اقتصادی

بهینه سازی مصرف انرژی ضرورت ملی است/ ۲ برابر سهم جمعیتی گاز گلخانه ای تولید می‌کنیم

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه دو برابر سهم جمعیت گازهای گلخانه ای تولید می کنیم، گفت: ایران رتبه ششم انتشار دی اکسید کربن را پس از چین، آمریکا، هند، روسیه و ژاپن در جهان دارد.

به گزارش مخبران، بابک نگهداری با تشریح وضعیت مصرف انرژی در کشور و شاخص های آن، اظهار کرد: کشورمان در سال گذشته با 2 درجه افزایش دما، 55 میلی متر کاهش بارندگی و 270 میلی متر افزایش تبخیر مواجه بوده است. 50 سال. سال ها

وی با بیان اینکه ایران قربانی تغییرات اقلیمی و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای است، تصریح کرد: ایران پس از چین، آمریکا، هند، روسیه و ژاپن ششمین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است. 2 14 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه ای جهان را به خود اختصاص می دهد. این امر موید آن است که شدت انرژی در کشور بالا است و علیرغم اهدافی مانند سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف، اقدام موثری برای بهینه‌سازی مصرف انرژی صورت نگرفته است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه دو برابر جمعیت گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنیم، تصریح کرد: ۸۰ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به بخش‌های تولید، عرضه و مصرف انرژی در همه بخش‌های اقتصادی، خانگی، صنایع، حمل‌ونقل و … است. .

وی ادامه داد: تغییرات اقلیمی از جمله افزایش سطح آب دریا، گرمای بی سابقه، آب و هوای شدید مانند خشکسالی، سیل و شرایط محیطی ناپایدار فزاینده، هر یک به نوعی کار شرکت های نفت و گاز را گران و دشوار می کند.

نگهداری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر راهبردهای متقابل کشورهای مختلف جهان حرکت به سمت اقتصاد کم کربن و ادامه روند انتقال انرژی از سوخت های فسیلی به سوخت های پاک و اجرای اهداف کاهش گازهای گلخانه ای است. انتشارات کاهش بیش از 12 درصدی تقاضای نفت و کاهش بیش از 32 درصدی قیمت نفت در سال 2040. بنابراین لازم است در اقتصادهای وابسته به نفت و گاز مانند ایران با حرکت به سمت محصولات کم آلاینده، کربن زدایی نفت و گاز با افزایش بهره وری انرژی و بهره وری تولید، سرمایه را متنوع کرد.

وی تاکید کرد: برای رویارویی موثر با چنین چالش هایی در آینده باید با تحلیل و روش شناسی مناسب از فرصت های موجود حداکثر استفاده را کرد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه کشورهای وابسته به زغال سنگ به دنبال سوخت های جایگزین پاک در صنایعی مانند فولاد هستند، گفت: در نتیجه ایران نیازمند سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های صادرات گاز طبیعی (LNG) است.

وی گفت: توسعه فناوری جذب، استفاده و ذخیره کربن، تولید و صادرات هیدروژن و جامدات زیستی، توسعه فناوری‌های دیجیتال در بخش انرژی و استفاده از مکانیزم‌های تامین اقلیم از دیگر فرصت‌های پیش روی ایران در دوره گذار انرژی است. .

نگهداری تاکید کرد: برای موفقیت در این سناریو نیازمند دیپلماسی و انرژی زیست محیطی فعال و موثر هستیم تا از فرصت های بین المللی برای حرکت به سمت اقتصاد کم کربن و تسهیل انتقال و توسعه فناوری ها و نوآوری های مربوطه بر اساس بند استفاده کنیم. 15. استفاده از سند سیاست کلی محیط زیست.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست با اصلاح سیاست‌های انرژی، حذف شرکت‌های دولتی و حرکت به سمت مقررات فرابخشی و تقویت حضور بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش است. راه پیش رو.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا