عمومیمطالب برتر

بهترین رنگ سرامیک برای نمای ساختمان

متریال سرامیک در  یکی از پرکاربردترین و بهترین متریال های ساختمانی است که در انواع مختلف برای پروژه های ساختمانی اعم از مسکونی، تجاری و اداری استفاده می شود. از جمله دلایل اینکه از سرامیک در نما استفاده می شود تنوع طرح و رنگ و مدل، به همراه کیفیت بالا در کنار قیمت مناسب است. اما سوالی که قطعا ذهن بسیاری از کارفرماها را مشغول کرده این است که بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان چیست؟ در این مطلب قرار است به طور جامع و مفید در این خصوص صحبت کنیم تا بتوانید برای ساختمان خود بهترین مدل را انتخاب نمایید.

بهترین سرامیک برای نمای ساختمان چیست؟

قبل از اینکه به معرفی بهترین نمونه های سرامیک برای نمای ساختمان بپردازیم باید در این خصوص صحبت کنیم که اگر می خواهید در خصوص انتخاب سرامیک مطمئن شوید، مقاله ای که در این خصوص قبلا نوشته ایم «» را مطالعه کنید. اما برویم سراغ اصل مطلب یعنی بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان چیست؟ 

سرامیک های پرسلان را باید جزو بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان در نظر گرفت که ترکیبی از رس، گرانیت، فلدسپات و مواد معدنی مختلف است. مقاومت و ماندگاری سرامیک های پرسلان بسیار بالاست اما در مقابل وزن زیاد آنها باعث شده تا نصب و جابجایی و برشکاری دشواری داشته باشند و برای نماکاری حتما نیاز به اسکوپ و نماکار ماهر داشته باشید. سرامیک های پرسلان درجه یک به دلیل اینکه با  سنگ لاشتر رقابت بسیار نزدیکی دارند ظاهر مشابهی هم پیدا کرده اند و در بسیاری از پروژه ها برای کاهش هزینه ها اما دستیابی به همان زیبایی نمای سنگی، از سرامیک پرسلان استفاده می کنند.

  • سرامیک معمولی یا غیر پرسلان

گاهی اوقات از نقطه نظر یک شرکت ساختمانی که وظیفه نماکاری یک ساختمان با سبک مینیمال یا مدرن را بر عهده دارد، بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان، سرامیک های غیر پرسلانی است تا هزینه ها را کاهش دهند. این نوع سرامیک ها بخاطر جذب آب بیشتر نسبت به سرامیک پرسلانی، برای اقلیم های مرطوب و با آب و هوای بارانی مناسب نیستند. قبلا در مطلب  نیز تأکید کرده ایم که سرامیک معمولی مناسب نیست.

  • سرامیک تراکوتا یا پرسلانی خشک

مدل دیگری که از آن به عنوان بهترین سرامیک نمای ساختمان یاد می شود سرامیک های تراکوتا یا پرسلانی خشک هستند که بخاطر وزن کمتر نسبت به سرامیک های پرسلانی استفاده زیادی دارند. این سرامیک ها وزن زیادی به سازه تحمیل نمی کنند و جابجایی راحتتری هم دارند. در مواردی خاص و ویژه بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان، سرامیک های تراکوتایی است.

این نوع سرامیک ها که به سرامیک توپر یا خشک نما هم معروف هستند به دلیل اینکه قیمت کمتری دارند برای پروژه های ساختمانی با هدف کاهش هزینه های ساخت و ساز و ایجاد سطحی صاف و یکدست در نما استفاده می شوند. بنابراین در برخی موارد می توان به عنوان بهترین سرامیک نما استفاده کرد. البته مدل های فول بادی هیچ گونه تخلخلی ندارد چون بر اثر گرمای زیاد تمامی منافذ آن بسته شده بنابراین برای نواحی مرطوب مثل شمال ایران هم مناسب هستند. به همین دلیل است که به سرامیک های فول بادی، سرامیک بدون لعاب هم می گویند.

اگر به دنبال القای نمای یک ساختمان به سمت انواع  هستید بدون آنکه کاملا در جهت طراحی آن قدم بردارید سرامیک های با طراحی ویژه بسیار مناسب هستند. به عبارت دیگر در طراحی ویلا روستیک باید از نمای چوبی مثل ترمووود استفاده کرد اما شما می توانید با خرید سرامیک های طرح چوب از متریال های بسیار مقاوم تر استفاده کنید. یا تصور کنید به آجر نما و زیبایی آن علاقه دارید اما استحکام و ماندگاری سرامیک را می خواهید در این صورت بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان، سرامیک های طرح آجر نما هستند.

انواع سرامیک نمای بیرون ساختمان | جدیدترین سرامیک برای نمای ساختمان

گاهی اوقات بسته به نوع طراحی و نماکاری نیاز به قطعاتی با ابعاد 30 در 60 سانتیمتر و به طور کلی کوچکتر از اسلب های بزرگ سرامیک دارید. در این حالت بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان سرامیک های موزاییکی است که در انواع مدل های 4 تا 8 ضلعی و به شکل لعابی یا بدون لعاب تولید می شوند.

جدیدترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان که اخیرا شرکت ها پیشنهاد می کنند سرامیک هایی است که از سنگ گرانیت ساخته شده اند. سرامیک های گرانیتی مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و فشار دارند و مقاوم سازی نما به بهترین شکل انجام می پذیرد. توجه داشته باشید که بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان در ویلا کلاسیک، مدل های گرانیتی است.

نوع دیگری که بهترین سرامیک نما لقب گرفته، سرامیک های طرح سنگ مرمر است. همانطور که از اسم این نوع سرامیک ها مشخص است که از سنگ مرمر ساخته شده اند و طرح و رگه شباهت بسیار زیادی دارد

بهترین سرامیک نمای ساختمان چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

تا اینجا با لیستی از بهترین انواع سرامیک برای نمای ساختمان آشنا شدید اما جدای از این مورد باید بدانید که سرامیک های مناسب نماکاری چه ویژگی هایی دارند. در ادامه قصد داریم به این دسته از موارد اشاره کنیم:

  • بهترین سرامیک ها مقاومت بالایی در برابر ضربه، خوردگی و نفوذ آب دارند
  • سرامیک های درجه یک با تخلخل پایین اجازه نفوذ آب به میزان زیاد را نمی دهند
  • طرح و رنگ متنوعی دارند تا بتوانید با هر نوع سبکی از طراحی تطبیق دهید
  • با شرایط اقلیمی مختلف سازگار هستند بنابراین محدودیت خاصی نخواهید داشت
  • تمیز کردن آنها ساده و سریع است
  • در اثر انقباض و انبساط ترک نمی خورند یا نور مستقیم خورشید با تابش شدید آنها را رنگ پریده نمی کند
  • در دسترس هستند و به راحتی می توان در بازار تهیه کرد
  • سطحی صاف و کاملا صیقلی دارند و هنگامی که از کنار به آنها نگاه می کنید تاب خوردگی ندارند

جمع بندی مطالبرنگ آمیزی دیوارهای ساختمان به زیبایی آن کمک می کند. این کار باعث محافظت دیوارهای خارجی در برابر آسیب ها میشود. نمای ساختمان در طی روز بیش از هر قسمت از ساختمان در معرض باران و اشعه خورشید می باشد. لازم به ذکر است که تمام این موارد به طور کلی نمای ساختمان را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش عمر آن می شوند. رنگ نمای ساختمان از مواردی است که جهت زیبایی و مقاوم سازی نما به کار میرود. رنگی که در نمای خارجی ساختمان استفاده میشود فرمولاسیونی کاملا متفاوت از رنگ مورد استفاده در نمای داخلی را دارد. در انتخاب نوع و جنس رنگ باید به شرایط جوی منطقه‌ای که آن رنگ در آن مورد استفاده قرار می گیرد دقت کرد. رنگهای نما تنوع بسیار بالایی در بازار دارند و شما می توانید متناسب با شرایط جوی, نمای ساختمانهای مجاور, نوع نما و همچنین سلیقه خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. اگرقصد استفاده از رنگ نمای سیمانی را دارید به شما توصیه می‌کنیم که در این محتوا با ما همراه باشید تا رنگ مناسب را انتخاب کنید .

رنگ نمای سیمانی چیست؟

از جمله موادی که برای ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد رنگ نقاشی نما میباشد. این رنگ باید دارای ویژگی های منحصر به فرد و استانداردهای نماسازی باشد. اگر رنگی که در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد با استانداردهای موجود انتخاب شوند, کیفیت اولیه آن به مدت ۱۵ الی ۲۰ سال ماندگار خواهد بود. به همین دلیل است که باید قبل از انتخاب نوع رنگ و اجرای پروژه رنگ کاری با متخصصان و کارشناسان در این حوزه مشورت کنید و سپس اقدام به رنگ نمای ساختمان  انجام دهید. توجه داشته باشید که رنگ های نما دارای الاستیسیته بسیار بالایی میباشند. این موضوع باعث می شود قابلیت کشسانی صد درصد پس از خشک شدن داشته باشند. اگر رنگ مورد نظر برای نماسازی به درستی انتخاب شود, نما در برابر اشعه های مضر نیز مقاوم خواهد بود و به مرور زمان در برابر تابش نور خورشید کیفیت و زیبایی خود را از دست نخواهد داد.

 عوامل انتخاب رنگ برای نمای بیرونی ساختمان

رنگهای نما انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند و به همین دلیل در تمام نقاط قابل اجرا هستند. رنگ معمولاً ضد آب است و رطوبت به سطوح زیرین آنها منتقل نمی شود. به نوعی این رنگ ها به عنوان عایق رطوبتی عمل کرده و مانع است ایجاد مشکلات برای ساختمان میشوند. یکی از مهمترین دغدغه های طرفداران  برای نماسازی استفاده از بهترین رنگ نما می باشد. انتخاب رنگ برای نمای بیرونی ساختمان به عوامل متعددی بستگی دارد.  اولین عامل توجه به نوع نما میباشد. نکته دیگر اینکه باید به موقعیت جغرافیایی آن نیز به طور کامل توجه گردد.  زیرا اگر رنگ بنا سازگار با موقعیت جغرافیایی نباشد طول عمر و کیفیت پایینی را در پی خواهد داشت. رنگ مورد استفاده در رنگ آمیزی باید به نوعی باشد که به عنوان پوشش و عایق رطوبتی و حرارتی روی سطوح بتنی چوبی و سایر مصالح کاربردی کاربرد داشته باشد.

رنگ آمیزی نما سیمانی

رنگ نمای سیمانی روی تخته های سیمانی با پایه آب انجام می شود. رنگ آمیزی باعث زیبا و جذاب شدن بنا همچنین افزایش مقاومت آن می شود. بهترین رنگ برای بنا استفاده از از رنگ مخصوص آن میباشد. امروزه تولید کنندگان متناسب با نوع نما رنگ را به بازار عرضه میکنند تا بهترین و مطلوب ترین انتخاب برای شما شما باشد.این کار به شیوه‌ای فرموله می شود که راه های تنفسی برای سطح زیرین یا سیمان فراهم شود. اگر این رنگ شرایط لازم برای ایجاد لایه تنفسی را ایجاد نکند در مدت زمان کوتاه  رنگ روی سیمان به شکل پوسته پوسته تبدیل خواهد شد. توجه داشته باشید که  سطح سیمان باید به طور کامل خشک شود در غیر این صورت رنگ روی نمای سیمانی طبله خواهد کرد. نکته نهایی اینکه نمای سیمانی که قبلا رنگ آمیزی شده باشد باید ابتدا پوسیدگی های آن کاملا برطرف شوند و سپس رنگ آمیزی مجدد روی آن صورت گیرد.

انواع سرامیک نمای بیرون ساختمان | جدیدترین سرامیک برای نمای ساختمان

قوانین انتخاب رنگ نمای سیمانی

  1- نوع رنگ

نوع رنگ در در نمای ساختمان مانند کمک می کند تا ظاهری زیبا و جذاب در رنگ بوجود بیاید. در ترکیب رنگ نمای ساختمان از رزین بیشتری استفاده می شود تا چسبندگی بیشتری روی دیوار های خارجی داشته باشد. رنگ های آلکیدی و آکریلیک از رنگ های دکوراتیو و مقاوم میباشند. این نوع رنگ ها چسبندگی بالایی روی دیوارهای سیمانی خواهند داشت و در برابر اشعه UV  بسیار مقاوم هستند. شما بسته به شرایط آب و هوایی می توانید نوع رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر در طول سال در آن منطقه بارش باران زیاد است بهتر است از رنگ نما های آلکیدی یا روغنی استفاده کنید تا در برابر باد و باران مقاومت بیشتری داشته باشند. این رنگها فاقدvoc  میباشند و برای محیط زیست مضر نیستند.

2- ضد آب بودن

یک نما می تواند در عین حال که زیبا و درخشان است پس از بارش باران زشت و نامطلوب گردد. پس در هنگام انتخاب رنگ باید به ضد آب بودن آن توجه کرد. این رنگ نقش لایه محافظ را نیز ایفا می کند. در نتیجه باید قدرت بالایی داشته و چسبندگی خوبی را روی سطوح داشته باشد. همچنین از ترک خوردگی دیوارها جلوگیری کند. توجه داشته باشید که رنگی که ضد آب نباشد نمی‌تواند این محافظت را ایجاد کند.

3-قابل شستشو بودن

امر بسیار اجتناب ناپذیر در نمای ساختمان, شستشوی آن می باشد. در هر حال شما نیاز خواهید داشت که دیوارهای خارجی ساختمان را بشویید. هرچندکه برخی افراد ترجیح می‌دهند آن را مجدد رنگ آمیزی کنند. اما به این نکته توجه داشته باشید که رنگ اگر قابل شستشو باشد از هزینه مجدد رنگ آمیزی جلوگیری میکند. رنگ رزین اکریلیک یکی از بهترین گزینه ها برای چنین مواقعی می باشد. این رنگ در برابر شستشو مقاومت بسیار بالایی دارد یعنی در هنگام شستشو روی آن رنگ پریدگی یا تغییر رنگ ایجاد نمی شود.

4-اجرای رنگ نما سیمانی

علاوه بر انتخاب رنگ, اجرای رنگ نما نیز از پیچیدگی های خاصی برخوردار است.  نکاتی همچون  شرایط آب و هوا, اجرا در ساعات خاصی از روز از مواردی است که شاید همه افراد از آن اطلاع نداشته باشند. به همین دلیل است که توصیه می شود از افراد خبره در این زمینه کمک گرفته تا بتوانند محاسبه دقیق را برای رنگ آمیزی نمای ساختمان به شما ارائه دهند.

5- پالت رنگ

این موضوع بسیار مهم است پالتی که برای نمای ساختمان انتخاب میشود با شرایط آب و هوایی آن منطقه متناسب باشد. برای مثال رنگی که برای مناطق با هوای گرم و آفتابی انتخاب میشود با مناطقی که مدام در آن باران می بارد متفاوت است. دلیل آن نیز کاملا مشخص است. بر فرض مثال وقتی رنگ تیره را برای مناطق آفتابی انتخاب کنید سبب گرمتر شدن خانه در آن مناطق می شود. رنگ تیره گرما را  به خود جذب کرده و گرد و غبار روی آن نمایان می شود.در نتیجه در مناطق آفتابی و گرم باید از رنگ نمای سیمانی روشن استفاده شود.

 

بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان را به همراه ویژگی های اصلی شناختید تا بتوانید بهترین تصمیم را هنگام انتخاب و خرید متریال مناسب برای نما داشته باشید. همانطور که گفتیم هر یک از مدل های سرامیک نما ویژگی و کاربرد خاص خودشان را دارند بنابراین به طور قطع نمی توان گفت کدام مدل از همه بهتر است.

 

دکمه بازگشت به بالا