عمومیمطالب برتر

دوره های آموزش شبکه را از کجا شروع کنیم؟ (تبدیل شدن به یک متخصص شبکه)

دوره های آموزش شبکه را از کجا شروع کنیم؟ برای تبدیل شدن به یک متخصص شبکه و شروع یادگیری شبکه ، باید بدونیم که شبکه رو از کجا شروع کنیم؟ در واقع داشتن یک مسیر راه برای آموزش شبکه و دانستن ترتیب یادگیری دوره های شبکه برای افرادیکه می خواهند تبدیل به یک کارشناس شبکه شوند از اوجب واجبات است . اما پیدا کردن یک نقشه راه آموزش شبکه های کامپیوتری کار چندان ساده ای نیست.

در خصوص شروع یادگیری شبکه امروز چیزی به شما میگم که هر آموزشگاهی به شما نمیگه و واقعیت های بازار کار شبکه در دنیای واقعی هست . دوست عزیزی که قصد دارید دوره های آموزشی شبکه رو شروع کنید ، دیگه دوران تک بعدی بودن در زمان ورود به دنیای شبکه های کامپیوتری گذشته ، این یعنی شما باید یک حدود تخصصی در همه گرایش های شبکه که مورد نیاز بازار کار هست ابتدا یاد بگیرید و بعد از یادگیری اینها در اصطلاح یک آچار فرانسه هستید که می تونید وارد بازار کار شبکه بشید .

در ادامه می تونید با توجه به علاقه ای که دارید گرایش تخصصی شبکه پیدا کنید و به عنوان متخصص شبکه در یک حوزه خاص فعالیت کنید. در این پاراگراف میخام به شما مسیر راه یادگیری شبکه ای که خودم بهش اعتقاد دارم و با خیال راحت می تونم تاییدش کنم رو به شما معرفی کنم . بعد از مطالعه ادامه مقاله شما پاسخ این جمله که چجوری شبکه رو شروع کنیم و چه تخصص هایی از شبکه رو باید یاد بگیرم و … رو قطعا پید خواهید کرد. شبکه رو به شکل زیر یاد بگیرید :

  1. گام اول : دوره آموزش نتورک پلاس ( دوره آموزش مبانی شبکه در اصطلاح عام )
  2. گام دوم : دوره آموزش MCSA ویندوز کلاینت یا ویندوز 10 ( شما باید با ویندوز کلاینت آشنا باشید )
  3. گام سوم : دوره آموزش MCSA ویندوز سرور ( هر نسخه ای که مورد نیاز بازار کار است )
  4. گام چهارم : دوره آموزش CCNA روتینگ و سویچینگ سیسکو ( برای آشنایی با زیرساخت شبکه )
  5. گام پنجم : دوره آموزش VCP مجازی سازی مرکز داده ( برای یادگیری مجازی سازی )
  6. گام ششم : دوره آموزش MTCNA میکروتیک ( برای یادگیری تجهیزات زیرساختی میکروتیک و اشتراک اینترنت )
  7. گام هفتم : دوره آموزش لینوکس ( از دوره آموزش لینوکس اسنشیال تا دوره آموزش LPIC 1 )
  8. و تمام …

شما تا این مرحله از یادگیری شبکه های کامپیوتری ، تبدیل به یک ادمین شبکه حرفه ای شده اید که می تواند براحتی وارد بازار کار شود. بعد از ورود به بازار کار ، شما می توانید با توجه به علاقه مندی هایی که برای شما به وجود آمده است ، گرایش تخصصی تری در شبکه انتخاب کنید که در ادامه این گرایش ها را به شما معرفی می کنیم. برای اینکه بدانید چرا مسیر راه یادگیری و آموزش شبکه بالا را به شما پیشنهاد دادیم ، دلایل خودم را به ترتیب در ادامه عنوان می کنم :

گام اول : آشنایی با مفاهیم ، اصطلاحات و کارکرد شبکه

شما با یادگیری دوره شبکه نتورک پلاس مفاهیم و مبانی شبکه را آموزش می بینید و آماده می شود که هر گرایشی را در شبکه ادامه بدهید ، بعد از یادگیری دوره آموزش نتورک پلاس ، شما دیگر با خیلی از مفاهیم و اصطلاحات غریبه نیستید و می دانید شبکه ها ، پروتکل ها ، استانداردها ، سرویس ها ، پورت ها ، سخت افزارها ، کابلها و … چگونه کار می کنند.

گام دوم : شناخت اصولی ویندوز در مدیریت شبکه

تقریبا بیشتر از 95 درصد سیستم عامل های کاربری در شبکه های دنیا ، ویندوز مایکروسافت هستند و کاربران اکثرا با سیستم عامل ویندوز کار می کنند ، شما با یادگیری دوره MCSA ویندوز 10 با ساختار سیستم عامل ویندوز ، نصب کردن ویندوز ، اشتراک گذاری پوشه ها ، سطوح دسترسی در شبکه ، پارتیشن بندی ، مدیریت سخت افزارها ، تنظیمات شبکه و … آشنا می شوید و تبدیل به یک پشتیبان شبکه یا Help Desk قهار می شوید.

گام سوم : راه اندازی سرویس های شبکه ویندوزی

در اکثر سازمان های ایران و البته دنیا ، سیستم عامل قالب سرورها ، ویندوز سرور است. نسخه ویندوز سرور چندان تفاوتی ندارد ، در واقع شما از نسخه 2012 تا نسخه 2022 هر سیستم عامل ویندوز سروری را یاد بگیرید برای بازار کار مناسب هست . همیشه قرار نیست هر چیزی که جدیدتر باشد کاربردی تر باشد. شما با یادگیری دوره آموزش MCSA ویندوز سرور ، تبدیل به یک ادمین شبکه مایکروسافتی قهار می شوید و کارتان تضمین شده است.

گام چهارم : آشنایی با تنظیمات روترها و سویچ های سیسکو

تقریبا بدون شناختن و توانایی کار حداقلی با تجهیزات سیسکو ، کار کردن شما در شبکه همیشه لنگ می زند. الزامی نیست که دوره های پیشرفته سیسکو را یاد بگیرید اما در حد همین که دوره شبکه CCNA روتینگ و سویچینگ را بلد باشید کفایت می کند که شما بتوانید نیازهای کلی خودتان در حوزه زیرساخت شبکه را براورده کنید و برای کوچکترین مشکلی در این حوزه به متخصص سیسکو نیاز نداشته باشید.بعد از این دوره آموزشی شبکه ، شما نیازی به درخواست کمک از یک متخصص زیرساخت شبکه نخواهید داشت.

گام پنجم : راه اندازی سرویس های مجازی سازی سرور

تقریبا این روزها هیچ سازمان ، شرکت و شبکه ای را نخواهید دید که از نرم افزارهای مجازی سازی سرور استفاده نکنند. استفاده از سرورهای مجازی بدون شک عضو جدایی ناپذیر شبکه های امروزی است و اگر کسی بگوید من مجازی سازی بلد نیستم یا این در تخصص من نیست. عملا خودش را غیر متخصص معرفی کرده است. در این راستا شرکت VMware پیشتاز دنیای مجازی سازی است و شما حداقل دوره آموزش مجازی سازی VCP-DCV را باید بلد باشید. بعد از یادگیری این دوره آموزشی شما یک متخصص مجازی سازی شبکه خواهید شد.

گام ششم : مدیریت اینترنت و حجم مصرفی کاربران

دیگر هیچ شرکت و سازمانی نمی خواهد که اینترنت بدون محدودیت حجمی و بدون کنترل در اختیار کاربرانش قرار بدهد. تجهیزات میکروتیک این امکان را به شما می دهند که اینترنت و حجم ترافیک مصرفی کاربران را مدیریت کنید و در اصطلاح اکانتینگ اینترنت انجام می دهند  ، مثل همین کاری که ISP های شما برای اینترنت انجام می دهند. با یادگیری دوره شبکه میکروتیک ( دوره MTCNA ) شما براحتی کنترل اینترنت شبکه خود را در دست می گیرید.

گام هفتم  : شروع دنیای متن باز ، ابزارها و امنیت شبکه

سیستم عامل لینوکس ( Linux ) این روزها جزء جدایی ناپذیر شبکه های شما شده است. تقریبا هیچ جایی را پیدا نمی کنید که این سیستم عامل وجود نداشته باشد. از تجهیزات VoIP شبکه گرفته تا فایروال ها ، سرویس های مانیتورینگ شبکه ، سرویس های هاستینگ اینترنت ، حتی میکروتیک و VMware هم در نهایت با لینوکس مرتبط می شوند. بنابراین داشتن دانش لازم در حوزه لینوکس یک الزام در تبدیل شدن به یک متخصص شبکه است. بعد از یادگیری دوره آموزشی LPIC 1 شما یک متخصص شبکه آشنا به لینوکس خواهید بود. توجه کنید که شروع یادگیری شبکه باید متناسب با نیاز بازار کار باشد و شما با یادگیری این دوره های آموزشی شبکه که معرفی کردیم تبدیل به یک آچار فرانسه آماده به کار برای ورود به دنیای شبکه خواهید شد.

دکمه بازگشت به بالا