اقتصادی

بورسی‌ها مانع انتشار اوراق شدند؟

پس از آنکه فعالان بازار سرمایه آزادسازی اوراق دولتی را عامل کاهش ارزش آن دانستند که پس از هفت هفته وقفه از سر گرفته خواهد شد، وزارت دارایی بانک مرکزی اعلام کرد که مرحله نوزدهم حراج اسلامی اوراق بهادار دولتی را برگزار می کند. در تاریخ 9 نوامبر لغو و تاریخ جدید اعلام خواهد شد.

به گزارش مخبران، دولت برای تامین کسری بودجه خود بدون ایجاد تورم چاره ای جز انتشار اوراق دولتی ندارد که امسال در 18 مزایده 18 هزار و 356 میلیارد تومان اوراق بدهی و 10 هزار و 890 میلیارد تومان اوراق سلف نفتی فروخته است.

دولت در سال گذشته اوراق بیشتری فروخت و تا پایان آبان سال گذشته حدود 73 هزار میلیارد از این اوراق را فروخت که در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 درصد کاهش داشته است.

این در حالی است که بانک مرکزی دیروز در اطلاعیه خود اعلام کرد که 18 آبان ماه پس از گذشت 7 هفته از آخرین حراج اوراق دولتی در 30 شهریورماه، اوراق 10 هزار میلیارد تومانی منتشر خواهد کرد، اما تنها ساعاتی پس از انتشار، وزارت دارایی بانک مرکزی نوزدهمین دوره را لغو کرد. مرحله حراج اسلامی اوراق بهادار دولتی 18 آبان این نشریه اعلام کرده است که تاریخ جدید اعلام می شود.

در هفته های اخیر بحث های زیادی بر سر انتشار اوراق قرضه دولتی و تاثیر آن بر بازار سرمایه مطرح شده است که احتمال تعلیق اوراق دولتی توسط دولت را افزایش داده است. این اوراق در بورس عرضه می شود و وزارت دارایی و دارایی در حال حاضر انتشار اوراق را در دست دارد.

به همین منظور خبرنگاران مخبران با پیگیری های وزارت امور اقتصادی و دارایی بررسی کردند که چرا انتشار اوراق دولتی در مواجهه با کسری بودجه به تاخیر افتاده و انتشار این اوراق تنها راه حل بوده است. .

بنابراین باید دید در آینده نزدیک مزایده اوراق دولتی اعلام می شود یا اینکه دولت به طور کامل اوراق منتشر می کند یا جایگزین هایی برای اوراق دولتی شناسایی می کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا