حوادث

تجارت چراغ خاموش «اهدای تخمک»/معامله‌ای برای فروش «مادری»

“زنان زیر 30 سال با اهدای تخمک 4 میلیون دریافت می کنند” این جمله ای است که روی یک ورقه شیشه ای در ایستگاه اتوبوس نوشته شده است. نرخ ثابت بسیار پایین است و با جست و جو در فضای مجازی می توانید نرخ های چند برابری را پیدا کنید، اما هر زن جوانی که از ایستگاه اتوبوس رد می شود می تواند آن را ببیند و در ذهن خود به آن فکر کند و شاید یک کار مخفی انجام دهد.

به گزارش مخبران، با توجه به قوانین شفاف هر فرآیند و عدم نظارت قوی، امکان سوء استفاده و ایجاد واسطه برای کارگزاری وجود دارد. فرآیند اهدای تخمک که از دیرباز به عنوان یک “پنکش” تصور می شد، تبدیل به یک تجارت خاموش کردن چراغ برای زنان ساکن و گاه کنار گذاشتن آن به عنوان “اشتغال” در تبلیغات شده است. فرصتی برای “زنان.” جوان به یاد می آورد.

به اشتراک گذاشتن حس مادری و فراهم آوردن شرایط مادری برای همنوعان، رفتاری ستودنی است که انتظار می رود با اهداف «دوستانه دیگر» انجام شود; این در حالی است که به گفته کارشناسان، در سایه خلاء قانونی و سکوت مراکز درمانی، ذی نفعان و دلالان پای خود را به این عرصه باز کرده اند و با تبلیغاتی که انجام می دهند، تلاش می کنند زنان را وادار به این کار کنند. برای اون..

به نظر می رسد این بار فقر وارد حلقه شده است و آمارها نشان می دهد که افراد 18 تا 35 ساله که همیشه نرخ بیکاری بالاتری نسبت به مردان داشته اند وارد این چرخه شده اند و 4 نفر در امور پنهانی بیشتر مادر هستند. هشت میلیون و گاهی اوقات تعداد بیشتری را به اشتراک می گذارند.

در این میان، نگرانی این است که نوع‌دوستی اهدای تخمدان به یک فرآیند تجاری و در ظاهر برای ترغیب زنان برای ورود به عرصه حرفه‌ای تبدیل شود و تا زمان اجرای قانون قوی، امیدی به بهبودی نباشد. از سوی دیگر، بیم آن می رود که با وضع قوانینی که جوانان را تشویق به فرزندآوری می کند و مشوق های مالی از جمله مشوق های مالی برای این منظور فراهم می کند، بخش کارگزاری نیز تقویت شود. مانند چرخه در فضای مجازی، این فرآیند دلالی تنها به «تخمک‌گذاری» محدود نمی‌شود و در اهدای «جنین» و «جانشین» نیز قابل شناسایی است.

تجارت لامپ اهدای تخمک /

تجاری سازی «اهدای تخمک» و سکوت واسطه ها و مراکز درمانی که از آن سود می برند

دکتر. سیمون کاظمی، جامعه شناس و پزشک متخصص زنان و زایمان وی به مخبران گفت: برای این منظور، اهدای تخمک در حال حاضر به طور کامل تجاری سازی شده و در اطراف آن به بازار عرضه می شود که واسطه ها در آن نقش فعال دارند و از آن بهره مند می شوند. مداخله برای اهدای عضو یک روش معمول برای اهدای تخمدان است. تخمک گذاری یک رشته متروکه و بدون ضوابط قانونی است که منجر به تامین و سودآوری برخی دلالان و واسطه ها در اطراف مراکز درمانی شده است. به نظر می رسد برخی از کلینیک های ناباروری از روند یافتن اهدای تخمک آگاه هستند، اما عملاً سکوت می کنند، زیرا این عدم سکوت و شفافیت منافع آنها را تامین می کند.

این جامعه شناس ادامه داد: در حال حاضر تبلیغات زیادی درباره اهدای تخمک انجام می شود و حتی برخی از ذینفعان از آن به عنوان فرصت شغلی یاد می کنند. متأسفانه گسترش فقر و بیکاری گسترده و بدتر شدن وضعیت اقتصادی زنان باعث شده است تا بر تعداد زنانی که بدون حمایت قانون و جامعه به این مسائل متوسل شوند، متأسفانه افزایش یابد.

یکی از اعضای گروه جامعه شناسی پزشکی و سلامت انجمن جامعه شناسی ایران، اطلاعات اهداکنندگان و گیرندگان تخمک محرمانه است و به ویژه گیرندگان می خواهند هویت هر دو طرف را تا حد امکان مخفی نگه دارند. ضوابط قانونی، اما برای اهدای جنین یک قانون قانونی تایید شده است که نگرانی های مذهبی در مورد تولید جنین و ویژگی ها و وظایف زوج های جنین گیرنده را نیز برطرف می کند. کلینیک های ناباروری اهدای تخمک را به عنوان راهی برای درمان ناباروری در زنان مبتلا به تخمک گذاری ارائه می دهند، اما قانون اهداکنندگان تخمک ساکت است و شامل اهدای عضو توسط انسان زنده نمی شود. با این حال، قانون مربوط به اهدای عضو توسط ارگانیسم ها به طور کلی ساکت است. به عنوان اهدای خون تقریباً می توان گفت که اهدای تخمک بر اساس انگیزه های نوع دوستانه است، اما واقعیت چیز دیگری است.

پژوهشگران مرکز تحقیقات دانشگاه علوم اجتماعی شهید بهشتی که بر سلامت علوم پزشکی تأثیرگذار است، در پاسخ به این سؤال که آیا اهدای تخمک برای زنان دارای ویژگی‌های جسمانی خاص مانند چشم‌های رنگی افزایش می‌یابد، گفت: در هنگام اهدای تخمک، تحت روابط تجاری و بازاریابی و بدن انسان و اعضا و اجزای آن و بالعکس، فروشنده در یک طرف این فرآیند و خریدار در طرف دیگر. از طریق روش‌های پزشکی خانوادگی و پرداخت‌هایی که باعث تولید نوزاد می‌شود، حق انتخاب محصول برای تولید زیباست و نیمی از این زیبایی را تخمک تعیین می‌کند. در جامعه زیبایی یک ارزش مهم است، والدین سعی می کنند فرزندان خود را به روش های مختلف تزئین کنند، تاکید بر زیبایی اهداکنندگان تخمک بخشی از این تلاش است.

به گفته پزشکان، اگرچه اهدای تخمک از نظر پزشکی بی خطر است، اما هر روش غیرشفاف می تواند عواقبی برای افراد درگیر داشته باشد.

کاظمی در پایان سخنان خود بر لزوم نظارت قوی بر این پدیده تاکید کرد و شفافیت قانون در این زمینه را مورد توجه قرار داد. قوانینی که تضمین می کند که خیرین تنها با نیت نوع دوستانه و نه در فشار اقتصادی و فقر انجام می دهند، چنین خیراتی زمانی حاصل می شود که مشکل فقر در جامعه حل شود، در حال حاضر بیهوده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا