بین الملل

روسیه توقف فعالیت دفتر ناتو در مسکو را اعلام کرد

وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش تصمیم گرفته است نمایندگی ناتو در مسکو را تعلیق کند و می خواهد با سفارت در بروکسل تماس بگیرد.

سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری در مسکو گفت که هیات ناتو فعالیت های خود را در روسیه در 1 نوامبر متوقف می کند.

وی خاطرنشان کرد که تصمیم برای تعلیق ماموریت دائمی ناتو در روسیه در واکنش به اخراج چند دیپلمات روسی در ناتو گرفته شده است. وی توضیح داد که این اقدامات شامل فعالیت های گسترده افسران نظامی روسیه در ناتو است.

وزیر امور خارجه روسیه گفت که روسیه به عملیات تحت رهبری ناتو در مسکو پایان می دهد. سطح آن شبیه به دفتر اطلاعات ناتو است که قبلاً در سفارت بلژیک در مسکو تأسیس شده بود.

لاوروف تاکید کرد که طرف های روسی به ناتو اطلاع داده اند که واکنش های روسیه به اقدام ناتو علیه اعضای آن است.

وی گفت: “اگر ناتو مشکلات فوق العاده ای داشته باشد ، می تواند به سفیر ما در بلژیک مراجعه کند و این سفیر روابط دو جانبه را تضمین می کند.”

لاوروف خاطرنشان کرد که کشورش هنوز هیچ توضیحی از ناتو در مورد تصمیم خود برای برکناری هشت دیپلمات روس که به عنوان اعضای هیئت ناتو خدمت می کردند دریافت نکرده است.

وی گفت هیچ ارتباط نظامی بین روسیه و ناتو وجود ندارد.

استولتنبرگ پیشتر اعلام کرده بود: “ما اعتبار هشت عضو هیئت روسی اعزام نشده ماموران اطلاعاتی روسیه به ناتو را لغو کردیم.” این تصمیم ربطی به هیچ حادثه خاصی ندارد. در عوض ، ما مدتی است که شاهد افزایش فعالیت های مخرب روسیه هستیم.

استولتنبرگ اعلام کرد که ناتو و اتحادیه اروپا پیش نویس اعلامیه همکاری جدیدی را آغاز کرده اند که در ماه دسامبر امضا می شود.

همکاری نظامی روسیه و ناتو یکبار در آوریل 2014 متوقف شد. در آن سال ناتو در واکنش به الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه این تصمیم را گرفت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا