اقتصادی

بیشترین عوامل مهاجم زیستی غیربومی را در استان‌های جنوبی داریم

مخبران/کرمان رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: بیشترین عوامل مهاجم زیستی غیربومی را در استان‌های جنوبی داریم زیرا بیشترین مرز آبی غیرقابل کنترل و قابل کنترل را در این مناطق داریم و می‌تواند با اهداف اقتصادی یا سیاسی و عمدی یا سهوی عوامل مخرب وارد کشور شود.

حسین رنجبر امروز ۱۷ خردادماه در مراسم افتتاح اولین قرارگاه مقابله با مهاجمین زیستی و مرکز تحقیقات مهاجمین زیستی جنوبشرق کشور در کرمان اظهار کرد: در حالت عادی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد محصولات کشاورزی تحت تاثیر عوامل خسارت زا در کل فرآیند تولید از بین می رود.

وی افزود: اولین مانع مقابله با عوامل خسارت‌زا، قرنطینه است و اگر مباحث قرنطینه و بهداشت گیاهی به خوبی در کشور رعایت شود، شاید بسیاری از مشکلات به وجود نمی آید.

رنجبر در ادامه تصریح کرد: کشورهای متخاصمی داریم که به صورت هدفمند محصولات خاص و استراتژیک ما را مورد حمله قرار می‌دهند و در این شرایط لازم است تمام دستگاه ها در کشور وارد عمل شوند و این مشکلات را با کمک هم حل کنند تا بیشتر از این به حوزه‌های دیگر تسری پیدا نکند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه باید در رویکردهای مقابله با تهدیدات زیستی بازنگری کلی داشته تا در آینده شاهد خاطرات مشابه بیشتری نباشیم، گفت: مشکلات ما بسیار بالاتر از سوسک سرخرطومی حنایی خرما است.

وی اظهار کرد: دشمن دارد با برنامه عمل می‌کند و در لحظه ای که ما در عرصه‌های اقتصاد کشور می توانیم عرض اندام کرده و برنامه وزارت کشاورزی در کشت های گلخانه ای ادامه پیدا می‌کند، می‌بینیم بیماری ویروسی در کشور شیوع یافته و محصولاتی را هدف قرار می دهد که در زبان گیاه پزشکی به آن کرونای گیاهی می گوییم؛ وضع و مشکلات ما پیچیده تر از جوامع انسانی است و تنوع زیاد گیاهان ظرفیت پذیرش عوامل محیطی و مخرب را بیشتر مهیا می‌کند و محدود به گروه خاصی از عوامل مخرب نیستیم.

رنجبر افزود: بیشترین عوامل مهاجم زیستی غیربومی را در استان‌های جنوبی داریم زیرا بیشترین مرز آبی غیرقابل کنترل و قابل کنترل را در این مناطق داریم و می‌تواند با اهداف اقتصادی یا سیاسی و عمدی یا سهوی عوامل مخرب وارد کشور شود. مرکبات، نخلستان‌های ما و باغات پسته در این استان ها دچار آسیب شده و در واقع در محصولاتی که مزیت نسبی داریم، این شرایط رخ داده، آیا همه اتفاقی بوده؟ خیر.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: این مسائل کاملا برنامه ریزی شده است که باید در مقابل آن عالمانه و مدربرانه رفتار کنیم و تشکیل چنین قرارگاهی(قرارگاه مقابله با مهاجمین زیستی) ضرورت شماره یک کشور در شرایط اقتصادی و سیاسی کنونی است و اگر به این موضوع جایگاه ویژه ندهیم، در سال های آتی نمی توانیم در مسیری که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند، در مسیر حفظ امنیت غذایی جامعه گام برداریم.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا