اقتصادی

تغییر فرمول قیمت گذاری مونتاژی ها/ حقوق گمرکی وارداتی ها ثابت است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، امید خلیباف در گفت و گوی تلویزیونی درباره تعیین قیمت خودروهای وارداتی و نحوه محاسبه عوارض اظهار داشت: همانطور که بارها اعلام شده خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه می شود. این خودروها در چند رده قیمتی وارد می شوند و خودروهای زیر 10 هزار یورو عوارض کمتری خواهند داشت.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: عوارض گمرکی برای همه خودروها (چه خودروهای زیر 10 هزار یورو و چه با سقف قیمت 20 هزار یورو) چهار درصد تعیین شده است. اما سود تجاری متغیر است. خودروهای زیر 10000 یورو مقدار کمتری دارند. به عنوان مثال، برای یک ماشین 8000 یورویی، 10٪ کارمزد واردات، 10-15٪ سود نمایندگی واردات و مابقی بستگی به این دارد که چقدر رقابت برای یافتن قیمت وجود دارد.

ورود خودروها پس از سال ها باعث ایجاد روحیه تشویق برای قیمت گذاری رقابتی شده است

وی با این اعداد و به خصوص «چقدر رقابت در تابلوی بورس صورت می گیرد» در پاسخ به این سوال که شما می گویید آیا خودروهای وارداتی برای مردم عادی قابل دسترسی است؟ وی تصریح کرد: این سوال سختی است. شرایط مردم عادی از چند جهت تغییر کرده است. متاسفانه در یک دهه اخیر قدرت خرید مردم واقعا آسیب دیده است. این را هم باید در نظر گرفت که چهار سال است خودرویی وارد کشور نشده است، بنابراین تمایل به افزایش کمی رقابت و افزایش قیمت طبیعی است.

این افسر وزارت سکوت وی ادامه داد: اما اگر قیمت خودروهای 8000 یورویی بالاتر باشد، قطعا تاثیر کمتری بر کل بازار خواهد داشت; یعنی این ماشین (البته این پیش بینی من هست ممکنه اشتباه باشه چون عرضه زیاد هست) اگه ماشین 8000 یورویی رو به هر نحوی حساب کنیم باید حدود 500 میلیون تومن قیمت داشته باشه ولی اگه بیشتر باشه. همانطور که بنا به دلایلی گفته شد باعث کاهش قیمت سایر خودروها می شود. با فرض وضع موجود؛ بنابراین فضای بازار خودرو برای خودروهای وارداتی و خودروهای ساخت داخل بسیار آرام خواهد بود و بازار را کاهش داده و به سمت پایین سوق خواهد داد.

خلیباف تاکید کرد: اما وقتی چهار سال محصول عرضه نمی شود، باید در انواع موارد واکنش متقاضی را پیش بینی کرد. یک بخش این است که رقابت زیادی وجود خواهد داشت و بخش دیگر این است که واقعاً اتفاق نمی افتد. مثلا وقتی یک خودروی داخلی مثل 207 به بازار می آید، گاهی تا 120 درصد می رسد و رقابت روی آن جریان دارد. برعکس هایما 9 درصد در مقابل قیمت پایه ورود به جدول ارائه می شود. هر دو خودرو متعلق به ایران خودرو هستند. بنابراین باید شرایط را بررسی کرد تا بتوان با دقت بیشتری در مورد آن صحبت کرد. این موضوع در مورد خودروهای وارداتی نیز صدق می کند.

خودروسازان علاقه ای به ایجاد هیجان برای قیمت های بورس ندارند

سخنگوی وزارت سکوت وی در ادامه تصریح کرد: خودروسازان علاقه ای به رقابت، ایجاد نشاط در کشتی و افزایش رقابت و افزایش قیمت ندارند. در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا باید دو فاز را تشخیص داد. در مرحله اول وزارت سکوت تقریبا هیچ نظارتی نداشت و شرایطی را اعمال نمی کرد که در نتیجه یک SUV یک میلیارد تومانی به یکباره از دو میلیارد تومان گذشت. با توجه به این موضوع، وزارت سکوت سفارش کار با هماهنگی بورس کالا ارائه می شود تا یکنواختی در عرضه وجود داشته باشد. به عنوان مثال، با توجه به 207، همه آنها سفید هستند یا همه دارای مشخصات فنی مشابه هستند بنابراین قیمت های متفاوتی پیدا نمی شود.

وی افزود: برای خودروهای تیراژ بالا کف عرضه 2000 دستگاه و برای خودروهای کم تیراژ 500 دستگاه است. بورس کالا را به عنوان مرحله گذار از عدم تعادل عرضه و تقاضا به تعادل عرضه و تقاضا انتخاب کرده ایم تا رانت به عده معدودی نرسد.

تلاطم ارز، بازار خودرو خواستار «سرمایه آه تواو انجام داد

مشاور وزیر سکوت وی همچنین با تاکید بر اینکه امسال اتفاقات خوبی در زمینه افزایش تولید رخ داده است، گفت: بیشترین بارزترین آن در آذرماه امسال بود که آمار تولید از مرز 127 هزار خودرو (خودروسازان بزرگ دولتی و خودروسازان خصوصی) و ماهانه گذشت. رکوردهای تولید توسط خودروها در پنج سال گذشته شکسته شد. این روند ادامه خواهد داشت و پیش بینی ما این است که تا شش ماه آینده حدود 800 هزار دستگاه خودرو تولید و 200 هزار خودرو وارد کشور شود. بر این اساس در مجموع یک میلیون خودرو عرضه و وارد بازار می شود. این میزان عرضه خودرو قطعا بازار را اشباع می کند و ممکن است تاثیر مثبتی روی قیمت ها بگذارد.

خلیباف درباره التهابات اخیر بازار خودرو نیز گفت: بازار خودرو در سال جاری حدود شش ماه است که قیمت های ثابت و پایینی داشته است. اما عوامل خارج از صنعت خودرو و وزارت سکوت با کاهش نرخ ارز، قیمت ها و بازارها نیز دچار نوسان شدند. در خودروها متاسفانه به محض نوسانات ارز، تقاضای سرمایه ای شکل می گیرد. حتی اگر تقاضای مصرف کننده باشد، اگر فردی برای سه ماه آینده قصد خرید خودرو داشته باشد، در این شرایط خرید خود را به تعویق می اندازد. در واقع فشار تقاضا در کوتاه مدت افزایش می یابد. این انباشت تقاضای ناخواسته در بازار باعث تغییر قیمت شده و همانطور که مشاهده شد با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز کاهش یافت.

ارائه فرمول قیمت گذاری برای کنترل قیمت گذاری خودروهایی که به زودی مونتاژ می شوند

سخنگوی وزارت سکوت وی با بیان اینکه در مورد خودرو تنها راه حل افزایش عرضه به حدی است که تقاضای سرمایه ای شکل نگیرد، گفت: آنچه از ما خواسته می شود. برگها بحث افزایش تولید است و راه دیگری برای افزایش تولید و عرضه نداریم. اما از سوی دیگر ابزارهایی وجود دارند که بازار را تنظیم می کنند. این ابزار به طور طبیعی در شرایط ثبات مالی بهترین عملکرد را دارد. به عنوان مثال، قیمت خودروی چینی از یک خودروساز خصوصی در کشور همسایه، 500 میلیون تومان ارزانتر از قیمت آن در کشور ما است. در این حوزه نیز در آینده نزدیک نسبت به تنظیم فرمول تعیین قیمت خودروهای با این شرایط اقدام می شود تا دیگر نتوانند یک پله افزایش قیمت داشته باشند.

مشاور وزیر سکوت وی در ادامه در خصوص فاصله قیمتی کارخانه با بازار خودرو گفت: قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو و سایپا در یک سال گذشته تغییری نکرده است.

عرضه یک میلیون خودرو در 6 ماه آینده

پاسخ داد که این یک برنامه وزارتخانه است سکوت کاهش قیمت کارخانه به بازار چیست و کدام سازمان مسئول کاهش این فاصله است؟ وی تصریح کرد: بانک مرکزی حافظ ارزش پول است. بر اساس گزارش مرکز آمار در مورد تورم تولید، این تورم برای صنعت خودرو در تابستان 2 درصد بود. با فرض دو درصد تورم ماهانه به این معنی است که می توانیم زنجیره تامین خودرو را کنترل کنیم. اینها پرونده های وزارتی است سکوت او باید روی آن تمرکز کند. همه می دانند که این موضوع مربوط به سیاست های کلان و متغیرهای کلان اقتصادی است که قابل انکار نیست و اینها در اختیار وزارتخانه است. سکوت نه

خلیباف در آنلاین سال گذشته به تحقق وعده وزیر واکنش نشان داد سکوت وی درباره کنترل بازار خودرو در یک سال گفت: دولت درصدد کنترل تورم است. پیش بینی من افزایش عرضه در بازار خودرو در اواخر بهار و اوایل تابستان سال آینده است. همانطور که گفته شد، یک میلیون خودرو قطعا بازار را اشباع می کند، زیرا نیاز کشور به خودرو یک و نیم میلیون خودرو و یک میلیون خودرو نیز رقمی است که ظرف یک سال عرضه می شود. بنابراین با انتشار آن در شش ماه به کنترل بازار کمک خواهد کرد.

دکمه بازگشت به بالا