عمومیمطالب برتر

در کلر زنی استخر چه روش مناسب است

خرید و قیمت کلر استخر

برای ثبت سفارش خرید انواع کلر از مبتکران شیمی در کوتاهترین زمان، تنها کافیست با ما تماس گرفته و سفارش خود را ثبت نمایید،تضمین کیفیت مطابق آنالیز و ارائه بهترین قیمت بخشی از مزایای خرید از ما می باشد.

فاکتورهای موثر در ضدعفونی آب استخرها

1) افزایش PH قدرت ضد عفونی را کاهش می دهد پس در PH  های بالا تر از 7.6 کلرزنی و در PH  های بالاتر از 8 برم زنی بی فایده است.

2) اگر از پایدار کننده ها استفاده شود دوز مصرف کلر باید افزایش یابد.

3)استخر ها باید به سیستم فیلتراسیون برای تولید آب تمیز مجهز باشند. فرآیند ضد عفونی برای آب فیلتر شده راحت تر است و محصولات جانبی کمتری نیز تولید می شود.

کلرزنی چیست و چرا از کلر استخر استفاده می شود؟

پمپ تزریق: این فرایند یکی از مهم ترین و اصلی ترین روش های ضدعفونی آب و حذف میکروارگانیسم های  بیماری زا در استخر ها می باشد. اگرچه استفاده از این روش ضدعفونی مشکلاتی را نیز به همراه دارد از جمله میکروارگانیسم های مقاوم در برابر chlorine مانند کریپتوسپوریدیوم پاروم (Cryptosporidium parvum) و ژیاردیا لامبلیا (Giardia lambia) و تشکیل محصولات جانبی ضدعفونی (DBP) که ممکن است خطرناک باشند. این مواد می توانند در استخر های سر پوشیده که تهویه مناسب وجود ندارد، باعث ایجاد مشکلات تنفسی از طریق کلر شوند.

به نقل از dieselnet.com پژوهش های گذشته وجود بیش از 100 نوع از این محصولات جانبی ضدعفونی را در نمونه ای از آب استخر ها گزارش داده اند. در بین DBP های کربن دار ، تری هالو متان ها یا THMs ، هالو استیک اسید ها یا HAAs و تری هالو استالدهید ها یا THA و در بین DBP های نیتروژن دار، هالو استو نیتریل ها یا  HAN و کلروآمین ها یا CAMs وجود دارند.

تشکیل و توزیع هر کدام از این محصولات جانبی ضد عفونی به فاکتور های مختلفی از جمله : منبع آب ، غلظت یون برم ، دوز کلر ، دما ، کلر آزاد باقی مانده یا FRC ، کربن آلی کل یا  TOC ،  PH و نیتروژن کل یا TN بستگی دارد. در بین این عوامل مهم ترین آن ها سطح Cl آزاد باقی مانده می باشد. توصیه شده است که برای استخر های سر پوشیده میزان FRC  بین 0.8 تا 2 میلی گرم بر لیتر و برای استخرهای فضای باز این میزان بین 0.8 تا 3 میلی گر بر لیتر باشد.

ویژگی های فیزیکی کلر

1) کلر گازی سبز-زرد رنگ است که به مقدار بسیار کم در آب حل می شود.

2) آستانه بویایی این ماده ppm 0.31 می باشد.

نحوه کلرزنی آب استخر چگونه انجام می شود؟

ترکیبات Cl دار مختلفی برای ضد عفونی آب استخر ها استفاده می شود که شامل گاز کلر، سدیم هیپوکلریت، کلسیم هیپوکلریت، لیتیوم هیپوکلریت و ایزوسیانورات کلرینه می باشد. هنگامی که هر کدام از این ترکیبات وارد آب می شوند هیپوکلرو اسید آزاد می شود که عامل فعال و ضدعفونی آن است. کلر استخر به صورت قرص ، گرانول و یا پودری هستند. بسته به نوع (پودری ، قرص و…) نحوه کلرزنی نیز متفاوت خواهد بود. شکل پودری را باید به صورت دستی به کل دستی به آب اضافه کرد که کار تقریبا وقت گیری است.

معمولا استفاده از قرص راحتتر است و راههای مختلفی را می توان برای آن بکار برد. استفاده از یک سبد شناور که قرص ها در درون آن قرار گرفته و با آب در تماس هستند را می توان استفاده کرد که البته زیاد توصیه نمی شود. روش بهتر گذاشتن قرص ها در یک سبد در ورودی آب استخر است. استفاده از کلرزن های اتوماتیک سریعترین و بهترین روش ممکن هستند که البته هزینه بالاتری نسبت به روش های دیگر دارد.

چرا استخر ها گاهی بوی کلر می دهند؟

طبیعتا استخرهای سالم و استاندارد نباید بوی مواد شیمیایی و Cl بدهند. معمولا استخرها با این مشکل مواجه هستند اما اگر مقدار مواد مصرفی کنترل شود این اتفاق نمی افتد. بوی به وجود آمده  از ضد عفونی در استخر ها ناشی از خود chlorine به تنهایی نمی باشد بلکه ناشی از ترکیبات کلرو آمینی می باشد.

زمانی که chlorine با ترکیبات آمینی که از طریق بزاق دهان و عرق در آب رها شده اند ترکیب می شوند کلروآمین ها به وجود می آیند. شوک کلر یا سوپر کلر زنی تنها روشی است که پیوند بین این دو ماده را از بین می برد.

حد مجاز مقدار کلر استخر ها چقدر است؟

بر اساس مواردی که به آنها اشاره شد، فاکتورهایی مانند pH ، خواص آب موجود ، وجود یا عدم وجود پایدارکننده ها و … بر روی مقدار کلر استخر مورد استفاده تاثیر می گذارد. از این رو مقدار دقیقی که به آب اضافه می شود را باید پس از بررسی نتایج آزمایش آب و در مشاوره با متخصص محاسبه کرد. افزودن این مواد ضد عفونی کننده باعث به وجود آمدن کلر آزاد در آب می شوند که در دوزهای بالا بسیار خطرناک است. و باید به صورت هفتگی با استفاده از کیت های مخصوص اندازه گیری شود.

بر اساس گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA) عوارضی که این ماده برای بدن در دوزهای مختلف آن دارد به شرح زیر است:

مسمومیت با این ماده شامل تحریک غشا مخاطی خفیف در ppm 1 تا 3، درد در قفسه سینه، سرفه و استفراغ در ppm 30 و التهاب در بافت شش ها یا پولمونیت و مشکلات جدی ریوی در دوز های بین  ppm 46 تا 60 می باشد

 مهم ترین روش های ضدعفونی استخر ها چیست؟

در جدول زیر مهم ترین و پرکاربردترین روش های ضدعفونی آب استخرها آورده شده است:

سایر روش های ضد عفونی آب استخرها

این روش به عنوان روش ثانویه برای ضدعفونی در نظر گرفته می شود و برای کنترل میکروارگانیسم های کریپتوسپوریدیوم پاروم (Cryptosporidium parvum) و ژیاردیا لامبلیا (Giardia lambia) بسیار مفید می باشد. این روش در مقایسه با کلرزنی برای ارتقا کیفیت آب و هوای استخرها بسیار اقتصادی است.

با توجه به پتانسیل بالای اکسیداسیون اوزون از این ماده در ضد عفونی استفاده می شود . وجود مواد آزاد و باقی مانده  ضد عفونی کننده در آب استخر های شنا و تبخیر آنها به مرور زمان و ورود انها به هوا مضر است. با توجه به دوز بالایی از ازون که برای ضد عفونی نیاز است ، این فرآیند عموما با یک فرآیند Deozonation و سپس کلر زنی قبل از ورود آب به استخر همراه است.

مزایا و معایب روش های مختلف برای ضد عفونی آب استخرها چیست؟

چه دوزی از محصولات جانبی تولید شده از طریق مواد ضدعفونی کننده سرطان زا است؟

زیبایی استخر خانگی شما تا حد زیادی به تمیز بودن آب آن برمی گردد. این که چقدر به استخرتان رسیدگی می کنید روی ظاهر آن تاثیر قابل توجهی می گذارد. گذشته از این، خیلی مهم است که آب استخر شما ضدعفونی شده باشد. برای این منظور، می توانید از کلر کمک بگیرید. کلرزنی یکی از روش های شناخته شده جهت گندزدایی آب می باشد. این ماده ضدعفونی کننده  به خاطر ماندگاری بالا در آب برای از بین بردن آلودگی ها استفاده می شود. البته نمی توان انکار کرد که کلر هم مانند بسیاری از مواد گندزدای دیگر معایبی دارد. با این حال، تاثیر قابل توجهی که این ماده در ضدعفونی کردن آب دارد باعث کاربرد گسترده آن شده است.

اگر شما هم می خواهید استخر خانگی تان را از آلودگی ها پاک کنید و ظاهر تمیز و زلالی به آن بدهید، حتما کلرزنی را مد نظر قرار دهید. در این مطلب، آن چه باید در مورد کلر زنی استخر خانگی بدانید را با شما در میان خواهیم گذاشت. همراه باشید.

کلر، یک عنصر شیمیایی مهم است که در نقش گندزدای آب به کار می رود. این ماده برای از بین برد باکتری و سایر میکروبهای موجود در آب کاربرد دارد. كلر و مشتقات آن در میان مواد گندزداي شيميائي بيشترين كاربرد را در تصفیه آب استخر دارند. البته باید این را در نظر داشت که كلرزني نمي‏تواند جايگزين واحدهاي زلال‏سازي شود و تنها برای تصفیه نهایی آب به کار می رود. كلر، مطلوب ترين ماده ای است که برای ضدعفونی کردن آب استخر به کار می رود. کیفیت این گندزدا ايده آل است. كلر، باكتري هاي موجود در آب استخر را نابود مي كند و همچنین باقي مانده معلق لازم برای مقابله با آلودگي هاي حاصل از شنای افراد را نیز تأمین می نماید.

از بین بردن کلر استخر | پودر کلر برای استخر

كلر به عنوان يك ماده ضدعفوني كننده مورد پذیرش قرار گرفته و کاربرد وسیعی دارد. امروزه برای جلوگیری از کمبود یا وجود بیش از حد کلر در آب از روش هایی استفاده می شود که به صورت اتوماتیک و در زمان مناسب، عمل کلرزنی را انجام می دهند.

هر چه ميزان باكتري ها و مواد ارگانيك ورودي به آب، بيشتر باشد به میزان بیش تری از کلر برای ضدعفونی نیاز خواهد بود. بنابراین، در صورتی که افراد زیادی از استخر استفاده کنند، خوب است که مقدار کلر بیش تر در نظر گرفته شود. البته برخی از سیستم های کلرزنی می توانند به صورت اتوماتیک میزان کلر مورد نیاز را ارزیابی کرده و عمل کلرزنی را انجام دهند.

تجربه نشان داده که اگر استخر در فضای باز قرار گرفته باشد، تابش نور خورشيد باعث هدر رفتن سريع كلر باقي مانده می شود. در این حالت باید از دستگاه های كلرزني با ظرفیت بالاتر استفاده شود تا میزان کلر موجود در آب تنظیم شود.

روش های گوناگونی برای کلرزنی به کار گرفته می شود که هر یک دارای خصوصیات منحصر به فردی می باشند. بهتر است پیش از این که برای کلرزنی آب استخر خود اقدام کنید، این روش ها را شناخته و با هم مقایسه کنید تا به بهترین نتیجه برسید.

روش اول، استفاده از کلرزن های خطی و قرصی یا دوزینگ پمپ است. این روش برای تزریق کلر به مقدار ثابت به کار می رود. طی این روش، همواره میزان ثابتی از کلر به آب وارد شده و در آن حل می شود. در واقع، بین مقدار کلر وارد شده با میزان آلودگی هیچ تناسبی دیده نمی شود.

روش دوم کلر زنی استخر خانگی ، استفاده از کلرزن های گازی است. این روش، دیگر کاربرد خود را از دست داده و خیلی کم تر مورد استفاده قرار می گیرد. کلر گازی دارای خلوص زیادی است و به همین خاطر زمانی به آب اضافه می شود که کسی از استخر استفاده نمی کند. به خاطر خلوص زیاد این کلر، ممکن است ناراحتی هایی مثل سوزش چشم بعد از شنا ایجاد شود.

روش سوم، به کارگیری سیستم های اتوماتیک تزریق، اندازه گیری و کنترل کلر و اسید می باشد. در این روش از سنسورهای مخصوصی استفاده می شود که پارامترهای کیفی آب را مورد سنجش قرار می دهند و با توجه به همین پارامترها دستور ورود کلر به آب را می دهند. در واقع می توان گفت که این پمپ ها خودشان تعیین می کنند که چه زمان برای تزریق کلر مناسب است.

فروشگاه مهام

فروشگاه مهام پالایش با هدف تامین تجهیزات صنعت تصفیه آب در کنار تجربه درخشان ۲۰ ساله خود مجموعه شروع به فعالیت کرد.به علت تعهد نسبت به اعتماد مشتریان به مجموعه مهام پالایش توانست، کالاهای مورد نیاز در صنعت تصفیه آب و فاضلاب صنعتی را با بالاترین کیفیت روز دنیا و ایران در اختیار مشتریان مجموعه قراردهد.
دکمه بازگشت به بالا