بین الملل

دیدار نمایندگان ارمنستان و جمهوری آذربایجان و تاکید اروپا بر حقوق ارمنی‌تبارهای قره‌باغ

امانوئل بون مشاور امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و ینس پلوتنر دستیار اولاف شولتز صدراعظم آلمان نیز در این نشست که رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز برای مدت کوتاهی در آن حضور داشت، شرکت کردند.

حاجی اف در این نشست توضیح داد که چگونه جمهوری آذربایجان کمک‌های بشردوستانه و امنیت را به مردم محلی ارائه خواهد کرد.

گریگوریان و حاجی اف همچنین در مورد گام‌های مشخص احتمالی برای پیشبرد روند صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان در نشست احتمالی آتی گفت وگو کردند.

اتحادیه اروپا پس از برگزاری این نشست، با صدور بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: این اتحادیه از نزدیک تمام تحولات منطقه قره‌باغ را زیر نظر دارد.

این بیانیه می‌افزاید: اتحادیه اروپا بر اهمیت اجازه داشتن امدادگران بین‌المللی و مدافعان حقوق بشر برای فعالیت در منطقه و شفافیت و ارائه اطلاعات روشن در مورد طرح جمهوری آذربایجان برای ارامنه مقیم قره‌باغ تاکید می‌کند.

در ادامه این بیانیه با اشاره به برگزاری نشست جامعه سیاسی اروپا در روز ۵ اکتبر (۱۳ آنلاین) در شهر گرانادای اسپانیا، آمده است: اتحادیه اروپا معتقد است که ایروان و باکو باید از نشست گرانادا به عنوان یک فرصت برای تکرار تعهد خود به تمامیت ارضی و حاکمیت یکدیگر در راستای توافق‌های قبلی در پراگ و بروکسل استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، دور تازه تنش‌های نظامی در قره‌باغ ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) آغاز شد. باکو اعلام کرد که در این منطقه یک عملیات «ضدتروریستی» را آغاز کرده و خواهان خروج نیروهای نظامی ارمنستان از قره‌باغ است. ارمنستان اعلام کرد که هیچ نیرویی در قره‌باغ ندارد و اقدام باکو را «تهاجم گسترده» خواند.

درگیری بر سر قره‌باغ سابقه طولانی و تاریخی دارد، ولی درگیرهای معاصر در قره‌باغ از ابتدای سال ۱۹۹۰ میلادی و همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق میان جمهوری‌های تازه استقلال یافته جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز و در سال ۱۹۹۴ پس از کشته شدن ۳۰ هزار نفر از دو طرف متوقف شد.

بحران قره‌باغ که در فوریه سال ۱۹۸۸ تبدیل به یک جنگ ویرانگر شد و تا مارس ۱۹۹۴ ادامه یافت، در ناحیه‌ای به همین نام در جنوب جمهوری آذربایجان رخ داد. در این منطقه که عمده جمعیت آن ارمنی هستند، با پشتیبانی ارمنستان و مقابله جمهوری آذربایجان یک جنگ تمام عیار شکل گرفت و حدود ۶ سال به طول انجامید که طی آن حدود ۳۵ هزار نفر کشته و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیز از منازل خود آواره شدند.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش بس به میانجیگری روسیه به پایان رسید، ۳ تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه حاضر شده و تلاش برای برقراری آتش بس بین طرفین را آغاز کردند ولی در ۳۳ ماه گذشته، آتش بس بین طرفین آذری و ارمنی بارها نقض شده است.

310310

نویسنده تحریریه علوم بین المللی

به عنوان نویسنده اخبار بین‌المللی، رویدادهای جهانی را به صورتی جذاب و تحلیلی برای شما به تصویر می‌کشم. با استفاده از تجربه و دانشم، شما را در جریان آخرین تحولات جهانی قرار می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا