آموزش تولید محتوای متنی فرایند برنامهریزی نوشتن و انتشار مطالب نوشتاری مانند مقالات پست های وبلاگی توضیحات محصولات و متون بازاریابی است که برای مصرف آنلاین در نظر گرفته شده اند. هدف از نوشتن محتوا اطلاع رسانی آموزش یا ترغیب خوانندگان است و می توان از آن برای اهداف مختلفی استفاده کرد از جمله:

- افزایش آگاهی از برند
- افزایش ترافیک وب سایت
- تولید سرنخ های فروش
- بهبود رتبه در موتورهای جستجو
- ایجاد اعتبار
چرا نوشتن محتوای درست اهمیت دارد؟
وقتی بیشتر افراد عبارت “نوشتن محتوا” را می شنوند به “نوشتن مقاله” فکر می کنند.
اما نوشتن محتوا فقط برای پست های وبلاگ مهم نیست.
در واقع نوشتن محتوا برای انواع مختلفی از قالب های محتوایی اهمیت دارد از جمله:
- فیلمنامه های ویدیو
- خبرنامه های ایمیلی
- سخنرانی های اصلی
- پست های شبکه های اجتماعی
- عنوان های پادکست
- مقالات تخصصی
- متن صفحات وب
- صفحات فرود
- توضیحات ویدیوهای یوتیوب
یا به بیان دیگر:
نوشتن پایه ی تقریبا هر محتوایی است که منتشر می کنید.
بهترین روش ها
ایجاد یک طرح کلی
ایجاد یک طرح کلی گام اول فوق العاده ای در فرایند نوشتن محتوا است.
طرح های کلی به دو دلیل اصلی باعث می شوند محتوای شما بهتر از کار دربیاید:
اول طرح های کلی شما را مجبور می کنند همه افکارتان را به صورت منظم بنویسید (به جای اینکه همه چیز را فی البداهه بنویسید). که این کار واقعا سرعت فرایند نوشتن را بالا می برد.
دوم طرح های کلی معمولا منجر به ساختار بسیار بهتری برای محتوای شما می شوند. دلیلش این است که یک طرح کلی به شما این امکان را می دهد که محتوایتان را از یک دید “کلی” ببینید چیزی که هنگام نوشتن دیدنش غیرممکن است.
علاوه بر این چون شما یک طرح کلی دارید محتوای نهایی شما تمام نکات اصلی را که قبل از شروع نوشتن در نظر گرفته بودید پوشش خواهد داد.
پس: چطور واقعا می توان یک طرح کلی مؤثر ایجاد کرد؟
در اینجا سه راهبرد اصلی وجود دارد که خوب جواب می دهند:
از یک محتوای قبلی که عملکرد خوبی داشته استفاده کنید
پس وقتی ما کار روی یک راهنمای جدید را شروع می کنیم از ساختار بسیاری از راهنماهای قبلیمان به عنوان پایه استفاده می کنیم.
از یک قالب استفاده کنید: بیشتر نویسندگان حرفه ای محتوا از قالب های ثابت شده استفاده می کنند. در اینجا ۵ قالب محتوایی وجود دارد که می توانید برای ایجاد طرح کلی از آن ها استفاده کنید.
از محتوای با عملکرد بالا استفاده کنید: به BuzzSumo سر بزنید تا محتوای محبوب را پیدا کنید و از آن به عنوان پایه ای برای طرح کلی خود استفاده کنید.
برای مثال فرض کنید قصد دارید یک پست مهمان درباره رژیم کتو بنویسید.
خب بهتر است عبارت “keto diet” را در BuzzSumo تایپ کنید تا ببینید چه محتوایی تا حالا خوب عمل کرده است.
سپس تعدادی از بهترین پست ها را بخوانید تا دقیقا ببینید که در مقاله خود باید چه چیزهایی را پوشش دهید.
قابل خواندن و قابل اشتراک گذاری بودن را آسان کنید
محتوایی که خیلی راحت خوانده و به اشتراک گذاشته می شود یکی از کلیدهای تولید محتوای عالی است.
ممکن است پست شما توسط بهترین نویسنده دنیا نوشته شده باشد اما اگر خواندن آن برای مردم سخت باشد هیچ کس آن را نخواهد خواند.
در اینجا چند نکته برای کمک به این که محتوای شما راحت تر خوانده شود قابل مرور باشد و بیشتر به اشتراک گذاشته شود آورده شده است:
کوتاه غنی و سرگرم کننده نگهش دارید
فرقی نمی کند درباره تولید محتوا می نویسید یا درباره ماشین ها نوشته شما باید توجه مردم را جلب کند (و آن را حفظ کند). در غیر این صورت آن ها روی چیز دیگری کلیک می کنند.
این که چطور توجه کسی را جلب کنید بستگی به فرمتی دارد که با آن کار می کنید.
اگر قصد دارید بنشینید و یک فایل صوتی ضبط کنید باید جملاتتان کوتاه و پرانرژی باشند. همچنین باید از جملات پرانتزی اجتناب کنید. محتوای داخل پرانتز هنگام خواندن راحت دنبال می شود اما اگر کسی در حال گوش دادن به محتوای شما به صورت پادکست باشد به راحتی ممکن است موضوع را گم کند.
خلاصه اینکه: محتوای نهایی شما باید به شدت جذاب باشد تا نتیجه بدهد و فرقی نمی کند با چه فرمتی کار می کنید این موضوع از فرآیند نوشتن محتوا شروع می شود.
قابل نقل قول در شبکه های اجتماعی
طبق مطالعه ای که انجام دادیم تعداد بسیار کمی از پست های وبلاگ به اشتراک گذاشته می شوند یا لینک می گیرند.
برای افزایش شانس اینکه محتوای شما در موتورهای جستجو رتبه بگیرد و در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود نقل قول های قابل اشتراک گذاری اضافه کنید.
برای محتوای متنی این می تواند یک جمله باشد که در پست خود آن را برجسته می کنید.
و اگر دارید یک ویدیوی یوتیوب می سازید می توانید یک بخش کوتاه از آن ویدیو را جدا کنید و در لینکدین به اشتراک بگذارید.
نکته مهم اینجاست که این نقل قول ها را قبل از انتشار پست آماده داشته باشید. سپس آن ها را در محتوای خود برجسته کنید.
زاویه های جالب انتخاب کنید
با توجه به اینکه هر روز ۲.۳ میلیون پست وبلاگی منتشر می شود نمی توانید فقط یک محتوای کلی منتشر کنید و انتظار داشته باشید موجی از بازدیدکننده به سمتتان بیاید. در عوض برای اینکه محتوای شما ترافیک جذب کند باید زاویه ای جذاب داشته باشد.
زاویه در واقع همان نکته یا قلابی است که باعث می شود محتوای شما نسبت به بقیه مطالب در آن موضوع خاص متفاوت و متمایز باشد.
زاویه شما می تواند یک داستان شخصی باشد. کمی جنجال. یا چیزی که صرفا از نظر ظاهری بهتر از بقیه به نظر برسد.
زاویه ای که انتخاب می کنید بستگی به مخاطب هدف شما دارد.
قابل اجراش کنید
برای بیشتر حوزه ها محتوای شما نمی تواند فقط سرگرم کننده باشد و حتی کافی نیست که فقط اطلاع رسان باشد. برای اینکه بازاریابی محتوایی شما موثر باشد محتوایتان باید واقعا کاربردی و مفید باشد.
چطور این کار را انجام بدهید
یک فرآیند مرحله به مرحله اضافه کنید: بیشتر محتواهایی که بیرون هستند فقط فهرستی از چیزهایی هستند که از فهرست های دیگران جمع آوری شده اند. وقتی مجموعه ای از نکات یا تکنیک ها را به صورت مراحل مشخص سازماندهی می کنید محتوای شما بلافاصله قابل اجرا و قابل درک تر می شود.
از مثال استفاده کنید: مثال ها باعث می شوند محتوای شما راحت تر قابل اجرا باشد. به همین دلیل ما محتوایمان را با مثال های واقعی پر می کنیم.
بهروز نگهش دارید: فقط یک مرحله یا مثال قدیمی می تواند یک محتوای عالی را خراب کند. توصیه می کنم حداقل سالی یک بار به محتوای قدیمی خود برگردید و آن را بهروز کنید.
قابل اعتمادش کنید
برای اینکه مردم محتوای شما را به اشتراک بگذارند یا به آن لینک بدهند اول باید به آن اعتماد داشته باشند و در حالی که طراحی روی میزان اعتماد مردم تاثیر دارد نوشتار شما هم نقش بزرگی دارد.
در اینجا چند نکته برای قابل اعتمادتر کردن محتوای شما آمده است:
از گرامر درست استفاده کنید: اگر می خواهید مهارت نوشتن خود را بهتر کنید آموزش های دستور زبان را بگذرانید.
مطالعه و تحقیق انجام دهید: تحقیق و ارجاع دادن نشان می دهد که واقعا در مورد موضوعی که می نویسید آگاهی دارید.
برای مثال هر وقت راهنمایی می نویسیم تعداد زیادی آمار و منابع در آن قرار می دهیم.
تجربه دست اول: درباره چیزهایی گزارش بنویسید که خودتان با آن ها تجربه شخصی دارید. چرا؟ چون محتوایی که توسط افراد متخصص واقعی نوشته شده باشد بسیار نادر است. متاسفانه بیشتر مردم نویسنده های فریلنسر تصادفی را از سایت هایی مثل Upwork استخدام می کنند و این موضوع کاملا در محتوا مشخص است. اما وقتی محتوایی بنویسید که تجربه واقعی شما را نشان دهد اعتماد کردن به آن برای یک بازدیدکننده تصادفی بسیار راحت تر خواهد بود.