علمی و پزشکی

بیش از ۱۱۰ میلیون نفر در جهان سکته مغزی را تجربه کرده‌اند

روز جهانی سکته مغزی هر سال در 29 اکتبر برگزار می شود.

به گزارش مخبران، سکته مغزی زمانی رخ می دهد که جریان خون در بخشی از مغز به دلیل لخته شدن خون یا پارگی رگ قطع شود و مانند حمله قلبی، کمبود خون غنی از اکسیژن منجر به مرگ بافت شود. مغز

در سراسر جهان، از هر چهار بزرگسال بالای 25 سال، یک نفر در طول زندگی خود دچار سکته مغزی می شود. علاوه بر این، امسال تقریباً 12.2 میلیون نفر در سراسر جهان اولین سکته مغزی خود را تجربه خواهند کرد و طبق گزارش سازمان جهانی سکته مغزی، پیش‌بینی می‌شود که تقریباً 6.5 میلیون نفر جان خود را از دست بدهند.

همچنین بر اساس آمارهای رسمی، بیش از 110 میلیون نفر در سراسر جهان دچار سکته مغزی شده اند.

هدف از گرامیداشت روز جهانی سکته مغزی افزایش آگاهی در مورد این عارضه و راه های پیشگیری از آن است. علاوه بر این، در این روز جهانی، آگاهی در بین مردم برای درک بهتر عوامل خطر و علائم این بیماری ایجاد می شود.

در سال 2004، روز جهانی سکته مغزی در کنگره جهانی سکته مغزی در ونکوور، کانادا تعیین شد و در سال 2006، سازمان جهانی سکته مغزی که در همان سال تشکیل شد، این روز را جشن گرفت. سازمان جهانی سکته مغزی یک سازمان غیرانتفاعی است که علاوه بر افزایش آگاهی در مورد سکته مغزی، برای کمک به بازماندگان سکته مغزی فعالیت می کند.

بر اساس گزارش انجمن سکته مغزی آمریکا، سکته مغزی پنجمین علت مرگ و علت اصلی ناتوانی است. این روز جهانی برای ترویج سبک زندگی سالم و کاهش تعداد مبتلایان به این بیماری جشن گرفته می شود.

بر اساس گزارش ها، حدود یک دهه پیش، آمارها حاکی از آن بود که از هر شش نفر یک نفر احتمال سکته مغزی را داشت، اما اکنون این رقم به یک چهارم رسیده است.

حتی یک سکته مغزی جزئی در صورت عدم درمان و درمان طولانی مدت می تواند بسیار خطرناک باشد.

به گزارش فرست پست، تاخیر در دریافت درمان مناسب برای سکته مغزی می تواند منجر به تغییرات فاجعه بار در زندگی افراد شود، بنابراین مهم است که از خود مراقبت کنید.

جیمز مسکیا، متخصص مغز و اعصاب در کلینیک مایو در فلوریدا نیز می گوید: ما اغلب می گوییم “زمان مغز است”، به این معنی که هر چه زودتر بتوانیم جریان خون را به مغز بازگردانیم، نتیجه بهتری برای بیمار و در نتیجه یک فرد مبتلا به این عارضه باید در اسرع وقت به دنبال خدمات پزشکی باشد.

اقداماتی را می توان برای کاهش عوامل خطر سکته مغزی انجام داد، از جمله:

محدود کردن مصرف نمک، چربی، قند و غلات تصفیه شده، ج

– تمرین بیشتر

سیگار را محدود یا ترک کنید

– مصرف داروهای تجویز شده برای شرایطی مانند فشار خون بالا طبق تجویز پزشک

– خوردن بیشتر سبزیجات، حبوبات و آجیل و خوردن بیشتر غذاهای دریایی به جای گوشت قرمز و مرغ.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا