عمومیمطالب برتر

بهترین پوشش سوله

پوشش سقف سوله انواع مختلفی دارد که عبارت اند از:پوشش سقف سوله با پشم شیشه و ، سوله با پوشش سقف ساندویچ پانل، پوشش سقف با ورق گالوانیزه، پوشش سقف با پلی کربنات، پوشش سقف کارتن پلاست و پوشش سقف فایبرگلاس. در این مقاله هرکدام از این موارد را توضیح می دهیم. سوله یک سازه از جنس فلز است. این سازه معمولا با سقف شیب دار ساخته میشود. به عبارتی تفاوت اصلی سازه سوله با سایر سازه ها در شیب دار بودن فرمت و قاب های آن و از طرفی داشتن دهانه بزرگتر است. زمانی که سوله نصب و کامل شد، نوبت به اجرا میرسد.

پوشش داخلی سقف سوله | پوشش سقف سوله با پشم شیشه

یکی از اصلی ترین بخش های هر سوله سقف آن است. به همین علت پوشش آن نیز بسیار اهمیت دارد؛ زیرا پوشش سقف در میزان وزن سوله موثر است. برای ساخت بیشتر سالن های ورزشی، تعمیرگاه های بزرگ، کارگاه ها و کارخانه های تولیدی و… از سوله استفاده میشود. بنابراین آشنایی با انواع پوشش آن خالی از لطف نیست.

انواع پوشش های سقف سوله

برای ساخت سقف سوله با توجه به شرایط آب و هوایی از مواد و متریال های مختلفی استفاده میشود. این خود باعث به وجود آمدن انواع پوشش سقف سوله شده است. جهت پوشش های بیرونی سقف سوله، ساندویچ پنل و پلی کربنات، ورق های رنگی و گالوانیزه و کرکره  بهکار می رود.

  •  پوشش سقف سوله با  پشم شیشه و توری مرغی

برای مستحکم تر کردن و ایجاد اتصال بین پشم شیشه و سقف سوله از توری مرغی استفاده میشود که یکی از انواع است. این توری یک توری گالوانیزه بسیار مقاوم است . به همین علت باعث  بالا بردن مقاومت و دوام سقف نیز می شود. پشم شیشه نیز ماده‌ای بی نهایت عالی ست که از الیاف معدنی و مواد بازیافت شده از ذوب شیشه و به شکل رشته های ریز و سوزنی تولید میشود. این محصول ویژگی‌های زیر را داراست:

  1. در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد و حرارتی تا ۵۰۰ درجه را میتواند تحمل کند.
  2. به دلیل مقاومت پشم شیشه در برابر حرارات و آتش سوزی، باعث کاهش هزینه های نگهداری و کاهش اتلاف انرژی می شود. به همین دلیل از ترکیب پشم شیشه و توری های گالوانیزه برای ساخت پوشش سوله استفاده میشود. بعد از بنا شدن سقف این عایق عالی را استفاده کرد و مقاومت سقف را افزایش می دهند.

اگر بخواهیم از محافظ برای پشم شیشه استفاده کنیم، کار سختی ست؛ اما توری مرغی کار ما را راحت تر میکند. این توری مقاومت و استحکام بالایی در بابر رطوبت و زنگ زدگی دارد.

  • سوله با پوشش سقف ساندویچ پانل

یکی از مرسوم ترین و پرطرفدار ترین نوع سوله، سوله با پوشش سقف ساندویچ پانل است که ویژگی ها و مزایای زیر را دارد:

  1. ساندویچ پانل دارای دو ورق و یک لایه میانی عایق است، که کیفیت و دوام قابل قبولی دارد.
  2. علل اصلی استفاده از ساندویچ پانل در پوشش سقف شیب دار وزن سبک و عایق بودن در برابر رطوبت، گرما و صداست.
  3. ین نوع سقف دارای امنیت و سرعت بالای اجرایی است؛ بنابراین باعث کاهش هزینه میشود و مقرون به صرفه است.
  4. سقف سوله ساندویچ پنل در برابر عوامل طبیعی مانند زلزله نیز مقاومت بالایی دارد.
  5. برای کاهش خطرهای احتمالی در هنگام وقوع حوادث بطورکلی بهتر است از ساندویچ پنل های سقفی سبک تر استفاده شود.
  6. این سقف در برابر ریزش برف شدید مقاوم است.

در تولید ساندویج پنل مواد عایق فومی در بین دو ورق لایه ای بیرونی و داخلی تعبیه میشوند. مواد عایق در حجم بالا و وزن مشخصی بین دو لایه ورق فولادی سینوسی در نظر گرفته میشوند. یک عایق عالی و مقاوم در برابر حرارت، صدا و رطوبت است. پیشنهاد می کنیم با بیشتر آشنا شوید.

کاربردها:

  1. مناسب برای سقف سوله کارخانه و کارگاه ها.
  2. مناسب برای سقف سوله های ورزشی.
  3. مناسب برای ساخت آشیانه هواپیما.
  4. مناسب برای ساخت و احداث انواع سردخانه.
  •  پوشش سقف سوله با ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه نوعی ورق فولادی بسیار مقاوم است که دارای  روکشی از چند لایه فلز روی (در حد میکرون) است. در تولید این ورق هر چقدر میزان روکش لایه روی بیشتر باشد، پوشش دهی مناسب و بیشتری برای ورق گالوانیزه خواهد داشت. ورق های گالوانیزه در دو نوع فرم و فابریک جهت ساخت پوشش سوله استفاده میشوند. مقاومت این نوع پوشش در برابر خوردگی و زنگ زدگی بسیار بالا می باشد؛ زیرا این روکش روی به مقاومت ورق ها در برابر بارندگی و رطوبت کمک شایانی میکند.

  •  پوشش سقف سوله با پلی کربنات

این نوع پوشش بسیار محکم است؛ زیرا پلی کربنات ترکیبی سخت و شفاف می باشد. از ورق پلی کربنات در تولید پوشش سقف سوله با ضخامت و لایه های متفاوتی استفاده میشود. برای ساخت ورق های پلی کربنات موج دار از فرمت پوشش سقف ورق گالوانیزه و ساندویچ پنل استفاده میشود. بکار بردن  روش های ساخت این دو فرمت قبلی، باعث میشود، که هزینه های آب بندی پوشش سقف کاهش پیدا کند.

ورق های پلی کربنات بیشتر در ساخت سقف هایی که نیاز به نور بیشتری دارند، بکار می روند؛ مانند دامداری ها، سالن های ورزشی، فروشگاهها، انبارها و… . این نوع ورق ویژگی‌های زیر را دارد:

  • لایه های ضد اشعه ماوراء بنفش خورشید دارد؛
  • فضایی بی خطر و مناسب برای هر نوع موجودی ایجاد میکند؛ حتی رنگ اجسام و موادی که  در سوله هستند؛
  • این پوشش بسیار ضربه پذیر و نشکن است؛
  • تنوع زیادی در طراحی و اجرا به ما می دهد؛
  • جایگزینی مناسب برای شیشه در ساخت سقف های نورگیر است.

مزایای مصرف ورق های پلی کربنات:

۲.جایگزین مناسب شیشه.

۳.عدم جا به جایی حرارت در همه فصل های سال.

۴.کاهش هزینه آب بندی سقف.

  • پوشش سقف سوله کارتن پلاست

بیشتر سوله هایی که در ایران تولید میشوند از این نوع هستند. کارتن پلاست نوعی ورق مدرن است که  ویژگی‌های زیر را دارد:

  • قابلیت بازیافتی و انعطاف پذیری دارد؛
  • با عرض ۲۰۰۰ میلیمتر در ضخامت ۲ تا ۱۴ میلیمتر تولید میشود؛
  • این نوع رنگ های متنوعی داشته و سلیقه های گوناگونی را پوشش میدهد؛
  • ضریب مقاومت بالایی در برابر ضربه های فیریکی و یا عوامل شیمیایی دارد؛

یک گزینه عالی برای پوشش دسترسی سریع به محتوای این مطلب

امروزه سوله‌ها در صنعت دارای کاربردهای گسترده‌ای هستند؛ به صورتی که ساخت کارخانه یا کارگاه، بدون وجود سوله امکان‌پذیر نیست. سوله‌های از طراحی متفاوتی برخوردار هستند و به همین دلیل نسبت به سایر سازه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردارند. پوشش سوله‌ها، یکی از مهمترین فاکتورها در ساخت سوله است و برای این پوشش‌دهی از محصولاتی مانند ساندویچ پانل و پشم شیشه و … استفاده می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم در مورد انواع پوشش سوله صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

سوله چیست؟

در مطالب قبلی در مورد این موضوع که صحبت کردیم. به زبان ساده، به سازه‌ای که سقف شیب‌دار داشته باشد، سوله می‌گویند. به طور متداول، از سوله‌ها، برای اسکلت ساختمان، سالن‌های ورزشی، تعمیرگاه و انبارها استفاده می‌شود. یکی از تفاوت‌های سوله با سازه این است که قاب‌های مورد استفاده در سوله به صورت شیب‌دار هستند و دهانه‌ سوله نسبت به سازه بزرگ‌تر است.

برای ساخت سوله، نمی‌توان از پروفیل‌های موجود در بازار استفاده کرد؛ به این دلیل که ابعاد ستون‌ها و سترها بزرگ‌تر است. برای ساخت سوله از تیر ورق استفاده می‌شود.

معرفی انواع سوله

سوله‌ها معمولا در دو نوع سوله سبک و سوله سنگین هستند که هرکدام برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سو‌له سبک

بهترین و کاربردی ترین نوع سوله، سو‌له‌ی سبک است. از این نوع سوله، در بسیاری از موارد برای ساخت سو‌له سردخانه تا ساخت گاوداری صنعتی استفاده می‌شود.

سوله سنگین

سو‌له های سنگین معمولا از تیر ورق ساخته می‌شوند که سو‌له‌های تیرورقی نامیده می‌شوند. این نوع سوله‌ها، نسبت به سوله سبک، وزن بالاتری دارند.«منظور از وزن، نسبت وزن میزان متریال مصرف شده در یک متر مربع از سازه است». هر اندازه که این وزن افزایش پیدا کند، سازه سنگین‌تر ساخته می‌شود.

یک نکته قابل توجه اینجاست که اتصال قسمت های مختلف یک سوله، اغلب توسط پیچ و مهره و یا از طریق جوش دادن صورت می‌گیرد و تمامی قطعات سوله در کارخانه تولید شده و اتصالات آن‌ها نیز از نوع فلنجی است؛. به همین دلیل نصب سوله ها، ممکن است تقریبا در حدود چند روز طول بکشد.

دهانه‌های سالن‌های سوله مورد نیاز معمولا از 10 متر تا 20 متر با یک قاب ساده و در صنایع به طور متوسط دهانه 20 متر و ارتفاع 6 متر است.

پوشش سوله در صنعت به دو دسته پوشش سازه فلزی و پوشش سقف و بدنه تقسیم می‌شود؛ به طور کلی، انواع پوشش سوله عبارتند از:

  • پوشش سقف سوله با ساندویچ پانل
  • پوشش سقف سوله با ورق گالوانیزه
  • پوشش سقف سوله با پشم شیشه
  • استفاده از پلی کربنات برای پوشش سوله

پوشش سقف سوله با ساندویچ پانل

پوشش سقف سوله با ورق گالوانیزه

فولاد گالوانیزه، یکی از بهترین نوع فولاد  برای جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی است. به همین دلیل است که برای پوشش سوله، در برخی از موارد، از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود.  اگر ورق فولادی را با فلز روی پوشش دهند، ورق گالوانیزه ایجاد می‌شود. در صورت از بین رفتن پوشش روی، این ورق به هیچ عنوان دچار زنگ‌زدگی نخواهد شد. ورق گالوانیزه به دو صورت کلی رول فرم و فابریک در کارخانه تولید می شود.

مزایای آن

  • دارای قیمت مناسب است و همچنین هزینه نگهداری و تعمیرات کم می‌باشد.
  • دارای طول عمر زیاد و دوام پوشش است.
  • این نوع پوشش سوله، داری محافظت در برابر صدمات محیطی است.
  • و همان‌طور که گفته شد، در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی مقاوم است.

ورق‌های گالوانیز، به طور کلی در صنایع مختلفی کاربرد دارند. از ساختمان‌سازی گرفته، تا ساخت لوازم خانگی، صنعت خودرو و… از این نوع ورق‎‌ها به طور متداول زمانی استفاده می‌شود که نیاز به کنترل خوردگی و زنگ‌زدگی آهن باشد.

بیشتر بدانید:

استفاده از پلی کربنات برای پوشش سوله

پلی کربنات سخت‌ترین ماده شفافی است که به جای شیشه در بخش‌های مختلف یک ساختمان استفاده می‌شود. تنوع زیاد این نوع ورق‌ها باعث شده که بتوان از آن‌ها در هر سازه‌ای استفاده کرد.

کاربردهای آن

  • برای ساخت انبار
  • پارکینگ‌های عمومی
  • سالن‌های ورزشی
  • نورگیرهای سقفی سوله های دامداری
  • سوله های فروشگاهی
  • گلخانه‌ها

ورق‌های پلی کربنات، ضدضربه و مقاوم هستند و شفافیت بالایی دارند. استفاده از این نوع ورق‌ها، باعث استفاده بهینه از نور خورشید و بهینه سازی هزینه‌های مصرف انرژی می‌شود.

پوشش سقف سوله با پشم شیشه

از پوشش سقف سوله با ورق،توری و پشم شیشه، در خیلی از مکان‌ها می‌توان استفاده کرد. پوشش سقف سوله با پشم شیشه در اسکلت، ساختمان، کارخانه‌ها، مرغداری، انبارها، انبارها، سالن‌های ورزشی و …

مراحل ساخت سوله

طراحی سوله بایستی با توجه به آئین نامه معتبر صورت گیرد؛ زیرا اگر غیر از این باشد؛ هم می‌تواند  استحکام و پایداری سازه را تضعیف کند هم باعث شود که شما هزینه‌های اضافی پرداخت کنید. قبل از طراحی یک سوله، لازم است که حتما موارد زیر را رعایت کنید:

  • نیروی باد و همچنین نیروی زلزله
  • مقاومت خاک منطقه
  • پوشش سقف مورد نظر
  • ارتفاع جانبی سوله
  • شیب مورد نظر سقف
  • در نظر گرفتن طول دهانه عرضی
  • طول دهانه طولی و تعداد قاب های طولی
  • محاسبه بار دینامیکی جرثقیل

اجرای سازه برای مونتاژ، رگلاژ و تنظیم قاب سوله به یک نیروی فنی و متخصص نیاز دارد ؛ به این نکته توجه داشته باشید که یکی از نقاط ضعف سوله، ضعف پایداری آن در برابر نیروهای جانبی است و به همین دلیل مهاربندهای جانبی سوله به سرعت و همزمان با اجرای قاب اجرا می‌شود.

با این حال، طراحی سقف خرپایی عموما زمان مصرف بیشتری نسبت به تیر I طول می‌کشد، حتی با توجه به اینکه مدرن سازی تجهیزات ساختمانی بهینه سازی زمان ساخت را امکان پذیر می‌سازد. تعادل بین حداقل وزن و حداقل هزینه بستگی به شرایط بسیاری دارد: تجهیزات کارگاه، هزینه محلی تولید؛ هزینه واحد فولاد و غیره. خرپا به طور کلی یک راه حل اقتصادی را برای دهانه بیش از ۲۰ یا ۲۵ متر فراهم می کند. مزیت طراحی خرپا برای سقف این است که ناودانی‌ها و لوله‌هایی که برای استفاده از خدمات ساختمان ها مورد نیاز است از طریق جان خرپا نصب شوند.

دکمه بازگشت به بالا