مطالب برتر

رنگ پلی اورتان چیست، چه کاربردی دارد و حلال آن چیست؟

چرا باید از استفاده کنیم؟

رنگ پلی اورتان برای پوشش دهی در دو حوزه ی معماری و همچنین صنعتی به کار گرفته می شوند. این رنگ ها معمولاً به صورت پوشش های پایانی و یا ثانویه روی برخی پرایمرها یا پوشش های آغازین سوار می شوند تا یک ترکیب منسجم و بسیار پایداری را ایجاد کنند. البته شما می توانید آن ها را روی بسترهای فولادی و همچنین رویه های بتنی نیز استفاده کنید. با این اوصاف از لحاظ ویژگی های عمومی به شرح ذیل می باشند.

 کاربردهای رنگ پلی اورتان

کاربردهای بسیار گوناگونی برای پوشش دهی انواع سطوح دارند و در طیف گسترده ای از مراکز و ارگان های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. این رنگ ها یک ترکیب بسیار باورنکردنی دارند که از جنبه های مختلف بکار گرفته می شوند که ممکن است کاربردهای آن برای برخی نا آشنا باشد.

رنگ پلی اورتان بازرگانی پادنا یکی از ایده آل ترین پلیمرهای چند منظوره هستند که نه تنها جهت پوشش دهی سطوح استفاده می شوند، بلکه در لوازم خانگی، پوشاک، ساخت و ساز، اتومبیل سازی، کفپوش، الکترونیک، تجهیزات پزشکی و صنایع چوب کاربرد دارند. در ذیل به صورت مفصل و جامع به این موضوع خواهیم پرداخت.

این قابلیت را دارند که در کلیه ی سطوح کف در موقعیت های مختلف مانند مجتمع های تجاری و کارخانجات صنعتی نیز استفاده شوند. در کنار اینها سالن های ورزشی بولینگ ایده آل ترین مناطق برای استفاده از در کف هستند. اگر تجربه رفتن به اینگونه سالن ها را داشته باشید قطعاً سطح براق کف همیشه مورد توجه شما قرار گرفته است. آشیانه های هواپیما و همچنین سالن های بزرگ فروش تجهیزات ورزشی به جهت اهمیت زیبایی بصری در محیط، پوشش دهی کف با همواره در اولویت قرار دارد.

در پوشش دهی برخی قطعات هواپیما و سازه های داخلی آن مورد استفاده قرار می گیرد که سبب افزایش طول عمر و از همه مهمتر بهبود بازده ای و راندمان سطوح موجود خواهند شد.

همان طور که می دانید تجهیزات با ارزش صنعتی در یک محیط بسیار پر تنش و سخت در حال ارائه ی خدمات مرتبط هستند که لازم است سطوح مختلف آن از هر لحاظ محافظت شوند که کلیه ی ویژگی های مبتنی بر افزایش پایداری سطوح را به بهترین نحو مهیا می کند در نتیجه با بیشتر کار کردن این تجهیزات و ماشین آلات عملاً منجر به بهبود کارایی مجموعه ی خود خواهید شد.

از رنگ پلی اورتان برای عایق گذاری و همچنین آب بندی بدنه ی سازه های دریایی استفاده می شود بنابراين با این نوع پوشش دهی کلیه ی فرآیندهای مخرب ناشی از خوردگی که به علت وجود رطوبت بالا ایجاد می شود همگی خنثی خواهند شد. همان طور که می دانید وسایل حمل و نقل دریایی مشابه دیگری مانند قایق ها و کشتی های کوچک وجود دارند که همگی از طریق اعمال پوشش رنگی نیازمند محافظت در برابر عوامل محیطی هستند که هم ایمنی و هم دوام طولانی مدت آن ها را تضمین کند.

از طرفی یکسری تجهیزات غواصی وجود دارد که همگی از طریق پوشش دهی شده اند با این اوصاف می توانید ببینید که چقدر این نوع رنگ ها در این صنعت کاربرد گسترده و همه جانبه ای دارند.

از پوشش به طور گسترده برای حفاظت از خط مسیر لوله های نفت و گاز نیز در مواردی استفاده می شود. تعداد بسیار بالایی از این لوله ها در زیر آب قرار دارند و به دلیل فشار بالا و محیط بسیار سخت و مخربی که دارد، پلی اورتان ها بهترین گزینه خواهند بود. البته در سایر مسیرهای لوله کشی که در خارج از محیط های آبی هستند نیز استفاده می شود.

این قابلیت را دارد تا نسبت به ، دوام و همچنین طول عمر سقف های فلزی را بیشتر کند. چرا که با این کار عملاً صرفه جویی بسیار بزرگی در عملیات های مرتبط با تعمیر و نگهداری خواهد شد.

از رنگ پلی اورتان برای رنگ آمیزی پره های توربین ها و همچنین پایه های آن استفاده می شود لذا در چنین پروژه هایی محافظت از ماشین آلات در درجه ی اول می تواند بازده ای انرژی مجموعه را افزایش دهد. این رنگ ها در نقاط مختلف زندگی ما مورد استفاده قرار می گیرند که نشان از اهمیت ترکیبات بی نظیر دارد. اما با این حال یکسری محدودیت های جزئی نیز دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

حلال رنگ پلی اورتان چیست | رنگ پلی اورتان چوب

محدودیت های استفاده از

یا PU یکسری محدودیت های جزئی در نحوه ی بکارگیری و بطور کلی ماهیت پوشش دهی خود دارد که به شرح ذیل است :

۵ نوع مزیت استفاده از پرداخت کاری

آیا در پروژه های مورد نظر خود برنامه‌هایی مبنی بر بهبود ظاهر سازه، صرفه جویی در هزینه های انرژی و افزایش طول عمر آن ها دارید؟ اگر پاسخ مثبت است قطعاً به یک محلول نیاز خواهید داشت. در ادامه ۵ دلیل اصلی را به شما ارائه خواهیم داد که می تواند دید و ذهنیت شما را نسبت به تهیه این نوع رنگ ها باز تر کند. البته این پنج مورد به صورت سر تیتر وار عبارتند از :

 حفاظت ساختاری از طریق اعمال

پرداخت کاری با رنگ پلی اورتان اغلب همراه با سبب ایجاد یک مانع محافظتی در سطوح صاف خواهند شد. این سد بزرگ سطوح را در برابر عوامل جوی از قبیل رطوبت، نور ماوراء بنفش عملاً نفوذ ناپذیر می کند. از طرفی خوردگی یکی از مشکلات شایعی است که اغلب در سطوحی چوبی یا بتنی و همچنین اکثر فلزات به وجود می آیند این فرآیند سبب نفوذ باکتری ها و نفوذ آلاینده های مضر به سطح می شود که در طولانی مدت تجمع باکتری های آسیب رسان را به دنبال خواهد داشت. بنابراین شما می توانید از طریق اعمال پوشش از این اتفاقات پر هزینه به مراتب جلوگيري کنید.

تطبیق پذیری

یکی از موضوعات مهمی که در مورد رنگ پلی اورتان همواره صدق می کند تطبیق پذیری همه جانبه ی آن هاست ،شما می توانید محلول را روی بتن ،چوب، فلز و حتی سیستم های پلاستیکی نیز اعمال کنید. این ترکیبات پس از خشک شدن کاملا عملکردی ایزوله دارند و به این ترتیب هیچ گونه ماده ی مضری را به اطراف پراکنده نمی کنند. و استفاده ی از آن ها از این بابت به هیچ عنوان جای نگرانی ندارد.

تطبیق پذیری از ویژگی های بسیار خاص برخی از رنگ ها محسوب می شود که باعث می شود پروسه ی ساخت و ساز به بهترین شکل ممکن و در یک چارچوب سازگار و هماهنگ خاتمه یابد.

در برخی از موارد ممکن است شما حالت براق و درخشنده ی را نپسندید و ترجیح دهید بجای رنگ براق بدنبال حالت مات آن باشید که در اینجا باز هم رنگ پلی اورتان به کمک شما می آید و گزینه های زیادی را برای انتخاب پیش روی شما قرار می دهد.

ایمنی بالا و کاربری آسان

همان طور که گفته شد از یکسری مولکول های طبیعی مونومر ساخته شده اند که یک زنجیره ی طولانی را در بر می گیرد. اگرچه در زمان اعمال یکسری بخارات مضر ساطع می کنند اما پس از شکل گیری کامل لایه ها (films) این موارد به طور کامل خنثی خواهند شد.

بنابراین برای افراد، محیط زیست و حتی حیوانات که روی آن پا می گذارند هیچ ضرر و نکته ی منفی ندارد. بعد از خشک شدن عملاً لایه هایی مقاوم در برابر حرارت را ایجاد می کند که از این بابت می توان اطمینان بسیار بالایی به ساختار کلی مجموعه ی خود داشته باشیم.

رنگ پلی اورتان کاربری بسیار سهل و آسانی دارد بطوریکه در کم ترین زمان و با استفاده از یکسری تجهیزات مکانیکی و دستی ساده قابلیت اعمال دارند. غلتک ها و دستگاه های مکانیکی اسپری از تجهیزات رایجی هستند که برای پوشش دهی استفاده می شوند. از این نوع ابزارآلات می توانید در یک بازه ی زمانی کم طیف وسیعی از مجموعه ی خود را با یک مساحت گسترده رنگ آمیزی کنید.

 معیارهای زیبایی شناختی در بکارگیری انواع مختلف رنگ

از المان های اساسی و مهم در بکارگیری هر نوع رنگ بالاخص در نظر گیری معیار زیبایی و همراستا با جلوه های بصری سطوح مجاور است. در بسیاری از موارد تنها نمی توان به موضوع دوام و پایداری و همچنین افزایش طول عمر سطوح اکتفا کرد.

بلکه آنچه که شما همه روزه با چشم خود می بینید نباید یک حالت دوری گزینی و نچسبی را در روحیه ی شما ایجاد کند بنابراین توجه به ظاهر زیبایی که رنگ پلی اورتان قرار است روی سطوح ایجاد کند بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

در معماری مدرن امروزی سطوح کف از نقاطی است که بشدت می تواند تراز یک ساختمان شیک را افزایش دهد چرا که شما و بقیه ی افراد اغلب تمایل دارند روی سطوحی قدم بگذارند که حس خوشایندی را به آن ها القا کند. رنگ پلی اورتان دقیقاً این توانایی و قابلیت را دارند که چنین ویژگی های منحصر به فردی را روی سطوح ایجاد کنند.

اگر در یک نمایشگاه در حال قدم زدن هستید شاید دیده باشید که به صورت هر چند خفیف یک نوری که حاصل از تصاویر اجسام موجود در محیط است مستقیماً از سطح بستر یا کف منعکس شوند که انسان تصور می کند در حال قدم زدن روی سطوح شیشه ای است.

بنابراين اگر پروژه ی شما در درجه ی اول نیاز به یک محیط زیبا دارد البته در کنار دوام و پایداری، می توانید رنگ پلی اورتان را با اطمینان خاطر انتخاب کنید قطعاً آن ها بسیاری از خواسته ها و تمایلات و از همه مهمتر انتظارات بی نظیری که در ذهن دارید را برآورده خواهند کرد.

 صرفه جویی در هزینه های مرتبط با تعمیر و نگهداری سطوح

آیا در یک مجموعه ای در حال فعالیت هستید که بشدت به اصول و ضوابط مبتنی بر بقا و ادامه دار بودن کارهای خود پایبند هستید؟ آیا بخشی از تمرکز خود را به کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری سطوح کف و دیواره ها و از همه مهمتر تجهیزات موجود در مجموعه ی خود معطوف کرده اید؟

پاسخ به این سوالات قطعاً مثبت است چرا که هیچ مجموعه ی صنعتی، تجاری و حتی مسکونی نمی خواهد که به طور دوره ای با خوردگی، فرسایش و از بین رفتن سطوح سازه ای که در آن مشغول زندگی یا کار کردن است روبرو شود. پوشش هایی هستند که می توانند از، از بین رفتن سطوح کف و بسیاری از سطح بسترهای دیگر جلوگیری کنند.

با این تکنیک دیگر نیازی نیست که هزینه و بودجه ی شرکت یا محیط کاری خود را صرف بازسازی یا ترمیم سطوح بتنی کنید بلکه با اعمال تنها یک بار از می توانید کارایی آن ها را حتی برای چندین سال متمادی تضمین کنید. اگرچه باید برای تهیه ی یا برخی رایج در حجم بالا یک هزینه ی اولیه را صرف کنید اما این هزینه تنها یک بار صورت می گیرد و به هیچ وجه قابل مقایسه با هزینه هایی که روی سطوح بدون پوشش رنگی می کنید نیست.

خوردگی کف از مواردی است که در صورت بروز، باید یک مساحت گسترده را ترمیم کنید زیرا به مرور در یک زمان کوتاه به تخریب سطوح مجاور نیز منتهی می شوند که لازم است وقت، انرژی، و یک هزینه ی بیهوده را صرف بازسازی آن ها کنید. در نتیجه به عنوان یک نکته ی طلائی باید بگوییم که با صرف یک هزینه ی کوچک برای پوشش دهی سطوح از صرف هزینه های عظیم و گزاف برای مرمت و بازسازی سازه ی خود جلوگیری کنید.

یکی از نمونه های رنگ های دوجزئی، که در گروه رنگ های صنعتی قرار دارد، می باشد. این دسته از رنگ ها در تقسیم بندی میان رنگ هایی بر پایه و رزین پلی اورتان، شناخته می شوند. در اصل استفاده از این رنگ ها برای محیط های صنعتی، با سرعت بالای خشک شدنشان شناخته می شوند.

رنگ های پلی اورتان نمونه ای از رنگ های بسیار مقاوم بوده که در برابر اشعه خورشید و همچنین باران اسیدی نیز مقاومت فوق العاده بالایی دارند. علت محبوبیت این دسته از رنگ ها نیز همین مقاومت بالای آنها نسبت به شرایط محیطی مختلف می باشد.

از سوی دیگر می توان از این رنگ برای محیط هایی که دارای رطوبت بالایی می باشند، استفاده کرد. زیرا قدرت چسبندگی فوق العاده بالایی که دارند، انها را به عنوان پوششی نهایی برای سطوح مناسب نموده است. پس در هر محیطی از آنها بر روی فلز استفاده می شود.

آیا رنگ پلی اورتان فلز به رنگ های اپوکسی شبیه است؟

برخی با این سوال درگیر هستند که آیا این دو رنگ که از نوع به شمار می روند، با یکدیگر شباهتی دارند؟ باید بگوییم بله. حتی در بسیاری از موارد این دو رنگ مکمل مناسبی برای یکدیگر به شمار می روند. یعنی از رنگ های اپوکسی بر روی سطوح مختلف صنعتی استفاده شده، و از رنگ های پلی اورتان بر روی آنها به عنوان رنگ های نهایی استفاده می کنند.

معمولا می توانید را بر روی محیط های فلزی همچون پل ها، تانکرها، کشتی ها و … به عنوان لایه های رویی استفاده کنید. علاوه بر آن از رنگ های کفپوش پلی اورتان نیاز برای محیط های آزمایشگاهی، بیمارستان ها، و محیط های خاص بهداشتی استفاده می شود.

 ویژگی های خاص رنگهای پلی اورتان چیست؟

از میان ویژگی هایی که این دسته از رنگها به خود اختصاص داده اند، باید به موارد زیر اشاره کنیم.

خواص مکانیکی رنگ های پلی اورتان به چه صورت است؟

همانطور که بیان نمودیم این دسته از رنگ ها در برابر نور خورشید بسیار مقاوم می باشند. البته لازم به ذکر است به دلیل داشتن ظاهری زیبا و چشم اندازی عالی، بسیار مورد توجه قرار گرفته و محبوبیت بالایی دارند.

از سوی دیگر باید به خواص مکانیکی فوق العاده عالی این رنگ ها همراه با خواص شیمیایی اشاره نماییم. که این رنگ ها را ایده آل نموده است

منبع : bottompaintstore.com

دکمه بازگشت به بالا