اقتصادی

حجم تجارت خارجی به ۵۴ میلیارد دلار رسید/ظرفیت تولید سالانه ۲.۶ میلیون خودرو داریم

وزیر صنعت ، معدن و تجارت (سامت) بزودی از آغاز عملیات دوم خط انتقال آب از هرمزگان به خراسان جنوبی و ریزاوی خبر داد: در ابتدای انقلاب ظرفیت تولید خودرو 160 میلیون دستگاه در هر سال را تولید كرده بود. سال ، دو میلیون و 600 هزار واحد.

به گزارش مخبران ، علیرضا رجم حسینی ، در یک برنامه تلویزیونی در انتهای الوند ، به طرح ملی و استراتژیک انتقال آب از خلیج فارس به استانهای خاورمیانه اشاره کرد: انتقال و شیرین سازی آب به طول 820 کیلومتر آغاز شده است هرمزگان. و انشا Godالله ایچ به زودی به اردکان می رسد و خطوط دوم و سوم عملیاتی این پروژه بزرگ به زودی آغاز می شود. این آب برای استخراج و استخراج کشور بسیار مهم است. اگر ما می خواهیم تولید و برنامه های توسعه را در زمینه صنایع و معادن افزایش دهیم ، آب باید برای واحدهای صنعتی و معدنی وارد شود.

آب در نوامبر امسال به سیرجان رسید و معادن و شرکت های بزرگ منطقه از جمله گل گهر از آب استفاده کردند و گفتند که این آب به سرچشمه (کرمان) و چادرملو (یزد) می رود. ما سومین کار را انجام داده ایم. عملیات اجرایی خط انتقال آب هرمزگان به خراسان جنوبی و رضوی (مشهد مقدس) به زودی برگزار می شود. این خط 1550 کیلومتر طول دارد و برای تأمین آب معادن بزرگ سنگان و خواف در نظر گرفته شده است. مسیر سوم استفاده از آب هرمزگان به کرمان و سرانجام به اصفهان با طول 920 کیلومتر است.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدای انقلاب ، در بخش تولید مس ، ظرفیت نداشتیم ، اما اکنون در این بخش به 512 هزار تن رسیده ایم و در جهان دهم هستیم. پروژه های توسعه در بخش مس در حال انجام است و ما سالانه تقریباً 1.5 میلیارد صادرات محصولات مختلف مس داریم. در بخش فولاد ، از تولید اولیه 700000 تن در آغاز انقلاب ، اکنون به 56 میلیون تن رسیده ایم.

به گفته وی ، ایران تا 15 سال پیش واردکننده فولاد بود ، اما اکنون به یک صادر کننده عمده در این زمینه تبدیل شده است. در بخش سیمان ، از تولید اولیه 7 میلیون تن سیمان در ابتدای انقلاب ، اکنون به 88 میلیون تن رسیده ایم و اکنون صادر کننده هستیم.

بهبود کیفیت خودرو در دستور کار قرار گرفته است

وی گفت: در آغاز انقلاب ، ظرفیت تولید خودرو از 160،000 دستگاه در سال به 2،600،000 دستگاه در حال حاضر افزایش یافت.

وزیر صمت در مورد صنعت لوازم خانگی گفت: قبل از انقلاب فقط دو مارك (ارج و اجمایش) در این بخش فعال بودند ، اما در حال حاضر ، با وجود محدودیت های شدید و خروج شركت های خارجی تولید كننده لوازم خانگی از كشور ما ، آنها در این کشور فعال هستند. در حال حاضر ، لوازم خانگی در سه چهارم فعالیت می کنند و با خرید برخی مارک های خارجی به کشورهای آسیایی (عراق و سوریه) صادر می شوند و به کشورهای اروپایی (ایتالیا) صادر می شوند.

حجم تجارت خارجی به 54 میلیارد رسیده است

وی گفت: “قبل از انقلاب ما در بخش پتروشیمی ظرفیت نداشتیم ، اما اکنون به 77 میلیون تن ظرفیت تولید رسیده ایم و صادر کننده این بخش هستیم.” “همچنین ، پیشرفت خوبی در صنعت غذا و صادرات 5 میلیارد دلاری در این بخش حاصل شده است.” شیرینی و شکلات های ایرانی به 58 کشور صادر می شود و به عنوان مثال در خراسان ، تنها یک تولید کننده نوشیدنی محصولات خود را به بیش از 60 کشور صادر می کند.

رزم حسینی با بیان اینکه صادرات کشور قبل از انقلاب 500 میلیون بوده است گفت: در 10 ماهه نخست امسال 26 میلیارد صادرات و 54 میلیارد تجارت خارجی کشورمان داشته ایم.

بیش از 5 میلیارد تن مین در زمینه های مختلف کشف شده است

به گفته این مقام ، ایران نه تنها یک کشور نفت خیز است بلکه یک کشور استخراج کننده است که بیش از پنج میلیارد تن معدن در زمینه های مختلف کشف کرده است ، باید از این کشور برای توسعه استفاده م effectivelyثرتر شود. همچنین ایجاد یک معدن و پالایش طلا در وزارت صنعت ، معدن و تجارت با هماهنگی بخش خصوصی.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا