اقتصادی

به دیوان محاسبات چه ربطی دارد؟

به دنبال اعلام دادگاه مبنی بر اعمال نرخ 4200 تومانی برای محاسبه مالیات خودروهای لوکس ، یک کارشناس اظهار نظر کرد: با تغییر در ارز پایه ، ارزش هر خودرو دیگر یک میلیارد تومان نیست. ما بیش از یک میلیارد تومان ماشین نداریم.

به گزارش مخبران ، چند روز پیش (11 آوریل) دیوان محاسبات کشور در نامه ای به سازمان مالیاتی اعلام کرد که کل ارزش گمرکی و عوارض واردات خودروهای وارداتی با نصف نرخ ارز مغایر قانون گمرک است. .

در جلسه 26 مارس 2017 مجلس شورای اسلامی و قسمت درآمد لایحه بودجه 1400 ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاراگراف اضافی تبصره 7 همان ماده را در لایحه بودجه بررسی و استناد کردند. تایید شده همه دارندگان اتومبیل (طبیعی و قانونی) انواع اتومبیل های سواری و وانت های دو کابین را با شماره انضباط شخصی به نام خود و فرزندان زیر 18 سال در اختیار دارند و ارزش کل خودرو در پایان هر سال یک میلیارد است. تومان ، مشمول مالیات سالانه خودرو است.

نرخ مالیات برای این خودروها یک میلیارد تا یک میلیارد و اتومبیل هایی به ارزش 500 میلیون واقعی ، 1 درصد اضافی یک میلیارد تومان است. 1.5 میلیارد تا سه میلیارد تومان ، بیش از 1.5 میلیارد تومان ، دو درصد خودروهایی با ارزش سه میلیارد ، سه میلیارد و در نهایت 4.5 میلیارد تومان سالانه چهار درصد مالیات دارند که از چهار درصد تا 4.5 میلیارد تومان در مقایسه با 4.5 میلیارد تومان متغیر است. هر چه.

مرجع محاسبه مالیات خودرو قیمت روز انواع خودروها با توجه به تاریخ ساخت یا واردات خودرو است که تا پایان سال 1399 توسط سازمان مالیات تعیین شده است. برای این منظور ، آژانس امور مالیاتی موظف است دارایی های واجد شرایط و ارزش آنها را در چند وقت اخیر تعیین کند و تا پایان ژوئن سال جاری افراد واجد شرایط را مطلع کند. دارندگان اتومبیل هایی که بیش از یک میلیارد ارزش دارند باید تا پایان فوریه 1400 مالیات سالانه اتومبیل های متعلق به خود و افراد تحت تکفل خود را پرداخت کنند.

اداره مالیات مالیات نقل و انتقال خودروهای وارداتی را به صورت نیم ارز محاسبه می کند ، اما دیوان محاسبات آن را غیرقانونی و براساس نرخ ارز دولت (4200 تومان) در نامه ای به اداره مالیات سه روز پیش (11 آوریل) می داند .

نامه فوق و جزئیات موارد در اختیار این خبرگزاری است.

طبق دستور دادگاه سازمان امور مالیاتی مبنی بر در نظر گرفتن نرخ ارز دولت برای مالیات خودروهای لوکس و محاسبه ارزش خودرو بر اساس نیمه ارز با قانون گمرک ، نرخ مالیات بسیار پایین است و هدف این پروژه (کسب درآمد در این جهت) قابل دستیابی نیست ، شاید دیگر ارزش یک میلیارد نشان را نداشته باشیم. ماشین مجبور نیست ، صاحبان آن باید سالانه مالیات بپردازند.

در همین راستا ، فربد جاوه ، متخصص صنعت خودرو ، در مصاحبه با مخبران ، با تأکید بر این تصور که نرخ مالیات بر اساس ارز 4200 تومانی بسیار پایین است ، گفت: تقریباً هزینه هر خودرویی بیش از یک میلیارد نشان است. یک میلیارد تومان بر اساس دلار 4200 تومانی برابر با 250 هزار دلار است.

با در نظر گرفتن تعرفه متوسط ​​70.80٪ ، قیمت یک ماشین صفر کیلومتر در حدود 120 تا 130،000 $ خواهد بود: بنابراین ، با توجه به ممنوعیت واردات خودرو لوکس برای چندین سال ، ارزش یک ماشین صفر کیلومتر حتی نباید بیش از یک میلیارد تومان ارزش داشته باشد.

کارشناسان این صنعت خودرو در پاسخ به اینکه نرخ ارز براساس هدف سازمان معاملات مالیاتی که مالیات خودروهای لوکس را جمع می کند ، باید تعیین شود؟ وی تأکید کرد: در واقع ، اصل ماجرا و برنامه جمع آوری این مالیات قابل درک نیست. این خودروها برای ورود به کشور تعرفه های کلانی پرداخت کردند. از طرف دیگر افزایش ارزش و قیمت این خودروها در اختیار مالکان نیست. چند سال پیش ، شخصی اتومبیل وارد کرد و صاحب آن باید امروز مالیات بپردازد.

وی گفت: “بنابراین ، مشکل اصلی مربوط به عدم مدیریت بانک مرکزی ، وزارت دارایی و دارایی و آژانس برنامه است.” آیا مردم باید هزینه این عدم مدیریت را پرداخت کنند؟ بعلاوه ، این طرح (جمع آوری مالیات از بیش از یک میلیارد تومان خودرو) تاثیری بر عملکرد بازار ندارد. آیا نمایندگان مجلس نگران کسانی هستند که می خواهند بدون نقض حقوق خود خودروهای گران قیمت بخرند؟ اکثریت قریب به اتفاق 200 میلیون تومان برای خرید ماشین هزینه می کنند ، اما یک میلیارد توکن هزینه نمی کنند! بنابراین ، بر اساس این برنامه ها ، منطقی نیستند.

وی گفت: از طرف دیگر موضوع مربوط به حساب دادگاه نیست. دیوان محاسبات باید درآمد و هزینه دولت را بررسی کند تا مشخص کند آیا با بودجه مصوب پارلمان مطابقت دارد یا خیر. این بدان معنا نیست که آنها می خواهند در مورد قدرت تصمیم بگیرند ، و اگر در میزان درآمد و هزینه دولت ابهامی وجود دارد ، آنها باید از مجلس سوال کنند ، اما نه اینکه به چه کسی رای دادند.

کارشناسان صنعت خودرو ادامه دادند: من جایی ندارم که به قانون بودجه که در مورد نحوه محاسبه صحبت می کند نگاه کنم. در عین حال ، به نظر نمی رسد این طرح مالیات اجرایی باشد. در همین حال ، اگر واردات آزاد شود ، به عنوان مثال ، لکسوس 570 ، با عملکرد 150،000 کیلومتر و یک عمر هشت ساله ، 500 میلیون تومان ارزش دارد ، نه 10 میلیارد تومان!

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا