اقتصادی

راه‌های توسعه روابط تجاری ایران و پاکستان چیست؟

در دیدار سرکنسول جمهوری اسلامی ایران و رئیس اتاق بازرگانی تهران در کراچی پاکستان راه های توسعه روابط تجاری بخش خصوصی بین دو کشور با اشاره به تمرکز و انحصار در تجارت بین ایران و ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. پاکستان.

به گزارش مخبران، در این نشست که در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، مردم و فعالان اقتصادی دو کشور موضوعات مهمی از جمله ناآشنا بودن ظرفیت تولید و کالاها و خدمات طرفین، وجود برخی ارتباطات و بازرگانی را مورد بررسی قرار دادند. انحصارات، کاهش هیئت های تجاری به دلیل کرونا، توسعه همکاری در راه اندازی نیاز به تظاهرات و افزایش توجه به گذرگاه های مرزی است.

نوریان با اشاره به حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان گفت: تجارت غیررسمی بین دو کشور بسیار زیاد است و بسیاری از محصولات ایرانی در بازار پاکستان با ریال مبادله می شود. علاوه بر این، تجارت و قاچاق کالا از طریق کشورهای ثالث نیز صورت می گیرد و ارقام واقعی تجارت بین دو کشور بیشتر از ارقام رسمی برآورد می شود.

سرکنسول ایران در کراچی افزود: بحث های طولانی در مورد تسویه روابط تجاری دو کشور وجود دارد و در این زمینه تفاهم نامه ای بین اتاق بازرگانی زاهدان و اتاق بازرگانی کویته به امضا رسیده است اما هیچ اتفاقی نیفتاده است. از نظر اجرا هنوز اتفاق خاصی افتاده است و این نیاز به توجه دارد.” و باید در این زمینه تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی تمرکز و انحصار را یکی از مشکلات پیش روی توسعه تجارت دو کشور خواند و تاکید کرد: حضور فعال اتاق تهران و اتاق ایران می تواند تجارت را از طریق تمرکز در مناطق مرزی توسعه داده و موجب رونق بیشتر روابط رسمی شود. بین دو کشور

حسن نوریان افزود: بی اطلاعی مردم دو کشور و فعالان اقتصادی از توانمندی های یکدیگر نیز عامل اصلی پایین بودن سطح مبادلات تجاری ایران و پاکستان است. به عنوان مثال پارچه های باکیفیت پاکستانی در بازار ایران با نام پارچه ترک به فروش می رسد و ما مطمئناً می دانیم که مردم از کیفیت آن بسیار راضی هستند، اما واردکنندگان از اینکه بگویند این پارچه در پاکستان تولید می شود تردید دارند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی با اشاره به برگزاری نمایشگاهی در کراچی در هفته اول دی ماه سال جاری از اتاق های بازرگانی پاکستان خواست تا تمهیدات لازم را برای حضور حداکثری شرکت های ایرانی انجام دهند. وی در پایان با اشاره به فعال بودن گذرگاه مرزی ریمدان در حوالی چابهار و مسیر مستقیم به کراچی گفت: پاکستانی ها درخواست به رسمیت شناختن کنوانسیون تایر در این گذرگاه را دارند تا مبادلات تجاری انجام شود. این هست

به گزارش سایت اتاق تهران، در این جلسه رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سفر هیئت تجاری اتاق تهران در زمستان 1397 و قبل از شیوع ویروس کرونا، گفت: اتاق تهران آمادگی کامل برای پذیرایی از هیئت تجاری اتاق بازرگانی پاکستان از جمله کراچی را دارد. مسعود خوانساری تاکید کرد که موضوع توسعه پاکسازی بین دو کشور را از طریق اتاق ایران ادامه خواهد داد.

وی برگزاری چندین وبینار در اتاق تهران با نهادهای بخش خصوصی هند را پیشنهاد کرد و تاکید کرد که این رویکرد قابل اجرا است و اتاق تهران آمادگی دارد تا دانش و آگاهی فعالان اقتصادی دو طرف را در مورد پاکستان ارتقا دهد. برگزاری وبینارها با اتاق بازرگانی پاکستان و فعالان اقتصادی.

مسعود خوانساری گفت: موضوع حضور اتاق تهران و ایران و شرکت‌های بخش خصوصی در نمایشگاه کراچی پیگیری می‌شود. همچنین دعوت رسمی از سوی اتاق بازرگانی کراچی برای اعزام هیئت تجاری به تهران انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا