اجتماعیعمومیمطالب برتر

تفاوت دیپلم نظام جدید با قدیم چیست؟

چه کسانی نظام قدیم محسوب می شوند؟

با دیپلم نظام قدیم میشه کنکور نظام جدید داد؟  برای اخذ دیپلم برای بزرگسالان تهران چه باید کرد؟ شاید برای شما هم این دردسر و دغدغه ایجاد شده باشد که شما جزو کدام نظام محسوب می شوید?? برای پاسخ به این سوال با چند مثال کامل و شفاف برایتان توضیح می دهیم.

نظام قدیم از چه سالی شروع شد؟ سال ۹۸ اولین سالی بود که نظام جدید با مدرک دیپلم فارغ التحصیل می شوند و کنکور سال ۹۸ ثبت نام کردن.

نظام قدیم از چه سالی می باشد؟ به زبان ساده تر بیان کنیم متولدین نیمه دوم سال ۷۹ به بعد نظام جدید هستند و قبل از آن نظام قدیم محسوب می شوند

به بیان ساده تر می توان گفت که افرادی که در سال ۹۸ دیپلم گرفتند و نظام آموزشی 3-3-6 را خواند نظام جدید اطلاق می شود.

تفاوت کتاب‌های درسی نظام قدیم و جدید

 

به طور کل می‌توان بیان کرد که بسیاری از کتاب‌های درسی تجربی و کلاً دروس نظام جدید کم حجم تر شده و رویکرد مولفان و تغییر پیدا کرده است در واقع می‌توان بیان کرد که فلسفه و آموزش خواص خواص و هدف از آن با کتب درسی نظام قدیم متفاوت شده است. در ادامه به جزئیات تغییرات نیز اشاره می کنیم و همچنین برای مشاهده فیلم های آموزشی دیپلم به این سایت مراجعه کنید.

تغییرات کتاب زیست شناسی نظام قدیم و نظام جدید

با بررسی ظاهر کتاب درسی زیست شناسی نظام قدیم و نظام جدید می توان تفاوت تغییر اصطلاحات آن را به حضور دید که بیشتر سعی شده است معادل سازی های فارسی جایگزین اصطلاحات علمی شود در مجموع حجم درس زیست شناسی نظام جدید نسبت به زیست شناسی نظام قدیم کمتر شده است از نظر تعداد فصول نظام جدید باید ۲۴ فصل مطالعه کنند که در کتب نظام قدیم ۳۰ فصل بوده است. در کتب نظام قدیم بسیار روی اعداد تاکید شده بود اما در کتب نظام جدید این رویکرد کاملاً تغییر پیدا کرده است و به طوری می توان گفت که کتب نظام جدید بیشتر عکس محور شده‌اند و بایستی تسلط زیادی روی تجزیه و تحلیل عکس ها داشته باشند و مباحثی از قبیل ویروس باکتری و قارچ و آغازیان دودمانه سه شاخه گیاهان و سه فرمانروا که همیشه از فصول سخت نظام قدیم محسوب می شدند به صورت کامل حذف شدند از طرفی مباحثی شامل تامین اکسیژن و مواد مغذی قلب انواع روش های تنفسی در جانوران جزئی نگری و کلی نگری نگرش بین رشته‌های اخلاق زیستی فناوری نوین زیست شناسی جنس شناسی خدمات بوم سازگان تامین انرژی های تجدید پذیر و وزن مناسب و توده بدنی اضافه شده است.

 تغییرات کتاب شیمی نظام قدیم و نظام جدید

در درجه اول تغییرات در مسائل می باشد به طور مثال می توان بیان کرد که حجم سوالات استوکیومتری بسیار کمتر شده است به طور کلی مباحث سختی که در کتاب نظام قدیم شیمی وجود داشت در کتاب نظام جدید حذف شده است.

 تغییرات کتاب ریاضی نظام قدیم و نظام جدید

به طور خلاصه می‌توان بیان کرد که حجم کتاب ریاضی نظام جدید نسبت به کتاب ریاضی نظام قدیم بسیار کم حجم تر شده و کار داوطلب بسیار راحت تر شده است مباحثی از قبیل انتگرال دنباله و ماتریس به طور کامل حذف شده است و بخش های سخت از قبیل کاربرد مشتق هندسه فضایی و قسمت اعظمی از مثلثات نیز کم حجم تر شده اند نکته جالب در کتاب ریاضی نظام جدید این است که دیگر کتاب هندسه به صورت جداگانه ارائه نمی شود و در داخل کتاب ریاضی مطالب آن گنجانده شده. برای گرفتن گواهی از کورسرا اینجا کلیک کنید.

 تغییرات کتاب فیزیک نظام قدیم و نظام جدید

تغییرات در کتاب فیزیک نظام جدید نسبت به کتاب فیزیک نظام قدیم در رشته تجربی بسیار بیشتر از کتاب فیزیک در در رشته ریاضی فیزیک بوده است و در واقع مطالب بسیار زیادی از کتاب فیزیک نظام جدید در رشته تجربی حذف شده است مباحث نور و آینه و عدسی شکافت هسته‌ای و گداخت هسته ای، سقوط آزاد، حرکت دایره ای و تداخل امواج به صورت کامل در کتاب فیزیک نظام جدید رشته تجربی حذف شده است. مباحثی از قبیل امواج الکترومغناطیس نوسان و موج و صوت هم بسیار کم حجم تر شده است و بخش مدار به طور کلی ساده شده است.

البته تعدادی از سرفصل‌های جدید هم به کتاب فیزیک نظام جدید اضافه شده است از قبیل مدل سازی فیزیک، سازگاری یکاها، تخمین مرتبه بزرگی، حرکت براونی، اصل ارشمیدس و شار.

اما یکی از فصول ریشه‌ای و پایه ای که به صورت کاملاً غیر تخصصی حذف شده است فصل اندازه گیری و بردار می باشد.

 تغییرات کتاب ادبیات نظام‌ قدیم و نظام جدید

به طور کلی می‌توان گفت که در ادبیات نظام جدید نسبت به نظام قدیم حذفیات بسیار زیادی داشته ایم به طور مثال به طور کامل مبحث تاریخ ادبیات که در ادبیات نظام الدین به معرفی اثر و نویسنده پرداخته می‌شد دیگر به شکل قبل و کتاب های نظام جدید وجود ندارد به صورت نسبی حذف شده است و به همین دلیل هم بودجه بندی آن کمرنگ تر شده است.

از سوی دیگر در مبحث آرایه های ادبی مبحثی به اسم شیوه های بلاغی اضافه شده است هم چنین مباحثی مثل املا و واژگان هم کمتر شده و دروس غیر مشترک به طور کلی سطح سختی درس ها نسبت به نظام قدیم بسیار کمتر شده است.

 تغییرات کتاب عربی نظام قدیم و نظام جدید

در عربی نظام جدید شاهد کم حجم تر شدن مطالب درسی بودیم و در کنار آن شاهد تغییر رویکرد مولفین نبوده‌ایم در کتابهای نظام قدیم مولفان بیشتر روی یادگیری قواعد تاکید داشتند اما در عربی نظام جدید توانایی و فنون ترجمه جایگاه ویژه تری پیدا کرده است در بخش قواعد عربی نظام جدید شاهد حذف مباحثی مانند اعراب، اعلام، مفعول فیه و تمیز بوده ایم. اما از طرفی شاهد افزایش تعداد لغات جدید در کتاب عربی نظام جدید بودیم.

 تغییرات کتاب دین و زندگی نظام قدیم و نظام جدید

با بررسی های انجام شده روی درس دین و زندگی به این نتیجه رسیدیم که تعداد درس ها در دین و زندگی پایه بسیار کمتر شده است.تعداد درس دین و زندگی هر سه پایه نظام قدیم ۴۲ درس بوده و دروس نظام جدید ۳۴ درس می باشد و به این دلیل که دین و زندگی درس حفظ کردنی میباشد نتیجه میگیریم که کار داوطلب بسیار راحت تر شده و با زمان کمتر می تواند نتیجه لازم را کسب کند.

نکته دیگری که می توان بیان کرد این میباشد که در ابتدای هر درس در کتابهای نظام قدیم آیات را ارائه می کردند این باعث سردرگمی دانش آموز می‌شد اما در کتاب های نظام جدید بعد از هر عنوان در ۳۰ آیه مربوط به آن را ارائه کرده‌اند و این کار دانش آموز را خیلی راحت تر کرده است.

 تغییرات کتاب زبان انگلیسی نظام قدیم و نظام جدید

درظاهر کتاب زبان انگلیسی کمترین تغییرات را داشته است در بخش گرامر کمترین تغییرات و تفاوت را به این کتاب زبان انگلیسی نظام قدیم و نظام جدید صاحب می‌باشیم اما در بخش لغات شاهد تغییرات می باشیم در واقع یکی از مشکلات داوطلب های نظام قدیم این بود که خارج از کتاب درسی لغات زیادی را در کنکور می دیدند اما در کتاب زبان انگلیسی نظام جدید شاهد به کار بردن لغات بیشتری بوده ایم.

در چه صورت یک داوطلب کنکور نظام قدیم میتواند نظام جدید شرکت کند؟

با توجه به تصمیمات سازمان سنجش داوطلبین در ۲ سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ میتوانند خودشان انتخاب کنند که نظام قدیم و یا نظام جدید کنکور دهند و بعد از آن فقط وفقط نظام جدید کنکور برگزار می شود.

اگر داوطلب نظام قدیم داری مدرک دانشگاهی باشد و یا دیپلم مرتبط با رشته ای که میخواهد کنکور بدهد داشته باشد میتواند به راحتی کنکور ثبت نام کند و اگر قبول شد وارد دانشگاه شود، در غیر این صورت باید داوطلب نظام قدیم مدرسه بزرگ سالان ثبت نام کند و امتحانات پایانی یعنی سال دوازدهم را با موفقیت و نمره قبولی به پایان برساند و مدرک تحصیلی را دریافت کند و بعد بتواند کنکور ثبت نام کند.

محصولات نظام جدید حرف آخر برای داوطلبین کنکور

موسسه حرف اخر از سال 1392 در حیطه کنکور و آموزش وارد بازار کنکور شده است و در این راستا از مقطع ابتدایی تا کنکور و برای رشته های مختلف تولید محتوای آموزشی کرده است و خوشبختانه در این زمینه نیز بسیار خوب و موفق عمل کرده است. برای بررسی پکیج ها و محتوای آموزشی و کسب اطلاعات دقیق در مورد حرف آخر ومیتوانید لینک مربوطه را کلیک کنید و مطالب آن را کاملا بررسی کنید.

 

تطبيق کارنامه های نظام قدیم با دروس دوره اول و دوم متوسطه نظام جدید آموزشی (6-3-3)

بخش نامه ای از سوی آموزش و پرورش منتشر شد که بر اساس آن دانش آموزان و داوطلبان  نظام قدیم از مهر سال 98 می توانند ،دروس خود را با مدرک نظام جدید معادل سازی و تطبیق کنند و ادامه تحصیل دهند.

در این مطلب به سوالات زیر پاسخ داده می شود :

  1. – نحوه ادامه تحصیلی دیپلم ردی نظام قدیم در نظام جدید چگونه است؟
  2. – شرایط ادامه تحصیل از دیپلم نظام قدیم به نظام جدید چگونه است؟
  3. – چند درس را در پیش دانشگاهی نظام قدیم هنوز پاس نکرده ام،آیا می توانم آن ها را در دوازدهم نظام جدید پاس کنم؟
  4. – شرایط دریافت مدرک نظام جدید برای داوطلبان در حال تحصیل نظام قدیم چگونه خواهد بود؟
  5. – نحوه دریافت دیپلم نظام جدید در رشته غیر مرتبط چگونه است؟
  6. – شیوه نامه تطبیق دوره متوسطه چگونه است؟

معرفی نظام های آموزشی متوسطه از ابتدا تا به امروز :

دوره (شش ساله متوسطه) : از مهر سال 1336 شروع شده و شامل شش سال ابتدایی بوده است و پس از آن نیز شش سال متوسطه آغاز ، که به دو دوره سه ساله (سیکل اول و سیکل دوم) تقسیم می شود و پس از اتمام و قبولی در آن مدرک دیپلم اعطا شده است.

دوره (چهار ساله متوسطه) : این دوره از مهر سال 1353 به اجرا درآمد،دانش آموزان پس از اتمام دوره 5 ساله ابتدایی و دوره سه ساله راهنمایی وارد دوره چهارساله متوسطه می شدند که امتحانات نهایی سال آخر آن نیز نهایی بوده و پس از آن مدرک دیپلم دریافت می کردند.

دوره سه ساله به شیوه (نیم سالی واحدی) : این دوره از سال 1371 به اجرا درآمد،دانش آموزان پس از اتمام دوره پنج ساله ابتدایی و دوره سه ساله راهنمایی ،وارد دوره سه ساله متوسطه می شدند(طول هر سال تحصیلی شامل دو نیم ترم و یک دوره تابستانی بوده است)،دانش آموزان پس از موفقیت در امتحانات مدرک دیپلم دریافت میکرده اند.

دوره پیش دانشگاهی به شیوه (نیم سالی واحدی) : این دوره از سال 1374 به اجرا درآمد ،دانش آموزان پس از دریافت دیپلم به روش نیم سالی واحدی ،وارد دوره پیش دانشگاهی می شدند (طول هر سال تحصیلی شامل دو نیم ترم و یک دوره تابستانی بوده است) و پس از موفقیت در امتحانات موفق به اخذ مدرک پیش دانشگاهی می شدند.

دوره سه ساله متوسطه به شیوه (سالی واحدی) : این دوره از سال 1378 به اجرا درآمد،دانش آموزان پس از اتمام دوره پنج ساله ابتدایی و دوره سه ساله راهنمایی ،وارد دوره سه ساله متوسطه می شدند،دانش آموزان پس از موفقیت در امتحانات مدرک دیپلم دریافت میکرده اند (دروس به شیوه پیوسته بوده است).

دوره پیش دانشگاهی به شیوه (سالی واحدی) : این دوره از سال 1390 به اجرا درآمد ،دانش آموزان پس از دریافت دیپلم به روش سالی واحدی ،وارد دوره پیش دانشگاهی می شدند و پس از موفقیت در امتحانات موفق به اخذ مدرک پیش دانشگاهی می شدند.(دروس به شیوه پیوسته بوده است)

دوره اول و دوم متوسطه (نظام آموزشی جدید 6-3-3) : دوره دیپلم نظام جدید از مهر سال 1392 شروع شد،این دوره با پذیرش دانش آموزان ششم ابتدایی شروع شد، و شامل یک دوره ساله متوسطه اول (هفتم،هشتم،نهم) و داوطلبان پس از قبولی وارد دومره متوسطه دوم (دهم ،یازدهم و دوازدهم)می شدند و در صورت قبولی در امتحانات نهایی دوازدهم مدرک دیپلم نظام جدید را دریافت می کردند.

تطبیق کارنامه ی نظام های آموزشی مختلف با دوره متوسطه اول نظام جدید (6-3-3) :

چنانچه در حال تحصیل یکی از پایه های (ابتدایی و یا راهنمایی و یا سیکل اول) نظام تحصیلی قدیم هستید،شما می توانید بر همان اساس تطبیق دروس انجام دهید و در پایه معادل با نظام جدید به درس خود ادامه تحصیل دهید و در پایان پساز قبولی مدرک دیپلم نظام جدید (6-3-3) دریافت کنید.

 

متقاضیان این بخش نامه، پس از تطبيق کارنامه های تحصیلی دوره های مختلف متوسطه با دروس دوره دوم متوسطه نظام جدید آموزشی مجاز خواهند بود مطابق مفاد آیین نامه آموزشی دوره دوم متوسطه به شیوه تیم سالی- واحدی (بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد داخل کشور) صرفا در واحدهای آموزشی بزرگسالان و یا به شیوه داوطلب آزاد (متفرقه)، ادامه تحصیل دهند.

لطفا قبل از خواندن ادامه متن،به نظام تحصیلی قبلی خود توجه کنید 

** برای جلوگیری از طولانی شدن متن،تنها به تطبیق آخرین نظام های تحصیلی (نیم سالی واحدی و سالی واحدی) به متوسطه نظام جدید می پردازیم،و برای دیدن نحوه تطبیق دیپلم های چهار ساله قدیمی به فایل pdf انتهای متن مراجعه کنید.

3 – تطبیق کارنامه های دوره سه ساله متوسطه به شیوه «نیم سالی واحدی» به نظام جدید

بند 3 – 1 : کارنامه های تحصیلی دانش آموزان دوره سه ساله متوسطه شیوه نیم سالی- واحدی، مطابق جداول شماره الف-۳۷۱ الی د-۳۷۱ با عناوین دروس دوره دوم متوسطه، تطبیق داده می شود و نمرات قبولی دروس مندرج در این کارنامه برای دروس معادل در دوره دوم متوسطه، منظور می شود و این قبیل از افراد موظفند باقی مانده دروس این دوره را مطابق جدول مواد درسی مصوب، با رعایت سایر شرایط و ضوابط، انتخاب و ادامه تحصیل دهند.

تبصره 1: چنانچه دروس گذرانده شده دانش آموزان دوره سه ساله متوسطه شیوه نیم سالی – واحدی با دروس مندرج در جدول مذکور، قابل تطبيق نباشد، این قبیل از افراد به عنوان قبول پایه نهم شناخته می شوند و می بایست برابر ضوابط و مقررات، در دوره دوم متوسطه، ثبت نام و ادامه تحصیل دهند.

تبصره 2: در مواردی که چند عنوان درسی از دوره سه ساله متوسطه نیم سالی- واحدی، معادل یک عنوان درسی از دوره دوم متوسطه نظام جدید آموزشی باشد، میانگین وزنی آخرین نمرات دانش آموز در آن دروس مجموع حاصل ضرب نمره هر درس در تعداد واحدهای آن، تقسیم بر مجموع واحدهای دروس) به عنوان نمره درس معادل، منظور و در صورتی که به نصاب قبولی برسد، از وی پذیرفته می شود.

بند 3 – 2 : دانش آموزانی که در دوره سه ساله متوسطه شیوه نیم سالی- واحدی، به یکی از رشته های شاخه نظری یا کاردانش، هدایت شده یا نشده باشند و یا متقاضی تغییر رشته باشند، پس از تطبيق دروس خود با دروس دوره دوم متوسطه، می توانند به انتخاب خود در یکی از رشته های شاخه نظری و یا کاردانش، ثبت نام و ادامه تحصیل دهند.

تبصره: دانش آموزان شاخه فنی و حرفه ای، پس از تطبیق کارنامه های خود با نظام جدید آموزشی، می توانند به انتخاب خود در یکی از رشته های شاخه نظری یا کاردانش، ثبت نام و ادامه تحصیل دهند. دروس عمومی این قبیل از افراد، با دروس دوره دوم متوسطه، تطبیق داده می شود و چنانچه دانش آموزی متقاضی ادامه تحصیل در شاخه کاردانش باشد، سایر دروس گذرانده شده به میزان واحدهای تعیین شده، به عنوان دروس اختیاری و کارورزی، از وی پذیرفته می شود.

بند 3 – 3 : گواهی نامه های مهارتی که مشخصات آن ها در فهرست مشخصات رشته های مهارتی شاخه کاردانش در نظام جدید آموزشی درج شده باشد، به میزان واحدهای تعیین شده در همان رشته مهارتی، قابل پذیرش است و چنانچه مشخصات این گواهی نامه ها در جدول دروس دوره دوم متوسطه درج نشده باشد، اما در جدول مجموعه رشته های مهارتی قبلی شاخه کاردانش تعریف شده باشد، به میزان واحدهای تعیین شده، معادل دروس اختیاری و کارورزی در رشته مهارتی مربوط، از آنان پذیرفته میشود. در این صورت میانگین وزنی نمرات عملی و نظری گواهی نامه مهارت ارائه شده، جایگزین درس اختیاری و یا کارورزی شده و موضوع در ستون ملاحظات کارنامه توضیح داده می شود.

4 – تطبيق کارنامه های دوره سه ساله متوسطه به شیوه «سالی واحدی» به نظام جدید

بند 4 – 1 : دارندگان کارنامه قبولی پایه اول متوسطه شیوه سالی- واحدی، به عنوان قبول پایه نهم شناخته می شوند. این قبیل از افراد می توانند برابر ضوابط و مقررات در یکی از رشته های شاخه نظری یا کاردانش، در پایه دهم ثبت نام و ادامه تحصیل دهند.

بند 4 – 2 : دانش آموزانی که نمرات دروس پایه اول شیوه سالی – واحدی آنان، به گونه ای باشد که بر اساس ضوابط آیین نامه آموزشی دوره سه ساله متوسطه شیوه سالی- واحدی (قبل از صدور رأی ۸۵۶ مورخ ۱۳۹۰ / ۱۲ / ۰۲ شورای عالی آموزش و پرورش) شرایط قبولی پایه اول را کسب نموده باشند، به عنوان قبول پایه نهم شناخته می شوند. این قبیل از افراد نیز می توانند مطابق ضوابط و مقررات، در یکی از رشته های شاخه نظری یا کاردانش، در پایه دهم ثبت نام و ادامه تحصیل دهند.

بند 4 – 3 : دانش آموزانی که برخی از دروس پایه اول متوسطه را گذرانده باشند و شرایط قبولی در پایه اول (قبل از صدور رای ۸۵۶ تاریخ ۱۳۹۰/ ۱۲ / ۰۲ شورای عالی آموزش و پرورش) را کسب نکرده باشند، دروس گذرانده شده این قبیل از افراد، مطابق با جدول شماره ۳، ۴ (دروس قبول شده پایه اول متوسطه شیوه سالیواحدی با دروس پایه نهم) تطبيق و از ایشان پذیرفته می شود و می بایست برابر مقررات، در پایه نهم مدارس آموزش از راه دور، ایثارگران و یا به شیوه داوطلب آزاد برابر مقررات ثبت نام و باقیمانده دروس را انتخاب و ادامه تحصیل دهند.

بند 4 – 4 : دانش آموزان پایه اول دوره سه ساله متوسطه شیوه سالی- واحدی که حد نصاب نمره قبولی هیچ یک از دروس پایه مذکور را کسب نکرده باشند، باید برابر مقررات، در پایه نهم مدارس بزرگسال، آموزش از راه دور و یا به شیوه داوطلب آزاد ثبت نام و ادامه تحصیل دهند.

بند 4 – 5 : دانش آموزانی که نصاب قبولی در برخی از دروس مربوط به پایه های دوم و سوم متوسطه شیوه سالی- واحدی را کسب کرده باشند، دروس گذرانده شده این قبیل از افراد، مطابق جداول شماره الف-۵، ۴ الی د-۴۰۵ با دروس دوره دوم متوسطه نظام جدید آموزشی، تطبیق داده می شود و می بایست با توجه به علاقه مندی خود، باقیمانده دروس خود را در یکی از رشته های شاخه نظری یا کاردانش انتخاب و در صورت کسب شرایط فارغ التحصیلی، برابر ضوابط و مقررات، گواهی نامه پایان تحصیلات دوره دوم متوسطه را دریافت نمایند.

تبصره 1 : دانش آموزان متقاضی ادامه تحصیل در شاخه کاردانش، ملزم به گذراندن دروس شایستگی های فنی استاندارد مهارت) و شایستگی های غیرفنی رشته مورد نظر هستند.

تبصره 2 : دانش آموزان شاخه فنی و حرفه ای، پس از تطبیق کارنامه های تحصیلی، می توانند به انتخاب خود در یکی از رشته های شاخه نظری یا کاردانش ادامه تحصیل دهند. دروس عمومی این قبیل از دانش آموزان، با دروس دوره دوم متوسطه، تطبیق و از آنان پذیرفته می شود. چنانچه دانش آموزی متقاضی ادامه تحصیل در شاخه کاردانش باشد، سایر دروس گذرانده شده به میزان واحدهای تعیین شده به عنوان دروس اختیاری و کارورزی از وی پذیرفته می شود.

دکمه بازگشت به بالا