عمومیمطالب برتر

دستگاه دورکن چه کمکی به صنعت چوب کرده است؟

از گذشته تا به امروز چوب در زندگی انسان ها نقش حیاتی داشته است. انسان های گذشته با ابزارهای ابتدایی که داشتن چوب را به شکل وسیله ها مورد نیاز خود تغییر می دادند. با گذشت زمان و پیشرفت هر روز تکنولوژی، ابزارآلات و ماشین های صنعتی زیادی وارد شده است. یکی از صنایعی که دستخوش تغییرات زیادی شده، صنایع چوب می باشد. ماشین آلات صنایع چوب کار برای افرادی که در این زمینه در حال فعالیت هستند راحت تر کرده است. این ماشین ها با فناوری که دارند باعث می شوند تا محصولات  چوبی در بالاترین کیفیت ساخته شوند.

یکی از دستگاه هایی که در بیشتر کارگاه های صنایع چوبی وجود دارد دستگاه اره دور کُن است. این دستگاه با عملکرد خوبی که داشته باعث تاثیر به سزایی در صنعت چوب شده است. شرکت دانش بنیان راش ماشین یکی از برترین شرکت‌های فناوری در صنعت CNC (کنترل عددی رایانه‌ای) است. این شرکت با تکیه بر دانش فنی بالا و تجربه‌ی بیش از دو دهه در زمینه ماشین‌آلات CNC، به طراحی و ساخت دستگاه‌هایی با کیفیت عالی پرداخته است. راش ماشین به دلیل تعهد به نوآوری، انعطاف‌پذیری در سفارشات مشتریان، و استفاده از فناوری‌های پیشرفته، در بازار جهانی شناخته شده است.

شرکت دانش بنیان راش ماشین با توجه به رویکرد خود به ارتقاء تکنولوژی و توسعه دائمی، به عنوان یک پیشگام در زمینه تولید دستگاه‌های CNC شناخته می‌شود. این شرکت در داخل کشور و خارج از آن، با ارائه دستگاه‌هایی که از نظر کیفیت، دقت و سرعت برتری دارند، مشتریان خود را جلب کرده و نقش بسیار مهمی در توسعه صنعت CNC ایفا می‌کند. ارتباط مستقیم با مشتریان، ارائه خدمات پس از فروش عالی و توانایی پیشنهاد راهکارهای سفارشی، شرکت راش ماشین را به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در عرصه تولید ماشین‌آلات CNC تبدیل کرده است.

دستگاه اره دور کُن یا دستگاه چوب بر، به وسیله تیغ اره که در آن وجود دارد کار برش چوب و انواع مصنوعات چوبی مثل: ام دی اف انجام می دهد. به وسیله این دستگاه می توان بدون هیچ محدودیتی به راحتی برش هایی با زاویه مختلف در چوب ایجاد کرد. عملکرد دستگاه اره دور کُن، به این صورت است ورقه چوبی که باید برش بخورد روی ریل دستگاه قرار می گیرد و به وسیله اپراتور روی تیغ اره حرکت داده می شود تا برش مورد نظر انجام شود. دستگاه اره دور کُن، به صورت دستی و اتوماتیک در بازار وجود دارد که قیمت اتوماتیک آن خیلی گرانتر است. علاوه بر این ها دستگاه اره دور کُن، بر اساس عملکرد و نوع برشی که ایجاد می کند به انواع واگنی، لوکوموتیوی و ریل دار تقسیم می شود.

بخش های مختلف یک دستگاه اره دور کُن

اره دور کُن، از بخش های مختلفی مهمی تشکیل شده است که هر کدام کارایی خاصی دارند. بخش های این دستگاه از حساسیت بالایی برخوردار هستند و در صورت آسیب دیدن یک بخش، کل عملکرد دستگاه دچار اختلال می شود. در همه دستگاه ها فرقی نمی کند که برای چه کاری ساخته شده‌اند، موتور مهمترین بخش دستگاه است. به وسیله موتور دستگاه می توان حرکت داشته باشد. موتور اره دور کُن، با توجه به مدل آن است. اگر دستگاه اره دور کُن از نوع خط زن باشد دو موتور در آن وجود دارد که یک موتور کار برش و موتور بعدی کار خط زنی را انجام می دهد.

در غیر این صورت اره دور کُن، یک موتور دارد. یکی دیگر از بخش های خیلی مهم در این دستگاه که در واقع بدون آن دستگاه هیچ کاربردی ندارد، تیغ اره است. تیغ اره همانطور از نام آن پیداست برای برشکاری و خط زنی استفاده می شود. تیغ اره، بر اساس نوع چوب و ظرافت کار انتخاب می شود. هر چقدر برش ها ظریفتر باشند قطر تیغ اره نیز کمتر است. یکی دیگر از بخش های دستگاه اره دور کُن، گونیا می باشد. گونیا با ایجاد زوایا مختلف باعث می شود تا کار نهایی تمیزتر انجام شود. بخش دیگری که در این دستگاه وجود دارد ریل ها هستند. به کمک ریل ها صفحه چوبی به سمت تیغ اره حرکت می کند.

 دور کُن اره چیست ؟

ماشین آلات نجاری و صنعت چوب، دنیای بسیار بزرگی دارد و با گذر زمان و پیشرفت در همه ی حوزه ها، احساس نیاز به انواع ماشین آلات برای راحتی کار در صنعت چوب حس می شود. با توجه به پیشرفت ها در حوزه ماشین آلات صنعتی چوب، نیازهای مشتریان به خوبی سنجیده شده و در جهت رفع آن تلاش می شود. انتخاب هر یک از این ماشین آلات با توجه به نیاز کسب و کار شما انجام می گیرد. ویژگی منحصر بفرد یک ماشین نجاری این است که تاثیر بسزایی در سرعت پیش برد کار شما دارد. ما در این مقاله به معرفی این دستگاه پر کاربرد می پردازیم. بنابراین برای یافتن جواب سوال های خود با ما همراه باشید.

دورکن یا همان میز برش ام دی اف، دستگاهی پرکاربرد در صنعت ام دی اف می باشد. این دستگاه برش در کارگاه ها و کارخانجات نجاری و صنایع مرتبط با چوب و ام دی اف و همچنین مصنوعات چوبی و پی وی س بسیار پر کاربرد می باشد. دورکن در دو نوع اتومات و دستی وجود دارد و به طبع نوع اتومات آن از امکانات بیشتری بهره مند است.  در کارگاه های ساخت صنایع چوبی مانند مبل، کابینت و … یکی از بهترین گزینه ها برای انجام برش، ماشین اره دورکن است.

این دستگاه ها بر حسب کارکرد آن در کسب و کارهای مختلف در ابعاد، اندازه و تناژهای قدرتی متفاوتی ساخته و روانه ی بازار می شوند. همچنین اره دورکن می تواند برش های عرضی و طولی حال چه به صورت مستقیم و چه به صورت زاویه دار به قطعات با نهایت دقت و سرعت بدهد. این ماشین توانایی بسیار خوبی برای برش در زوایای مختلف دارد. این دستگاه قادر به برش دادن قطعات در ابعاد مختلف است و در واقع محدودیتی در برش دادن قطعات ندارد و می تواند قطعات کوچک تا قطعات بزرگ و خیلی بزرگ را به راحتی برش دهد. استهلاک ناچیز، عملکرد سریع و راحتی کار با دستگاه آن را به پر کاربردترین ماشین در این صنعت تبدیل نموده است.

قطعات اره دورکن و کاربرد آن ها

حال که به پاسخ سوال اره دورکن چیست، پی بردید؛ باید بدانید که این دستگاه را می توان با توجه به قطعات آن بررسی و ارزیابی کرد. یعنی هر ماشین دورکن قوی و پیشرفته ای، دارای قطعات استاندارد و با کیفیتی است که در ادامه با قطعات آن بیشتر آشنا می شوید. این یونیت به دلیل توانایی حرکت در زوایای گوناگون، برش هایی متنوع و دلخواه را بر روی چوب ایجاد می کند. اره دور کن دارای اجزا و قطعاتی است که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

اصلی ترین قطعه دستگاه است که محل قرارگیری قطعه کار جهت حرکت برای برش می باشد. نکته: ریل ها دارای تکنولوژی های متنوعی شامل ریل واگنی و ساچمه ای و بلبرینگی برای حرکت می باشند . اصولا جنس ریل های واگنی و ساچمه ای آلومینیومی مشبک و مقاوم هستند. بدلیل سبکی ریل خیلی راحت و نرم به جلو و عقب حرکت می کند. ریل های واگنی و بلبرینگی از جنس آهن نیز ساخته می شوند.  این نوع از یونیت زمانی که دستگاه مشغول بریدن به صورت زاویه ای غیر فعال و در حالت راسته بری، فعال می شود. اره دورکن دارای دو موتور مجزا است. یکی از موتورها وظیفه عملیات برش و موتور دیگر، عملیات خط زنی را بر عهده دارد.

در واقع موتور تیغ اره ها را به حرکت در می آورد و بسیار مهم است که جنس موتور دستگاه، خوب و با کیفیت باشد. در بعضی از مدل های این دستگاه که دارای خط زن هستند در کنار موتور اصلی از یک موتور ضعیف تر نیز برای خط زنی استفاده می شود . اصولا یک دستگاه برش کاری از دو تیغه اره برخوردار می باشد، نام یکی از تیغه ها، تیغه اره اصلی است که برای انجام برشکاری مورد استفاده قرار می گیرد و دیگری تیغه اره خط زن. از نظر ابعادی قطر تیغه اره اصلی از تیغه اره خط زن، بیشتر است. نوع تیغه ای که برای انجام این کار استفاده می شود در ظرافت و کیفیت کار بسیار موثر است.

  • گونیای پشت اره

انجام کلیه ی برش ها از نوع راسته یا زاویه ای، توسط گونیای پشت اره دورکن انجام می شود که دقیقا در پشت اره قرار گرفته است. یکی دیگر از  قطعات اره دورکن، نگهدارنده ی ورق چوبی است که با توجه به نگه داشتن و ثابت کردن ورقه هنگام برش، دقت بسیار بالایی به همراه ظرافت کار برای شما به همراه خواهد داشت.

نکات مهم هنگام کار با اره دورکن چیست ؟

  • برای نصب دستگاه دورکن حتما باید آن را در محیطی سفت و محکم و صاف قرار دهید تا بتواند وزن دستگاه را متحمل شود. اگر بخواهید چوب و الوارهای بزرگ را برش دهید حتما باید فضایی مناسبی را برای جلوگیری از برخورد آن با وسایل دیگر فراهم کنید.
  • برای حرکت دادن اره، هنگام کار بهتر است از چرخی که در سمت راست دستگاه قرار دارد، استفاده کنید.
  • حتما از تیغه ی مناسب برای برش استفاده کنید چرا که کار کردن با تیغه ی نامناسب باعث پایین آمدن عملکرد دستگاه می شود و به قطعه و دستگاه آسیب می رساند.
  • در صورتی که اره اصلی بالاتر قرار بگیرد به شما برشی با عمق بیشتر می دهد.
  • روی اره دورکن گیره ای جهت نگه داشتن قطعه وجود دارد، که برای محکم ماندن آن باید آن گیره را سفت کنید.
  • در صورتی که وزن برش شما بیشتر از وزن برش قابل تحمل دستگاه باشد، موتور اصلی دچار اختلال خواهد شد. بنابراین از برش الوارهای سنگین در دستگاه خودداری کنید.
  • حتما قبل از کار نقاطی که می خواهید برش دهید، را علامت گذاری کنید.

نکات ایمنی هنگام استفاده از اره دورکن

کار با دستگاه اره دور کن نیاز به دقت بالایی دارد که به طبع، باید نکات ایمنی را جهت حفظ سلامت خود به کار ببرید. در زیر به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

  • حتما قبل از شروع کار از دستکش، کلاه ایمنی و وسایل حفاظتی استفاده کنید.
  • میز کار اره را همیشه تمیز و مرتب نگه دارید.
  • از اره یا دیگر ابزار برشی که دچار لرزش شده اند حدالمقدور استفاده نکنید.
  • حتما از محافظ گوش به دلیل ایجاد سر و صدای بالای ناشی از کار با دستگاه، استفاده کنید.
  • از تیغه ی مخصوص خود دستگاه استفاده کنید.
  • حتما محیط کار را از جهت روشنایی و نور بررسی کنید.
  • مکان ایستادن برش دهنده باید دورتر از تیغه ی اره باشد.

جهت چرخش دندانه های اره الماسه اصلی به سمت خلاف جهت حرکت قطعات ام دی اف و لترون، تخته چوب و… است و این باعث برش قطعات در ضخامت های مختلف می شود. کاربرد اره الماسه خط زن دار این است که اره خط زن قبل از اره اصلی قرار دارد و هر دو اره (اصلی و خط زن) دقیقا در یک راستا هستند. جهت چرخش دندانه های اره الماسه خط زن بر عکس اره الماسه اصلی است چون کاربرد آن، فقط شیار انداختن زیر ورق های MDF، لترون و… است. به دلیل اینکه لبه های ورق mdf ، لترون و … لب پریدگی نداشته باشند؛ اصل برش توسط اره الماسه اصلی انجام می شود.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا