بین الملل

رسانه‌های غربی و صهیونیستی درباره موشک جدید ایران چه نوشتند؟

ابوالفضل خدائی: ایران اخیرا از جدیدترین موشک خود به نام پاوه رونمایی کرده است. سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: موشک کروز جدید با برد ۱۶۵۰ کیلومتر با نام پاوه عملیاتی شد. فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران افزود: قادریم تا ۲ هزار کیلومتر ناوهای آمریکایی را بزنیم که این ۲ هزار کیلومتر هم به‌احترام اروپایی‌هاست که امیدواریم احترام خود را نگه دارند و با وجود موشک جدید هایپرسونیک ما، آمریکایی‌ها دیگر هیچ برترسازی ندارند.

کروز تهاجم زمینی “پاوه” می تواند مسیر های متفاوتی را برای رسیدن به هدف طی کند یا به اصطلاح قابلیت اصلاح مسیر را دارد، این موشک می تواند به اهداف به شکل ۳۶۰ درجه حمله کند، یعنی کمی قبل از رسیدن به هدف گردش کرده و از سمت دیگری به هدف حمله کند، سمتی که هدف در آن از نظر پدافندی ضعف داشته باشد و یا دارای نقاط و زوایای کور راداری باشد.

موشک پاوه با استفاده از بوستر سوخت جامد از لانچر شلیک شده است و پس از ارتفاع گرفتن این بوستر از بدنه اصلی جدا، بال‌های آن باز و موتور اصلی روشن می‌شود.

رسانه‌های غربی و صهیونیستی درباره موشک جدید ایران چه نوشتند؟

بیشتر بخوانید:

واکنش فلاحت‌پیشه به رونمایی ایران از موشک پاوه

رونمایی از «پاوه» جدیدترین موشک کروز ایران با برد ۱۶۵۰ کیلومتر

رونمایی از این موشک در رسانه های غربی و صهیونیستی بازتاب داشت. تایمز آو اسرائیل در همین رابطه نوشت: یک ژنرال ارشد ایرانی در مصاحبه ای با تلویزیون دولتی روز جمعه از موشک کروز جدید با برد ۱۶۵۰ کیلومتر (۱۰۲۵ مایل) رونمایی کرد که به طور بالقوه می تواند به اسرائیل برسد. تلویزیون آنچه را که می‌گفت اولین فیلمی بود که موشک کروز جدید پاوه را نشان می‌داد پخش کرد، پرتاب موشک را نشان می‌داد، سپس قبل از اصابت به هدف، بر فراز زمین پرواز می‌کرد.

خبرگزاری رویترز نیز نوشت: ایران برنامه موشکی خود به ویژه موشک های بالستیک خود را به رغم مخالفت ایالات متحده و ابراز نگرانی کشورهای اروپایی گسترش داده است. تهران می گوید این برنامه صرفاً دفاعی و بازدارنده است.

فاکس نیوز نوشت: ایران از جدیدترین موشک کروز دوربرد خود رونمایی کرد و اعلام کرد که می‌تواند کشتی‌های آمریکایی را تا فاصله ۱۰۰۰ مایلی مورد حمله قرار دهد.

ای بی سی نیوز نیز نوشت ضمن بازتاب اظهارات سردار حاجی زاده نوشت: در ماه نوامبر، پنتاگون اعلام کرد که ایالات متحده نسبت به گزارش‌هایی که به نقل از سرتیپ حاجی زاده مبنی بر اینکه ایران موشک بالستیک مافوق صوت ساخته است، تردید دارد.

سوئیس اینفو نیز نوشت: یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران روز جمعه گفت: ایران یک موشک کروز با برد 1650 کیلومتر (1025 مایل) توسعه داده است، اقدامی که احتمالاً نگرانی غرب را برانگیخته است.

سان دیلی نیز نوشت: تلویزیون دولتی ایران روز شنبه ویدئویی از آنچه که به گفته آن «موشک کروز پاوه با برد 1650 کیلومتر (1025 مایل)» تازه رونمایی شده توسط سپاه پاسداران است را پخش کرد.

مدرن دیپلماسی در همین راستا نوشت: ایران قابلیت های نظامی متعارف ترکیبی را در کنار نیروهای منظم و نامنظم در میدان نبرد مستقر کرده است. همزمان، ایران تاکتیک‌ها و فعالیت‌های پنهانی را برای مانور از مسیر عمل به کار می‌گیرد که این امکان را به آن می‌دهد تا از نبرد رو در رو با دشمن اجتناب کند. مقامات واشنگتن معتقدند که برای جلوگیری از تشدید جنگ که در نهایت می تواند به یک جنگ تمام عیار منجر شود، آمریکا در برابر ایران خویشتن داری نشان داده و از اتخاذ اقدامات اجباری خودداری کرده است. از این رو، به ایران فضای قابل توجهی در فعالیت های منطقه خاکستری خود داده است که ایران را برای پیگیری منافع خود و پیشبرد اهداف ضد وضعیت موجود خود تقویت می کند.

ایران از عمق جغرافیایی استراتژیک خود در تنگه هرمز به بهترین نحو استفاده کرده است. همچنین از قایق‌های کوچک، مین‌ها، زیردریایی‌های رادارگریز، و پهپادها و موشک‌های ضد دسترسی، هدایت‌شونده دقیق برخوردار است که می تواند تهدیدی برای آمریکا باشد.

۳۱۱۳۱۱

دکمه بازگشت به بالا