عمومی

برهانی: نتانیاهو گانتس را در بازی سیاسی فریب داد

یک کارشناس حوزه اسرائیل درباره استعفای بنی گانتس از کابینه جنگ گفت: گانتس یک شخصیت محبوبی در مقایسه با نتانیاهو در اسراییل است و بیش از دیگر سیاستمداران محبوبیت دارد. نتانیاهو قبلا او را در مسائل سیاسی بازی داده و فریبش داده است. این دفعه هم چون نتانیاهو شخصیتی فرصت‌طلب و فریب‌کار است، همان رفتار را کرد. اما گانتس با استفاده از تجارب قبلی راه خود را جدا کرد تا بازی که نتانیاهو برای او فراهم کرده بود را ترک کند.

به گزارش مخبران، درحالی که انگشت اتهام جهان به سمت کابینه نتانیاهو بر سر حمله به اردوگاه نصیرات در مرکز غزه دراز شده است، کابینه جنگ اسراییل به کل بهم ریخت و یکشنبه سه وزیر عضو کابینه جنگ و یک فرمانده لشکر ارتش اسرائیل از مقام خود استعفا دادند. روز سه‌شنبه عضو مستعفی کابینه جنگ اسراییل یعنی بنی گانتس در دیدار با وزیر خارجه آمریکا درباره جبهه شمال درخواستی را مطرح کرد. او از وزیر خارجه آمریکا خواست ایالات متحده و جامعه جهانی برای رفع تهدید حزب‌الله علیه شمال اراضی اشغالی تلاش کنند. امری که نشان داد کنار رفتن گانتس به معنای اعتراض او بر روند جنگ نیست و بیش از هر چیز به اختلافات سیاسی بین گانتس و نتانیاهو مرتبط است.

هادی برهانی کارشناس مسائل اسراییل در گفتگویی با مخبران در خصوص علت استعفای گانتس گفت: هفت اکتبر که اتفاق افتاد اسراییل وارد جنگی شد که پیشبینی می‌شد که سخت باشد. اسراییل یک مشکل بزرگ بود که دو پارگی و اختلافات داخلی بود که عمق زیادی هم داشت. به طور خاص در مورد بحث اصلاحات قضایی سکولارها وتندروها مقابل هم قرار گرفته بودند و ماه‌ها تظاهرات برگزار می‌شد. در این شرایط بود که هفت اکتبر اتفاق افتاد. دولت حاکم به رهبری نتانیاهو دید اگر جنگ را با همان شکل دولت ادامه دهد، این دولت شامل بخشی از مردم اسراییل نیست. پس دولتی که می‌خواهد وارد چنین جنگ بزرگی شود، باید مورد اعتماد همه مردم باشد که تحت رهبری دولت وارد جنگ شده و نیروهای داوطلب و … برای جنگ آماده شوند. مکانیسمی که برای اعتمادسازی فراهم شد ایجاد یک کابینه جنگ بود که شامل احزاب و اپوزیسیون هم بشود و کل جنگ هم زیر نظر کابینه جنگ باشد تا مردمی که به نتانیاهو اعتماد نداشتند به دلیل اینکه نماینده‌شان در کابینه است، به آنها اعتماد کنند.

برهانی ادامه داد: بنی گانتس از اپوزیسیون آمد و کابینه سه نفره‌ای با نتانیاهو و گالانت و گانتس تشکیل شد. البته دو نفر دیگر هم مشاور بودند که یکی از آنها جزو اپوزیسیون به حساب می‌آمد ولی حق رای نداشتند. کابینه جنگ در این مدت وضعیت را رهبری می‌کرد تا اینکه اختلاف در مورد ادامه یا پایان جنگ به‌وجود آمد. گانتس می‌گفت برنامه باید برای پایان‌جنگ و بعد از آن مشخص باشد. آنها اولویت را آزادی اسرا می‌دانستند.

ائتلاف حاکم به رهبری نتانیاهو مایل هستند که جنگ را ادامه دهند و خیلی از آتش‌بس استقبال نکرده و برنامه‌ای برای پس از جنگ ندارند. این اختلافات تشدید شد و گانتس هم تهدید کرد که اگر تا تاریخی که گفته وضعیت مشخص نشود، کناره گیری‌ می‌کند. در نهایت این اتفاف نیفتاد و گانتس کنار رفت و اپوزیسیون دیگر نقشی در جنگ ندارد و همه چیز در دست نتانیاهو و ائتلاف حاکم است.

هادی برهانی در مورد اینکه وضعیت جنگ به کدام سمت می‌رود گفت: اداره جنگ برای نتانیاهو مشکل تر شده. فشارهای خارجی تشدید شده و امریکا هم به کسانی پیوسته که مایل هستند آتش‌بس صورت بگیرد. الان که اپوزیسیون کنار کشیده و حمایت خود را تمام کرده، فشار بر نتانیاهو و دولتش خیلی زیاد می‌شود تا انها به یک مصالحه با حماس برای پایان جنگ تن بدهند.

در واقع آن گروهی که دنبال مصاحله در غزه هستند و به آزادی اسرای اسراییلی فکر می‌کنند از کابینه جنگ عقب‌نشینی کرده‌اند و حمایت خود را از دولت و جنگ برداشته‌اند.

این کارشناس مسائل اسراییل توضیح داد: گانتس یک شخصیت محبوبی در مقایسه با نتانیاهو در اسراییل است و بیش از دیگر سیاستمداران محبوبیت دارد. نتانیاهو قبلا او را در مسائل سیاسی بازی داده و فریبش داده است. این دفعه هم چون نتانیاهو شخصیتی فرصت‌طلب و فریب‌کار است، همان رفتار را کرد. اما گانتس با استفاده از تجارب قبلی راه خود را جدا کرد تا بازی که نتانیاهو برای او فراهم کرده بود را ترک کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا