٪ از مصرف کنندگان نیز اذعان داشتند، محصولات برندهایی که از آنها خرید میکنند، مشتریان را به افراد بهتری تبدیل خواهند کرد.
ایجاد هویت برای برند
یک برند فراتر از محصول یا خدمات یک شرکت است. برندسازی به کسب و کار شما هویت میبخشد و به مصرفکنندگان چیزی میدهد تا بتوانند با آن ارتباط عاطفی برقرار کنند و از طریق آن برندتان را به خاطر بیاورند.
افزایش ارزش محصول
برندینگ موفق موجب جلب اعتماد مشتریان خواهد شد. نام تجاری خاص، ارزش محصول را افزایش میدهد و در بازارهای رقابتی امروزی موجب برتری و تمایز یک برند از رقبا خواهد شد.
افزایش قدرت تاثیرگذاری تبلیغات و بازاریابی
برندسازی موفق به افزایش قدرت تاثیرگذاری بازاریابی و تبلیغات شما کمک میکند، زیرا در این صورت بسیاری از مخاطبان به واسطه برندینگ حرفهای از قبل با برندتان آشنا شدهاند و مشاهده تبلیغات موجب افزایش شناخت و ایجاد نوعی حس وفاداری در آنها خواهد شد.
افزایش حمایت مشتریان از برند
برندسازی منجر به ایجاد وفاداری در مشتری میشود. اگر مشتریان فعلی شما از محصولات و تجربه کاربری برندتان رضایت داشته باشند، به عنوان مدافع و مبلغان برند شما عمل خواهند کرد. در نتیجه، علاوه بر حفظ مشتریان فعلی به مشتریان جدید نیز دست پیدا میکنید. تبلیغات شفاهی (دهان به دهان) مشتریانی که به برند شما وفادار هستند، بهترین و قدرتمندترین ابزار تبلیغاتی برای جذب مشتریان جدید است. علاوه بر این، مشتریان به برندی وفادار میمانند که برای زمان و پول آنها ارزش قائل است.
افزایش میزان فروش
تمامی مزایای برندسازی همچون افزایش شناخت برند، ایجاد وفاداری و انجام تبلیغات شفاهی توسط مشتریان در نهایت منجر به افزایش میزان فروش یک برند در بلندمدت خواهند شد. رشد میزان فروش دقیقا همان چیزی است که تمامی کسب و کارها به دنبال آن هستند و این هدف نیز از طریق برندینگ حرفهای و موفق قابل دستیابی خواهد بود.
بنابراین، قدرت بالای برندسازی را در رشد و پیشرفت برند خود دستکم نگیرید برای آن برنامهریزی کنید. اما برندسازی چگونه انجام میشود و شامل چه عناصری است؟ در بخش بعدی شما را با اصول برندینگ آشنا میکنیم.
چگونه برندسازی کنیم؟
برند شما همان چیزی است که دیگران در غیاب شما دربارهتان میگویند. برای ایجاد شناخت و درک مثبتی از کسب و کار خود باید استراتژیهای موثری برای برندسازی داشته باشید و آنها را به صورت حرفهای اجرا کنید. برای آنکه بتوانید برندسازی خود را به صورت صحیح و اصولی انجام دهید، مراحل زیر را طی کنید:
تعریف برند و اهداف آن
برندهای موفق دارای اهداف دقیق و روشن و همچنین هویت مشخصی هستند. با پاسخ به پرسشهای زیر میتوانید ماهیت دقیق برند خود را تعریف کنید:
چرا مشتریان باید محصول شما را خریداری کنند؟
چه چیزی برند شما را از رقبا متمایز میسازد؟
آیا مشکلات مصرفکنندگان را حل میکنید؟
آیا مشتریان میتوانند به شما اعتماد کنند؟
ارزشهای برند شما چیست؟
پاسخ به این سوالات به شما کمک میکند تا پایه و اساس برندسازی خود را بنا کرده و وارد مراحل بعدی برندینگ شوید.
شناسایی مشتریان هدف
یک برند بدون مخاطب هیچ معنایی ندارد، بنابراین مرحله دوم این است که مخاطبان خود را به خوبی بشناسید. تنها پس از شناخت مشتریان بالقوه خود میتوانید استراتژیهای جذابی برای آنان طراحی و اجرا کنید. شناسایی و درک مشتریان، شما را در جایگاه آنها قرار میدهد و نوعی همبستگی عاطفی میان شما و آنها ایجاد خواهد کرد. زمانی که مشتریان خود را بشناسید، بهتر میتوانید نیازها و خواستههای آنها را برآورده کرده و رضایت آنان را جلب کنید. شناخت مشتریان هدف و پاسخگویی به نیاز آنها باعث ایجاد وفاداری، بازگشت مشتری و انجام خریدهای مکرر خواهد شد. برای شناخت مشتریان خود باید بدانید که:
محصول شما کدام نیاز آنها را برطرف میکند؟
در چه گروه سنی قرار دارند؟
وضعیت تأهل آنها چگونه است؟
شغل احتمالی آنها چیست؟
بودجه آنها چقدر است؟
تا چه اندازه میتوانند به برند شما وفادار بمانند؟
خرید اخیر آنها چه محصولی بوده است؟
تا چه اندازه تمایل دارند برای خرید محصولات شما هزینه کنند؟
پس از شناخت بهتر مشتریان خود میتوانید با استراتژیهای دیگر پیش بروید. اگر این مرحله را نادیده بگیرید و جلو بروید، در مراحل بعدی برندینگ خود دچار مشکل خواهید شد.
ایجاد هویت برند ساده، تاثیرگذار و جذاب
برندها بدون داشتن هویت برند منحصر به فرد و چشمگیر مانند لوگوی اختصاصی، نام خاص و شعار به یادماندنی تقریبا ناقص هستند. شخصیت مشتریان خود را دنبال کنید تا مشخص کنید که چه نوع هویت برندی برای آنان جذاب است. جهت انجام اموری همچون تبلیغات برند، طراحی لوگو و ایجاد هویت برند نیز میتوانید از سازمانهای متخصص در این حوزه کمک بگیرید (میشه اینجا به شرکت بمان لینک داد). هویت برند عالی شامل یک نام آسان و لوگوی به یاد ماندنی است.