علمی و پزشکیمطالب برتر

رژیم غذایی کم کاری تیروئید و غذاهای ممنوعه

کم کاری تیروئید بیماری ایست که در آن بدن به اندازه کافی هورمون های تیروئیدی را تولید نمیکند، هورمون های تیروئیدی به کنترل رشد بدن، ترمیم سلول ها و متابولیسم کمک میکنند. در نتیجه در افرادی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند میتوان علائمی نظیر خستگی، ریزش مو، افزایش وزن و احساس سرما میشود. اهمیت ید در کم کاری تیروئید: ید یک ماده معدنی ضروری است که برای تولید هورمون های تیروئیدی مورد نیاز است، دارند در خطر ابتلا به کم کاری تیروئید هستند.

. اگر که شما دچار کمبود ید شده باشید استفاده از نمک ید دار و غذاهای غنی از ید در رژیم کم کاری تیروئید نظیر غذاهای دریایی، لبنیات و تخم مرغ میتواند به شما در برطرف کردن این مشکل کمک کند. سلنیوم عنصر حیاتی در کم کاری تیروئید: سلنیم هورمون های تیروئیدی را فعال میکند تا بدن بتواند از آنها استفاده کند. علاوه بر این سلنیوم با خاصیت آنتی اکسیدانی ای که دارد غده تیروئید را از آسیب رادیکال های آزاد حفظ میکند. اضافه کردن غذاهای غنی از سلنیوم به رژیم غذایی کم کاری تیروئید به افزایش سطح سلنیوم بدن کمک شایانی میکند، از جمله غذاهایی که سلنیوم بالایی دارند میتوان به آجیل برزیلی، ماهی تن، ماهی ساردین، تخم مرغ و حبوبات اشاره کرد.

همانند سلنیوم، روی هم به فعالسازی هورمون های تیروئیدی کمک میکند. مطالعات نشان میدهد که روی به تنظیم سطح هورمون TSH نیز کمک میکند، این هورمون به غده تیروئید دستور ترشح هورمون های تیروئیدی را صادر میکند. در کشور هاس توسعه یافته کمبود روی نادر است اما در کشور های توسعه نیافته به علت نداشتن برنامه غذایی مناسب و سوء تغذیه ممکن است کمبود روی در افراد دیده شود. با این حال در صورتی که دچار کم کاری تیروئید هستید باید در رژیم غذایی کم کاری تیروئید بیشتر از مواد غذایی سرشار از روی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ، میگو و غذاهای دریایی استفاده کنید.

غذاهای مضر برای کم کاری تیروئید

گواتروژن ها ترکیباتی هستند که مصرف آنها در رژیم کم کاری تیروئید در عملکرد هورمون های تیروئید اختلال ایجاد میکند. اسم این ترکیبات از گواتر گرفته شده که یک بیماری مربوط به تیروئید است و در این بیماری غده تیروئید در نتیجه فعالیت زیاد برای تولید هورمون های تیروئیدی بزرگ میشود. غذاهای بر پایه سویا: مثل توفو، تمپه و … برخی سبزیجات: مثل کلم، بروکلی، گل کلم، اسفناج و … میوه ها و سبزیجات نشاسته ای: سیب زمینی شیرین، کازاوا، هلو، توت فرنگی و … مغز ها و دانه ها: ارزن، بادام زمینی، بلوط و . غذا هایی که در کم کاری تیروئید نباید مصرف کنید به علت ایجاد افزایش وزن  ارزن: همه انواع آن غذاهای فراوری شده: هات داگ، سوسیس و کالباس، کیک ها، کوکی ها و …

¨ مکمل ها: دریافت غذایی سلنیم و ید در رژیم کم کاری تیروئید ضروری است اما مصرف خودسرانه غذاهای نامناسب برای تیروئید کم کار میتواند به شما آسیب برساند. فقط در صورتی که متخصص تغذیه یا پزشک برای شما این مکمل ها را تجویز کرده است از آنها استفاده کنید. غذاها و ترکیبات مضر برای تنگی نفس همان طور که تغذیه سالم به درمان آسم کمک می‌کند، رژیم غذایی نامناسب هم منجر به بدتر شدن تنگی نفس می‌شود. به‌طور کلی افراد مبتلا به آسم باید از مواد غذایی دارای سولفیت، نفاخ و غذاهایی دارای نگه دارنده، دوری کنند.

البته همیشه قبل از حذف هر غذا یا ترکیب غذایی باید با پزشک متخصص مشورت شود. به گزارش خبرنگار ایمنا، کم‌کاری غده تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم (Hypothyroidism) در بین بیماری‌های غده درون‌ریز شایع‌ترین بیماری پس از دیابت است. به زبان ساده این بیماری هنگامی ایجاد می‌شود که غده تیروئید نتواند به اندازه نیاز بدن هورمون تولید کند. هورمون غده تیروئید تری یدوتیرونین (T۳) و تیروکسین (T۴) است. این هورمون‌ها وظیفه تنظیم مصرف انرژی، تولید گرما و تسهیل رشد در بدن را برعهده دارند. بیماری در زنان سه برابر شایع‌تر از مردان است.

در دنیا از هر ۱۰۰ نفر ۲ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. از آنجایی که بیشتر موارد ابتلاء خفیف هستند، بیماران پیش از انجام آزمایش متوجه ابتلاء نمی‌شوند و هیچ علائمی نیز در خود مشاهده نمی‌کنند. این بیماری می‌تواند در صورت تشدید اغما و بیماری‌های قلبی را درپی داشته باشد. کم کاری تیروئید قابل درمان است و با انجام آزمایش خون شناسایی می‌شود. پیشگیری و کنترل کم کاری تیروئید با تغذیه مفید اختلالات عملکرد غده تیروئید از جمله بیماری‌هایی است که رژیم تغذیه و برنامه غذایی افراد تأثیر مستقیمی بر پیشگیری، درمان و کنترل محدوده ضررسان بیماری دارد. رژیم غذایی عاری از مواد مغذی به ویژه ید و سلنیوم، خطر ابتلاء به اختلالات تیروئید را افزایش می‌دهد.

رژیم غذایی غنی از ید مانند نمک یددار، غذاهای دریایی و ماهی‌های آب شور و مواد غذایی غنی از سلنیوم مانند مرغ، گوشت، ماهی آزاد، آجیل و محصولات لبنی بهترین درمان‌های تغذیه‌ای برای کم کاری تیروئید هستند. در واقع اختلال در عملکرد غده تیروئید می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های مختلفی مانند پرکاری و کم کاری تیروئید شود. علاوه بر رعایت سبک زندگی سالم و فعالیت بدنی، نکات مربوط به رعایت رژیم غذایی مناسب نیز می‌تواند نقش مهمی در حفظ سلامت بدن ایفا کند.

نتایج پژوهش‌ها نشان دادند افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو (شایع‌ترین نوع کم کاری تیروئید) در مقایسه با دیگر افراد مقدار ویتامین D کمتری دارند. این خبر بدی است چون سطح پایین ویتامین D با سطح بالای آنتی بادی تیروئید در ارتباط است. آنتی بادی‌ها سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کنند تا به بافت تیروئید حمله کنند که سبب التهاب این قسمت شده و از این رو تیروئید به درستی کارش را انجام نمی‌دهد. دریافت روزانه ۶۰۰ IU ویتامین D مقداری از این التهاب را کم می‌کند. بنابراین تیروئید عملکرد بهتری خواهد داشت. سالمون با داشتن ۵۷۰ IU ویتامین D در هر ۸۵ گرم از بهترین منابع این ویتامین است. از ماهی خوشتان نمی‌آید؟ ویتامین D را در آب پرتقال و شیر غنی شده و تخم مرغ نیز پیدا کنید.

یک فنجان لوبیا سفید پخته ۸ میلی گرم آهن دارد. آهن، ماده معدنی است که بسیاری از مردم به خصوص خانم‌هایی در دوره پیش یائسگی نمی‌توانند به اندازه دریافت کنند اما دریافت آهن بسیار مهم است. اگر آهن کافی دریافت نکنید سبب خراب شدن کار آنزیم‌هایی می‌شود که هورمون تیروئید تولید می‌کنند. خانم‌ها در سنین ۱۹ تا ۵۰ سالگی روزانه به ۱۸ میلی گرم آهن نیاز دارند در حالی که مردان و زنان از سن ۵۰ به بالا روزانه ۸ میلی گرم آهن نیاز دارند. دو نکته بسیار مهم است اول اینکه جذب آهن برای بدن دشوار است اما جذب غذاهای سرشار از آهن با اضافه کردن ویتامین C در کنارشان تقویت کننده است. برای مثال می‌توانید لوبیا سفید را در کنار لیمو ترش میل کنید و دوم آهن سبب می‌شود تأثیر داروهای هورمون کاهش بیابد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا