علمی و پزشکی

ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

در عوض ، از اولین روزی که مرد خردمند روی زمین ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند کرد و عظمت شگفت انگیز آن را دید ، این شیفتگی وجود داشته است. تأثیر این دانش بر عمق اندیشه و ذهن انسان به گونه ای بوده است که نجوم بخشی از دانش محل بازتاب او ، و آنچه از آسمان می بیند و دانش در تجزیه و تحلیل منطقی شده است.
این دانش ، مانند بسیاری از علوم باستانی دیگر ، در طول قرن ها با توهمات و ایده های زیادی ترکیب شده است و به یک علم نیمه کلاسیک معروف به نجوم و نجوم تبدیل شده است. هزاران سال است که ستاره شناسی با این ایده علمی تخیلی در ارتباط است که بر ذهن و جامعه انسان تأثیر گذاشته است. تاریخ نجوم و اکتشافات آن به طور گسترده ای نوشته شده است و شاید شناخته شده ترین کتاب Sleepwalkers باشد که از آن زمان تا کنون زندگی بشر را با دانش نجومی دنبال کرده است.
شخصاً تحت تأثیر این اثر کوستلر قرار می گیرم و از آنجا که مادرم بستر مرا در دشت ها پهن کرده است و این عشق ریشه در عشق من به آسمان دارد و بین عشق و ترس در سرم ، گاهی لحاف خود را برمی دارم. به آسمان نگاه کردم و بعد از مدتی آن را با وحشت روی صورتم نقاشی کردم.
چگونه علم نجوم در قرن های پانزدهم و شانزدهم و پس از آن تغییر کرد ، و همچنین داستان تکامل انقلابی در نجوم در قرن حاضر ، در بسیاری از کتاب ها و مجلات بیان شده است.
در ایران ، مجله نجوم با درایت تاریخ و تحقیقات و تحولات جاری ، این دانش را عاقلانه به متقاضیان ایرانی می دهد. خدمتگزار ، من این مقاله را به صورت عمومی به عنوان هر ایرانی علاقمند به این حوزه دانش می بینم. اما من سالهاست آن را می بینم و متأسفانه با دردسر کمتری. در این مدت ، وقتی مسائل مختلف آن را مرور می کردم ، از اهمیت انتشار این مجله آگاه شدم تا دیدگاه های آنها را تقویت کرده و علم را برای اهداف دیگر در اختیار مردم قرار دهم.

داستان از این قرار است که بیشتر اشتباهات کنونی مردم ریشه در تصورات غلط درباره بهشت ​​دارد. بر اساس وجود دانش شبه در انسان است که هزاران سال افراد غیرمسئول علمی از خود بروز داده و زندگی خود را به آن گره زده اند. در واقع ، دو مشکل در اینجا وجود دارد ، به ویژه نجوم به ویژه: اول ، اطلاعات نادرست نجومی گسترده ؛ دوم ، تأثیر عمیق این دانش غلط بر زندگی مردم عادی.
برای اصلاح در جامعه بشری ، باید توجه داشت که بخش عمده ای از خرابی و البته عقب ماندگی مربوط به همان تصور غلطی است که نه تنها در نجوم بلکه در بسیاری از جنبه های دیگر وجود دارد. در پزشکی نیز همین امر صادق است. انواع اشتباهات علمی غلط مشکلات زیادی را برای انسان ایجاد کرده است. برخی از این تصورات غلط شفاهی هستند؛ به عنوان مثال ، در نجوم و پزشکی اعتقاد خاصی وجود دارد که ما به پزشک احتیاج نداریم و این واقعیت باقی می ماند که همه کسانی که درد دارند تحت درمان قرار می گیرند. یا در نجوم ، به نام روایت ، مطالبی بی اساس در مورد بدبختی های آن روزها گفته شده است که بسیاری از علمای دین آن را معتبر نمی دانند. اما اینها وجود دارد و قرن ها به عنوان راهنمای زندگی در دسترس مردم بوده است. اما طرف دیگر اشتباهات مربوط به مشکلات داخلی این دانش است.
ستاره ها بر زندگی انسان ها تأثیر می گذارند و باعث می شوند که سلسله به قدرت برسد یا به قدرت برسد یا سرنوشت انسان ها را می توان از طریق فال آنها به دست آورد. بدین منظور ، مسلمانان و غیرمسلمانان ده ها صفحه کتاب نجومی باستانی دارند که به طور منظم به نام تولید مثل و علم توزیع می شوند. به این ترتیب ، ما می بینیم که چگونه نیمه علم یک ذهنیت غیرعلمی برای ما ایجاد می کند و سپس به ما باور عمیق تری نسبت به آنها و نقش عمیق تر این دانش در زندگی بشر می دهد.
به نظر من ، اگر ما داستان نادرست شبه نجوم و ویرانی های ناشی از جنگ را بررسی کنیم ، چندین جلد کتاب وجود خواهد داشت. اصلاح این عقاید مستلزم اراده ای قوی برای حذف دانش غلط و اشتباه از اذهان مردم است ، و این فراتر از انتشار علم برای قرن ها به گونه ای است که بر سخت دل بودن جامعه تأثیر می گذارد. بسیاری از علوم فاقد تأثیر عمومی هستند ، اما نجوم زمینه ای است که آگاهی عمومی در آن تأثیر شگرفی دارد.
متأسفانه به دلیل غفلت از این جنبه از مشکل ، گاهی اوقات احساس می کنیم که پس از صدها سال تحقیقات علمی مهم در این زمینه یا در پزشکی ، اطلاعات نادرست هنوز ذهن افراد را به خود جلب کرده و به آنها اجازه حرکت می دهد. از این منظر ، من نجوم را یک مجله علمی می دانم که طبقه متوسط ​​جامعه را هدف قرار می دهد ، و از این جهت می خواهم از کسانی که در تمام تلاش های خود در طول چند دهه درگیر بوده اند تشکر کنم. زیرا من این را نوعی پیشرفت می دانم ، نه فقط از نظر تاریخ علم یا تبلیغات آن.

* در شماره ویژه مجله سی سال نجوم منتشر شده است

دکمه بازگشت به بالا