اقتصادی

تحلیل بخش حقیقی اقتصاد ایران عملکرد سه ماهه اول سال و برآورد رشد اقتصادی سال ۱۴۰۱

مرکز پژوهش های مجلس در این گزارش رشد اقتصادی ایران در سال 1401 را 3.7 درصد و رشد غیرنفتی را 3.9 درصد برآورد کرده است.

به گزارش مخبران، دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس با تحلیل بخش واقعی اقتصاد ایران، عملکرد سه ماهه اول سال و رشد اقتصادی سال 1401 را برآورد کرد.

بر اساس این گزارش، بر اساس انتشارات بانک مرکزی، اقتصاد ایران در سال 1400 رشد 4.4 درصدی را تجربه کرد که البته بخش عمده آن به رشد 6.5 درصدی بخش خدمات نسبت داده شد. برای کاهش اثرات شیوع ویروس کرونا. در سال 1401 بخش واقعی اقتصاد کشور تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد.

در این گزارش آمده است: تأثیر سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی جهان بر قیمت کالاهای صادراتی کشور، کاهش تقاضا، تأثیر حذف ارز ترجیحی بر صنایع غذایی و بخش کشاورزی و… تأثیر منفی برق و گاز بر صنعت و بخش خدمات ممکن است واقعی باشد و بر اقتصاد ایران تأثیر بگذارد.

در ادامه این گزارش آمده است: بر اساس آخرین شواهد از عملکرد اقتصاد ایران در سه ماهه اول سال 1401 و روندهای قابل تحلیل تا پایان سال، رشد اقتصادی ایران در سال 1401 برآورد شده است. حدود 7.3 درصد و رشد غیرنفتی 3.9 درصد به ویژه به دلیل افزایش بارندگی نسبت به سال آبی گذشته پیش بینی می شود بخش کشاورزی در سال 1401 رشد 7.9 درصدی را تجربه کند. در خصوص بخش نفت نیز با توجه به شرایط موجود و شرایط بین‌المللی و با توجه به عدم رشد صادرات این بخش نسبت به فصل مشابه سال قبل، پیش‌بینی می‌شود این بخش نسبت به سال قبل ۱.۱ درصد رشد کند.

در بخشی دیگر از گزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده است: با وجود پیش بینی رشد 6.4 درصدی صنعت در سال 1401، بررسی ها حاکی از مواردی مانند قطع برق و گاز در صنایع و کاهش تقاضا برای کالاهای صادراتی است. کندی رشد این بخش را تهدید می کند همچنین برای بخش ساخت و ساز کاهش تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در سال 1400 و کاهش عملکرد بودجه عمرانی دولت در سه ماهه اول سال 1401 و ادامه روند. در سه ماهه اول پیش بینی شده است. برای سال، رشد منفی 3.4 درصدی را می توان پیش بینی کرد.

در این گزارش آمده است: پیش‌بینی می‌شود بخش خدمات با توجه به بهبود بخش پس از شیوع ویروس کرونا، رشد مثبت 6.3 درصدی را تجربه کند. گفتنی است صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در آخرین گزارش های خود رشد اقتصادی ایران را به ترتیب 3 و 7.3 درصد در سال 2022 پیش بینی کرده اند.

متن کامل این گزارش را می توانید در این لینک بخوانید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا