حوادث

تاکید رئیس اورژانس بر اهمیت مقابله با تهدیدات سایبری

رئیس سازمان اورژانس کشور بر لزوم مقابله با تهدیدات سایبری در حوزه سلامت تاکید کرد و در عین حال گفت: تعداد حملات سایبری در حوزه سلامت کم است.

به گزارش مخبران، ظفر میادفر شهادت هموطنانش در حادثه شاهچراغ را تسلیت گفت و گفت: کشور ما در شرایط حساسی قرار دارد. از آنجایی که راه های زمینی زیادی از شمال و جنوب به آب های آزاد و از شرق و غرب دارد و در واقع از جهات مختلف نقطه اتصال است و به همین دلیل دشمنان چشم به آن دوخته اند تا این یکپارچگی را تهدید کنند. و قوام

رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت ادامه داد: کشور ما در برابر تهدیدات طبیعی و انسان ساز آسیب پذیر است و اگر بخواهیم درباره بلایای طبیعی صحبت کنیم، هیچ نقطه سبز و آبی روی نقشه نداریم. ایران و اقصی نقاط کشور زلزله خیز است و هر سال بارها این سرزمین مقدس می لرزد.

وی بیان کرد: در خصوص سیل و آتش سوزی هم دنیا و هم کشور ما به دلیل تغییرات محیطی و اقلیمی در خطر است و این به ما آسیب رسانده است. در عین حال شاید یکی از بزرگترین تهدیدات آینده مشکل آب، گرد و غبار و غیره باشد که ممکن است کشور را تهدید کند.

میادفر ادامه داد: اثرات انسان ساز اعم از تهدیدات بیولوژیکی، سایبری، شیمیایی، هسته ای می تواند کشور را تهدید کند. تقریباً دو سال تمام دنیا درگیر اپیدمی کرونا بود و همه بخش‌های کشور ما را تحت تأثیر قرار داد. البته تلاش دانشمندان ما بر این بحران غلبه کرده است. زمانی بیش از 700 مورد مرگ و میر ناشی از کرونا در روز داشتیم، هیچ کشوری به ما واکسنی نداد و بعد از مدتی دنیا برای حفظ بازار واکسن خود به ما واکسنی داد. خوشبختانه با کمک بهورزان این مشکل را پشت سر گذاشتیم و اکنون در حال عبور از صفر روزهای مرگ و میر ناشی از کرونا هستیم و آمار ما نسبت به کشورهای اروپایی بسیار کم است.

وی با بیان اینکه صنایع فعال در کشور باید مورد توجه قرار گیرند، گفت: در دو سه ماه اخیر چندین حادثه شیمیایی داشتیم و واکنش به موقع و دقیق نظام سلامت از مرگ و میر در منطقه جلوگیری کرد. “

امکان حمله سایبری به فایل های الکترونیکی و ارسال فوری

میادافر با تاکید بر اهمیت مقابله با تهدیدات سایبری گفت: سایبری یکی از جدی ترین مواردی است که می تواند عناصر مهمی مانند پرونده های الکترونیکی و اعزام های اضطراری را مورد حمله قرار دهد. در حالی که خوشبختانه ما حملات سایبری کمتری در بخش مراقبت های بهداشتی داشته ایم، اما در سایر بخش ها شاهد مشکلاتی بوده ایم. در حوزه تهدیدات تشعشعات، ما در حاشیه دو جنگ بین اوکراین و روسیه و جنگ قره باغ هستیم و اینها مسائل هسته ای دارند که باید بدانیم در صورت بروز مشکل چقدر آمادگی مقابله با آن را داریم. ما باید بدانیم که برای مقابله با اختلال خداوند چه تمهیداتی اندیشیده شده است.

برخی از بیمارستان های قدیمی نیاز به بازسازی دارند

وی تاکید کرد: حوزه سلامت یکی از بخش های حساس و مهم است و تداوم خدمات بهداشتی و فوریت های پزشکی حائز اهمیت است زیرا در هر حادثه ای اگر خدمات بهداشتی و درمانی متوقف شود، مرگ و میر افزایش می یابد. از نظر زیرساختی مشکلات زیادی داریم و از نظر ایمنی بیمارستان ها چالش های زیادی داریم، برخی بیمارستان های قدیمی در حال بازسازی هستند، در حالی که برخی بیمارستان ها نیاز به بازسازی دارند.

رئیس سازمان اورژانس کشور افزود: از نظر جوانی جمعیت، طبق ماده 65 قانون، وزارت بهداشت و سازمان دفاع باید برای افزایش جمعیت تلاش کنند تا در این مقطع موفق شوند. خوب این موضوع بسیار مهم و یکی از دغدغه های اصلی مقام معظم رهبری است. 10000 نفر از جمعیت به سمت سالمندی حرکت می کنند و سالمندی در بیست سال آینده به 30 درصد افزایش می یابد و حفظ این جمعیت مهم است. آمارها نشان دهنده رشد ضعیف جمعیت است و باید اقدامات مناسب انجام شود.

وی به موضوع تجمعات مردمی اشاره کرد و گفت: راهپیمایی بزرگ جهان اسلام در اربعین مهمترین این اجتماعات است. تلاش وزارت بهداشت برای حمایت از زائران، امسال بیش از 3.5 میلیون نفر از ایران در موکب شرکت کردند و عراق میزبان بیش از 21 میلیون نفر بود. این بزرگترین اجتماع شیعیان در جهان است که سایر مذاهب نیز در این راهپیمایی شرکت می کنند. امسال دغدغه گرمایی جدی داشتیم اما رژه اوربان با موفقیت برگزار شد.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: ایجاد یگان ویژه حفاظت غیرعامل در سلامت در دستور کار قرار دارد. در دوران کرونا بیشتر در حوزه زیست شناسی فعالیت داشتیم، اما اولین درخواست ما ایجاد کارگروه ویژه بود. نظارت بر تهدیدات جدید و کلاسیک نیز بسیار مهم است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا