اقتصادی

حضور جدی آرژانتینی‌ها در اقتصاد ایران

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران در دیدار با کاردار جمهوری آرژانتین در تهران، شرایط همکاری دو کشور در استفاده از فناوری های نوین در کشاورزی، صنعت و حوزه را تشریح کرد. . آب و کشاورزی فرازمینی.

به گزارش مخبران، شافعی با اشاره به موقعیت و ظرفیت های اقتصادی آرژانتین گفت: آرژانتین کشوری بزرگ و پهناور با تنوع کشاورزی و صنعت است که این موضوع نگرانی جدی بسیاری از کشورهای جهان است. روابط اقتصادی ایران اگرچه در چند سال گذشته رو به افول بوده است، اما کاهش نیافته است. البته در بازار ایران کالاهایی از آرژانتین برای واردات از کشورهای ثالث داریم اما آمار حجم تجارت ایران با آرژانتین محاسبه نشده است.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: به عنوان مثال در بازار ایران لوبیا آرژانتینی بلافاصله سرو می شود که مستقیماً از آرژانتین وارد نمی شود، بلکه از کشورهای اطراف وارد ایران می شود. موضوع ترانزیت مستقیم بین دو کشور مانع عمده تجارت است.

شفیع گفت: «ما پتانسیل زیادی برای همکاری با آرژانتین بر روی برخی محصولات خاص مانند سویا داریم. از نظر تنوع محصول البته سایر کالاها قابل بررسی است; همکاری دو کشور امکان پذیر است.

رئیس اتاق ایران گفت: من این خبر را شنیده ام اما نمی توانم درباره صحت آن اظهار نظر کنم. شرکت کشتیرانی آرژانتین آمادگی خود را برای فعال سازی خطوط کشتیرانی بین دو کشور اعلام کرده است. این یک رویداد بسیار مهم است و اگر این خط مستقیم راه اندازی شود، حجم تجارت بین دو کشور تغییر خواهد کرد.

شافعی افزود: یکی از موضوعاتی که توسط موسسه مالی ایران بررسی شده، استفاده از کشاورزی فرازمینی مانند آب و خاک کشورهای دیگر مانند آرژانتین است. امکان همکاری بهتر در این زمینه وجود دارد.

به گفته رئیس اتاق ایران، احتمالاً در آینده شرایط تغییر خواهد کرد و بتواند روابط خود را با کشورهایی مانند آرژانتین گسترش دهد. در این شرایط امیدواریم از این فرصت برای ارتباط فعالان اقتصادی دو کشور و افزایش تجارت استفاده کنیم.

شافعی گفت: فعالان اقتصادی دو کشور اطلاعات کافی از ظرفیت های اقتصادی برای همکاری ندارند. تبادل اطلاعات باید در این زمینه ترجیح داده شود. اتاق ایران آمادگی دارد برای توسعه روابط اقتصادی در بخش خصوصی انواع حمایت ها را انجام دهد.

کاردار آرژانتین در تهران از سه حوزه انتقاد کرده است: اول اینکه پتانسیل بیشتری برای همکاری بین ایران و آرژانتین وجود دارد. روابط تجاری ما کاهش یافته است، اما اکنون جا برای بهبود روابط اقتصادی وجود دارد. همچنین به درستی اشاره کردید که تبادل اطلاعات دوجانبه تکمیل شود. به من دستور داده شده که وضعیت را بهبود بخشم. باید از وزارت امور خارجه تشکر کنم.

وی ادامه داد: نکته دوم من در مورد همین توانمندی هایی است که شما گفتید; آرژانتین پتانسیل بالایی دارد. بسیاری از محصولات در آرژانتین تولید می شوند، از کشاورزی گرفته تا تجارت، جایی که هر دو طرف می توانند همکاری کنند. آرژانتین حدود 45 میلیون نفر جمعیت دارد اما ظرفیت تولید غذا در این کشور 500 میلیون نفر است. ارسال در شهرهای مختلف انجام می شود.

خورخه ماریانو جردن گفت: جنبه سوم این است که بهبود روابط اقتصادی بین دو کشور بخش بزرگی از کار من است. قادر به ارائه بازارهای متنوع و بیشتر برای معاملات عمیق باشید.

وی ادامه داد: همان نکته ای که با درایت به آن اشاره کردید این است که باید دانش و اطلاعات خود را بین دو کشور افزایش دهیم. آرژانتین زمین های حاصلخیزی دارد و این پتانسیل کمتر در دنیا شناخته شده است. از سوی دیگر، در آرژانتین، مانند ایران، بخش عمده ای از اقتصاد این کشور مبتنی بر دانش است. در بخش صنعت این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. اگرچه با ایران کار چندانی نداریم، اما در حوزه خدمات، کشاورزی و دامپزشکی دانش پیچیده و فنی داریم.

کاردار آرژانتین در تهران گفت: سعی می کنم با انجمن ها و اتحادیه های مختلف فعال در زمینه برنج، روغن و قطعات خودرو، موبایل و فین تک ارتباط برقرار کنم تا زمینه همکاری با ایران را فراهم کنم.

وی تاکید کرد: آرژانتین پتانسیل بالایی در بخش گوشت دارد، ما در این زمینه تجارت نداریم. من فکر می کنم برخی تصورات غلط در مورد عدم اطلاعات کافی در مورد نقاط قوت یکدیگر وجود دارد. من سعی می کنم این مشکلات را حل کنم.

به گفته اتاق بازرگانی و صنایع ایران، سفارت آرژانتین در ایران با یک تیم کوچک کار می کند، اما ما به دنبال این هستیم که تا سال 2022 شرکت های آرژانتینی را به ایران بیاوریم. آنها مدت زیادی است که با ایران کار نکرده اند و ممکن است همکاری را از سر بگیرند.

وی تاکید کرد: می‌خواهم 20 شرکت را به صورت دوجانبه بین ایران و اتاق بازرگانی آرژانتین فعال کنم و بین بخش‌های تولیدی پل ارتباطی برقرار کنم. به همین دلیل سعی می کنم در این شرکت ها تولیدکننده باشم. امیدوارم این کار انجام شود. امیدوارم بارها به اتاق بازرگانی ایران برگردند و در آینده همکاری جدی را آغاز کنیم و من واقع گرا هستم و صحبتی نمی کنم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا