اقتصادی

رشد قیمت میلگرد و تیرآهن در 5 ماه اول 1401 نسبت به مدت مشابه پارسال

بهترین راه برای بررسی شرایط بازار و پیش بینی قیمت ها، مقایسه با دوره های مشابه در سال های گذشته است. به عنوان مثال هر ساله با تغییر فصل شاهد نوسانات تقاضا در بازار آهن آلات و قیمت میلگرد و تیرآهن هستیم. این مقایسه همچنین می تواند دید مطلوبی از شرایط در صنایع مرتبط مانند ساختمان سازی و خودروسازی و روند قیمت ها در بازار مسکن و خودرو ایجاد کند. در ادامه قصد داریم به بررسی تغییرات قیمت میلگرد و میلگرد به عنوان دو بازیگر اصلی صنعت فولاد طی 5 ماهه اول سال 1401 و 1400 بپردازیم.

در سال 1401 قیمت میلگرد و تیرآهن بیشتر تحت تأثیر چه عواملی در نوسان بوده است؟

عوامل متعددی مانند عرضه و تقاضای بازارهای داخلی و خارجی، قیمت ارز، نرخ تورم و … عوامل مهمی هستند که با یکدیگر در تعامل هستند. قیمت نهایی مقاطع فولادی تعیین شده در 5 ماهه اول سال 1401 این عوامل توانستند به عنوان اهرمی عمل کنند و نسبت به سال گذشته تغییراتی ایجاد کنند. قیمت میلگرد و تیر اهن تغییر در بازار. در ادامه، تاثیر این پارامترها را با جزئیات بیشتری بررسی می کنیم:

عرضه و تقاضا

حجم تولید و عرضه محصولات فولادی در 4 ماهه اول سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد افزایش یافت. طبق آمار دقیق سایت حجم میلگرد و تیرآهن تولید در سال 1401 3.463 میلیون تن و 416 هزار تن تولید در سال 1400 بوده است. کاملا امکان پذیر است ثبات قیمت در بازار کمک

میزان تقاضا در بازارهای داخلی و خارجی قابل بررسی است. بازارهای داخلی همیشه تحت تأثیر توان مالی مردم برای بازسازی و ساخت و ساز هستند بودجه سالانه دولت برای پروژه های عمرانی در کشور توافق. از سوی دیگر، تقاضای بازارهای خارجی مانند کره، تایلند، گرجستان، عراق و … است که سبد صادراتی کشور را سنگین می کند. با این حال فروش ارزان روسی برای فرار از فشار تحریم های آمریکا و اروپا در چند ماه گذشته، کاهش حجم صادرات ایران آمده است

تورم

نرخ تورم در 5 ماه گذشته نوسان داشته است که بیشتر آن در گروه مواد غذایی، آشامیدنی و دخانیات رخ داده است. بنابراین وضعیت اقتصادی نسبت به سال گذشته بهبودی نداشته است. افزایش تورم همیشه می تواند به عنوان اهرمی برای افزایش قیمت ها در بازار سخت افزار عمل کند.

قیمت نیم دلار

در 5 ماهه اول سال 1401 قیمت دلار به 31 هزار تومان رسید; ما توانستیم تاثیر این افزایش نرخ را در بازارهای مختلف از جمله مشاهده کنیم بازار فولاد همچنین ببینید اما این قیمت هیجانی زیاد دوام نیاورد و باز هم به زیر 29 هزار تومان رسید. این فراز و نشیب توانست در بازار آهن نیز اثری از خود به جای بگذارد. اما تفاوت قابل توجهی ایجاد نکردند.

شرایط سیاسی و اقتصادی کشور

شما هرگز نمی توانید بر عواملی مانند: وضعیت اقتصادی، شرایط سیاسی و روابط تجاری یک کشور با سایر نقاط جهان در قیمت گذاری مقاطع فولادی نادیده گرفته شده است. از جمله این عوامل می توان به تحریم های اعمال شده بر صنعت فولاد ایران و سرعت کند پیشرفت برجام اشاره کرد. به همین دلیل هرگونه اخبار مرتبط با برجام و هرگونه تصمیم هر یک از طرفین، نوساناتی را در بازار آهن و فولاد ایجاد خواهد کرد.

مقایسه تغییرات قیمت میلگرد طی 5 ماهه اول سال 1400 و 1401

در 5 ماهه اول سال 1400 شاهد تغییر حکومت و برخی نگاه های سیاسی بودیم. از سوی دیگر ورود به ماه های گرم سال باعث افزایش تقاضا برای مقاطع فولادی شد. این تغییرات امکان پذیر است قیمت میلگرد بناب و برندهای دیگر را نیز تحت تأثیر قرار دهید. به این ترتیب تا پایان مرداد ماه 1400 شاهد افزایش 43.4 درصدی قیمت ها بوده ایم.

بازار میلگرد در 5 ماه گذشته یک رکود بی سابقه کاهش صادرات تجربه شده می تواند بخش بزرگی از محصولات فولادی را در داخل مرزهای کشور محبوس کند و منجر به احتکار آنها در بازارها شود. به این ترتیب نمودار قیمت به سمت ارزان‌تر رفته و از افزایش قیمت در ماه‌های پیک تقاضای بازار جلوگیری می‌کند. بر اساس آمارها مشاهده می شود که قیمت میلگرد 16 بناب از ابتدای سال 1401 و 5 ماهه نخست آن روند کاهشی داشته است اما در مدت مشابه سال گذشته این تغییرات قیمتی روندی صعودی را تجربه کرده است.

بررسی قیمت تیرآهن فولادی در 5 ماهه اول سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال 1401

نوسانات قیمت آهن یکی از عوامل مهم در تغییر قیمت مسکن است اضافه؛ بنابراین مشاهده و پیش بینی رفتار این محصول فولادی دغدغه طیف وسیعی از افراد جامعه است. وارسی قیمت تیرآهن فیکو در نمودار تغییرات قیمت در سایت نشان می دهد که نوسان ارزش ریالی این محصول در 5 ماهه اول سال 1401 نسبت به سال گذشته بسیار ناچیز است. در دو سال اخیر قیمت تمام برندهای تیرآهن فولادی به دلیل تغییرات بازار افزایش یافته است، اما اگر بخواهیم شیب نمودار را ببینیم. هزینه پرتو فیکو و برای بررسی سایر کارخانه ها در 5 ماهه اول 1400 و 1401 روند صعودی دارد.

کلام پایانی

بررسی جامع نمودار قیمت تیرآهن و میلگرد نشان می دهد که بازار آهن آلات در 5 ماهه اول سال 1401 نسبت به سال های گذشته بسیار ضعیف بوده است. این ثبات و ثبات قیمت می تواند در بازارهایی مانند مسکن تاثیر بگذارد و باعث رکود شود. بنابراین نظارت بر قیمت این محصولات به شما کمک می کند تا رفتار صنایع مرتبط و بازارهای مرتبط را شناسایی و پیش بینی کنید. همچنین می توانید از طریق وب سایت به یک بانک اطلاعاتی بزرگ دسترسی داشته باشید و بهترین قیمت محصولات فولادی مورد نظر خود را که توسط فروشندگان مختلف در بازار عرضه می شود را مشاهده کنید تا بتوانید تصمیم درستی برای خرید بگیرید.

منبع: gereft.com

دکمه بازگشت به بالا