بیگاری‌کشیدن به اسم کار دانشجویی

بیگاری‌کشیدن به اسم کار دانشجویی

“سلام، من یک فروشگاه حیوانات خانگی دارم!” “ببخشید، من دانشجو هستم، لطفا شرایط کاری شما، لطفا؟” پشت خط سگ ها و گربه ها زمین و زمان را روی سرشان می گذارند. صاحب فروشگاه حیوانات خانگی بسیار آرام و پرحرف است. هیچ سر و صدایی وجود ندارد. خانمی که خود را کاووسی معرفی می کند ابتدا می پرسد بله درست است، رشته تحصیلی شما چیست؟ نسبت شما با حیوانات چیست؟

به گزارش مخبران، مجله همشهری در ادامه نوشت: رشته تحصیلی به عنوان یکی از سوالات حیوانات خانگی در فروشگاه حیوانات خانگی تصور نمی شود: «جامعه شناسی» من جامعه شناسی می خوانم و حیوانات را دوست دارم. رفتن به سمت مشتری. گوندو این نکته را مطرح کرده است که دیگر حیوانات خانگی به اندازه ای که او یک حیوان خانگی آورده است مورد پسند نیستند.

دوباره گوشی را برداشت: «ببخشید قربان. جامعه شناسی هم عالیه! هفته آزمایش بیا 2 شیفت داریم از ساعت 6 صبح تا 12 ظهر. از ساعت 12 ظهر تا 6 بعد از ظهر. همچنین در روز جمعه تعطیل است. 2 قاطر ماهی 5 میلیونی، شیفت 2.5. یک سوال اساسی در گلوی من مانده است. او می خواهد تلفن را قطع کند. “ببخشید خانم.” لطفا به این سوال پاسخ دهید. “چرا فقط برای دانش آموزان تبلیغ کنیم؟” از نظر او این سوال چندان هم عجیب و دور از ذهن نیست: «دانشجویان تحصیل کرده و جوان هستند، یا کار را قبول نمی کنند یا اگر قبول می کنند، دوز و ترفندی در کارشان نیست، همچنین این افراد ضرری ندارند. او سالها پیش برای ما کار کرد و بعد فارغ التحصیل شد و زندگی اش را گذراند.

روزگار به قدری در حال تغییر است که گاهی حتی امکان ثبت پدیده های عجیب و غریب نیز وجود ندارد. به عنوان مثال، چند سال پیش، “کار دانشجویی” تنها یک تعریف ثابت داشت. دانشجو در همان پردیس کار فرهنگی انجام می دهد، مثلاً کتابخانه یا مرکز تبلیغات دانشگاه. اما اکنون همه چیز تغییر کرده است. راستش را بخواهید، این اینترنت این کار را بیهوده انجام داده است. یکی از شگفتی های اینترنت آگهی های شغلی آن است. گاهی اوقات پدیده های خیره کننده ای وجود دارند که تحلیل منطقی ندارند. فقط وجود دارد و گاهی اوقات به اوج می رسد.

روز دانشجوست تبریک می گویم. به بهانه روز قرار است آگهی های استخدامی بگذاریم تا ببینیم دانشجویان این بار چه آرزویی دارند.

دبیر دانشجو؛ نصف قیمت

منشی پاره وقت یک شغل آشناست که معمولا غیر پاره وقت است! نوبت کاری غیر پاره وقت از ساعت 9 صبح تا 3 بعد از ظهر هر روز یا 15 تا 10 شب. حالا فرض کنید پاره وقت در جامعه ما جا نیفتاده است، اما اکثر آگهی های استخدامی که می گویند دانشجویان عزیز ترجیح داده می شوند، همان منشی پاره وقت هستند. به عنوان مثال یکی از محله های برتر پایتخت به «نه» در زعفرانه، کامرانیه، فرمانیه و … به عنوان دفتر مشاوره حقوقی پاره وقت در تهران آگهی شده است. منشی از یک دانشجو می خواهد که از ساعت 2 تا 10 با قرارداد کتبی حقوق ماهانه به آرامی کار کند. زنگی که می زنید می گوید: 3 میلیون تومان.

البته اگر جنتلمن هستید یادتان باشد که شانس منشی پاره وقت شما تقریبا صفر است. جمله دیگری شفقت را اضافه می کند. دانشجوی جوانی که به دنبال کار پاره وقت است و نیازهای خود را در سایت تبلیغ می کند. سالاری می‌گوید: زنان باید خوب به نظر برسند. می نویسد، اما می فهمد که باید مطابق میل او لباس بپوشیم. الان 2 ماهه که دنبال کار منشی هستم. اما من هنوز یک مکان امن و مناسب پیدا نکرده ام.

البته مروری بر آگهی‌های استخدامی منشی برای دانشجویان نشان می‌دهد که چرا فقط تعداد کمی از دانشجویان وارد می‌شوند. مقایسه این آگهی ها با آگهی های مشابه نشان می دهد که حقوق دبیر دانشجو 30 تا 50 درصد کمتر از منشی غیردانشجو است! علت ناشناخته است. شاید با خود فکر می کنند که این برای دانش آموز کافی است. آنها هیچ هزینه ای ندارند و برای تنوع کار می کنند. ام اس کامور، کارجو می گوید: «تا زمانی که متوجه شوند ما دانشجو هستیم، طوری رفتار می کنند که انگار هیچ هزینه ای برای ما ندارد. واقعا دستمزد کمی می پردازند. از نظر آنها دانشجو کسی است که برای درس خواندن وقت دارد و دانشجو باید در وضعیت خوبی باشد و در عیش و نوش زندگی کند. نه واقعا. در این شرایط سخت اقتصادی به امید اینکه بتوانیم بار خانواده خود را به دوش بکشیم کار می کنیم. کار دانشجویی جالب نیست. دانشجوی شاغل قطعا به این نیاز دارد وگرنه تمام وقتش را با خیال راحت درس می خواند.»

نان و آب میوه

با این حال، نتایج تحقیقات باید منتشر شود. یا آگهی های شغلی دانشجویی فقط مربوط به مشاغل غیر مرتبط است. بسیاری از تبلیغات نیاز به محقق و کارآموز دارند، اما واقعاً نان و آب ندارند. شرکت تحقیقاتی دانشجویان را به عنوان پروژه استخدام می کند. شرایط کاری به شرح زیر است: «مسلط به SPSS، Word، Excel و … مسلط به زبان انگلیسی و توانایی ترجمه متون، سابقه تحقیق مرتبط، مهارت تحقیق در هر زمینه و سبکی، مهارت فتوشاپ، داده های روان در تحلیل آماری و … .» البته همه اینها از حوصله این صفحه خارج است. آقای بهزادی، دانشجوی سال سوم دانشگاه تهران و در حال انجام یک پروژه تحقیقاتی می گوید: «من حداقل روزی 8 ساعت را با لپ تاپ می گذرانم. کار درآمد ماهانه من به 3 میلیون تومان نمی رسد. شرایط انجام کارهای مرتبط و آکادمیک بسیار سخت است. هیچکس برای تولید علم و دانش هزینه ای نمی پردازد».

آرایشگر تبلیغ می کند که برای کاشت ناخن و تیغ شاگرد استخدام می کنم! او می گوید درآمد افرادی که اینجا جذب می شوند بیش از 10 میلیون تومان است. البته این تضمینی نیست. بیا آزمایش کن و بعد خودش بفهمه.

در جاهای دیگر برای یک نگهبان کمپین می کنند. نگهبان شب. در زمینه تبلیغات هم دانشجو می پذیریم. آگهی دهندگان می گویند: «ساعت کاری هر شب از ساعت 18 الی 18. حقوق ماهیانه 5 میلیون تومان.

رستورانی نیز وجود دارد که چلوکابی با مکانی برای خواب ارائه می دهد. باید از ساعت 9 صبح تا سحر در خدمت باشد. نویسندگی دانشجو نیز پذیرفته می شود. پاره وقت صاحب رستوران می گوید: «دانشجو فقط یک پیشخدمت است. اگر زیبا و خوش زبان هستی بیا. ظهر تا 11 صبح تا 16 بعد از ظهر، تا 7 بعد از ظهر تا 21 بعد از ظهر. که آسان است. ما چلوکباب را به صورت رایگان ارائه می دهیم. ماهانه 4 میلیون تومان.

بسیاری از مشاوران املاک خواهان استخدام مشاوران زن و مرد هستند. بیش از 10 میلیون تومان نوشت. همانطور که یکی از مشاوران املاک می گوید، “مبتدی بودن مهم نیست”. “ما به آنها آموزش می دهیم.” با این حال، هیچ مشاور املاک نمی تواند بازده خاصی را تضمین کند.

موسوی، جویای کار، می گوید درآمد حاصل از کار غیرمرتبط زیاد است. حداقل آنچه در تبلیغات است را تایید می کند. او مانند سایر دانشجویان از تبعیض بین دانشجویان و سایرین در دوران استخدام گلایه می کند: «دانشجو در هر شغل و حرفه ای دستمزد کمتری دریافت می کند».

برخی از دانشجویانی که به دنبال کار یا اشتغال هستند، با پدیده جدیدی به نام «دانشجویان شاغل» شوخی می کنند و خود را دانشجوی شاغل معرفی می کنند. عنوانی که برگرفته از آثار کودکان است و در برخی موارد دور از ذهن نیست.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا