عمومی

تجهیزات الکتریکی چیست و انواع آن کدامند؟

تجهیزات الکتریکی چیست؟

مجموعه ای از علوم است که رشته های آن مربوط به فیزیک و مربوط به جریان جریان الکتریکی است، از جمله مواردی مانند مقاومت ها، نیمه هادی ها، سلف ها و خازن ها. دانش الکترونیک از علم و فناوری الکترونیک و الکترومکانیک جدا است. الکترونیک با ژنراتور، توزیع و انتقال، ذخیره و تبدیل الکتریسیته به حالت‌های مختلف انرژی یا بالعکس که با استفاده از وسایلی مانند کابل، موتور الکتریکی، باتری، کلید، رله، ترانسفورماتور، مقاومت و سایر اجزای غیرفعال تبدیل می‌شوند. تبدیل شود

تکنسین الکترونیک کیست؟

او فردی است که مشکلات فنی تجهیزات الکترونیکی در زمینه طراحی و ساخت مدارهای الکترونیکی را حل می کند.

هر دستگاه یا ماشینی که با برق کار می کند تجهیزات الکتریکی نامیده می شود و معمولاً از یک محفظه، مجموعه ای از قطعات الکتریکی و یک کلید تشکیل شده است. آنها عبارتند از:

لوازم خانگی عالی

میکروکنترلرها (به عنوان مثال ترانزیستورها، آی سی ها، خازن ها، دیودها و مقاومت ها در مدارهای الکتریکی استفاده می شوند.)

ابزارهای برق فشار قوی

وسایل کوچک خانگی

الکتریسیته چیست؟

اغلب، اصطلاح تجهیزات الکتریکی بخشی از یک سیستم توزیع برق است که شامل موارد زیر است:

کلیدهای توزیع برق

تابلوهای توزیع برق

تعویض

تبدیل کننده

کنتور برق

وسیله برقی چیست؟ مدارها:

در قرون اخیر از برق فقط برای تلگراف و تلفن استفاده می شد و با توسعه دانش الکترونیک اولین رادیو طراحی و ساخته شد. می توان گفت مدار الکتریکی از سه بخش تشکیل شده است:

مقدمه: حسگرهای الکتریکی و مکانیکی (یا مبدل های قدرت) که اطلاعات را از بیرون دریافت کرده و به جریان و ولتاژ (سیگنال الکتریکی) تبدیل می کنند.

پردازشگر سیگنال: این دستگاه سیگنال های دریافتی را پردازش می کند. به ویژه در مدار مسئول ترجمه و تبدیل اهمیت دارد. معمولا پردازنده سیگنال مسئول سیگنال دیجیتال است.

خروجی: این قسمت شامل فعال کننده یا مبدل برق است که جریان ها یا سیگنال ها را به فرمی مناسب برای خروجی تبدیل می کند.

در این زمینه می توان تلویزیون را مثال زد. ورودی تلویزیون سیگنال های مختلفی را از طریق آنتن دریافت می کند و آنها را به ولتاژ خاصی تبدیل می کند. پس از دریافت سیگنال، پردازنده آن را بررسی می کند، به عنوان مثال مقدار روشنایی، رنگ و تصویر یا صدا را از جریان استخراج می کند و به قسمت خروجی دستگاه می فرستد که شامل یک نمایشگر LCD برای نمایش تصویر و پخش صدا از طریق بلندگو.

وسایل برقی چیست؟ کاربردهای مدارهای الکترونیکی:

کنترل و پردازش داده ها

تبدیل و توزیع انرژی الکتریکی

برای انجام عملیات ویژه

ابتدایی ترین قطعات الکتریکی

اولین اجزای الکتریکی شامل لامپ های خلاء بود که در اواسط قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفت. سپس اجزای نیمه هادی در دنیای الکترونیک ظاهر شدند. البته لوله های خلاء هنوز در برخی از دستگاه های مدرن مانند تقویت کننده های رادیویی، لوله های پرتو کاتدی، تجهیزات تخصصی صوتی، تقویت کننده های گیتار و دستگاه های مایکروویو استفاده می شوند. امروزه گسترش دانش میکروالکترونیک منجر به طراحی قطعات بسیار کوچکتر از گذشته شده است. امروزه قطعات با استفاده از میکروکنترلرها یا تراشه ها (FPGA) بیشتر مبتنی بر نرم افزار شده اند تا مبتنی بر سخت افزار.

امروزه مدارهای الکترونیکی به دو دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم می شوند. در یک مدار الکترونیکی ممکن است از یک گروه یا دو گروه تشکیل شده باشد.

تجهیزات الکتریکی چیست؟ مدارهای آنالوگ:

دستگاه های الکترونیکی مانند گیرنده های رادیویی از مدارهای آنالوگ تشکیل شده اند مدارهای آنالوگ به مقادیر ولتاژ ثابت متصل می شوند، در حالی که مدارهای دیجیتال با دو سطح ولتاژ در سایر اجزا طراحی می شوند. مدارهای آنالوگ از اجزای غیر دیجیتالی مانند خازن ها، مقاومت ها و سلف ها ساخته شده اند و فقط با سیگنال های آنالوگ کار می کنند. منبع تغذیه از طریق یک قطع کننده مدار یا باتری کار می کند که باعث ایجاد پتانسیل در مدار می شود و از طریق قطعات به جریان با پتانسیل کم می رسد. هر دستگاه الکترونیکی از همان قطعات دیجیتالی ساخته می شود به طور کلی اساس مدار یک ریزپردازنده یا میکروکنترلر یا آی سی است و به سیگنال های دیجیتال (گسسته) و آنالوگ (پیوسته) به طور همزمان یا جداگانه متصل می شود.

با بسته شدن مدار جریان ایجاد می شود و در صورت وجود شکاف یا شکاف در مدار جریان قطع می شود. به این چرخه چرخه باز می گویند.

هنگامی که در مدار بدون مدار بسته می شود و دو سر منبع تغذیه توسط یک سیم به یکدیگر متصل می شوند، طبق قانون اهم و مقاومت صفر، بیشتر جریان از سیم عبور می کند و در نتیجه منبع انرژی و برق برای سوزاندن سیم به این نوع مدار، اتصال کوتاه می گویند.

تجهیزات الکتریکی چیست؟ انواع قطعات الکترونیکی:

مقاوم در برابر الکتریسیته:

برای کاهش جریان در مدار استفاده می شود. مقاومت ها به صورت موازی یا سری در مدار متصل می شوند که می توانند از هر طرف روی برد قرار گیرند. مقاومت ها در برابر گرمای بیش از حد و گرم شدن بیش از حد آسیب پذیر هستند. واحد اهم برای اندازه گیری مقاومت استفاده می شود. مقاومت ها با رنگ مشخص می شوند و در مدار استفاده می شوند.

خازن قدرت:

وظیفه خازن ها ذخیره بار الکتریکی اعمال شده همراه با مقاومت الکتریکی در مدار است. خازن ها در مدارها عملکردهای مختلفی دارند، به عنوان مثال در فیلتر، به عنوان سیگنال AC عمل می کنند و عبور سیگنال DC را مسدود می کنند. دو نوع خازن وجود دارد: پایه های مثبت و منفی تعیین می شوند و باید به روش صحیح در مدار قرار گیرند. انواع دیگر مدارهای خازن را می توان به روش های مختلف بر روی PCB نصب کرد. واحد اندازه گیری خازن فاراد است.

انواع دیود:

دیود یک تغییر دهنده جریان الکتریکی است. در یک مدار الکتریکی، فلش ها جهت مدار را نشان می دهند. دیودها در مدارها کاربردهای مختلفی دارند. یک نوع دیود برای تبدیل سیگنال AC به DC استفاده می شود. برخی از دیودها (زنرها) برای تنظیم ولتاژ استفاده می شوند.

تجهیزات الکتریکی چیست؟ سوئیچ:

برای تنظیم جریان در مدار از کلید استفاده می شود. گاهی اوقات با فشار دادن یک سوئیچ می توانید زنگ را به صدا درآورید یا چراغی را روشن کنید.

ترانزیستور:

سه نوع ترانزیستور NPN وجود دارد که به عنوان کلید و تقویت کننده جریان در مدار استفاده می شود. PNP مانند یک ترانزیستور NPN است و برخلاف جهت جریان کار می کند. فتوترانزیستوری که بر اساس نور و شدت آن کار می کند، به عنوان مثال، برای روشنایی خودکار خیابان ها و کاهش نور خودکار روشنایی خیابان استفاده می شود.

الکترونیک تجهیزات برق شامل: کابل، منابع تغذیه، فیوز، ترانسفورماتور، میکروفون، بلندگو، تقویت کننده، آنتن، ولت متر، آمپرمتر، گالوانومتر، اهم متر، اسیلوسکوپ، لامپ، بخاری، موتور ژنراتور می باشد.

برای خرید تجهیزات الکتریکی و همچنین تجهیزات الکتریکی هیوندای میتوانید به فروشگاه تجهیزات الکتریکی آمپرال مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا