استان ها

زادآوری گونۀ اردک نوک پهن در تالاب گندمان

به گزارش خبرگزاری مخبران استان چهارمحال و بختیاری ، سعید یوسف‌پور اظهار کرد: زادآوری اردک نوک پهن بلوطی برای اولین بار در خردادماه ۱۴۰۳ در تالاب گندمان توسط محیط‌بان روح‌الله عسگری ثبت شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته، انجام مطالعات و اقدامات احیای تالاب در کنار افزایش ضریب حفاظتی آن، تاثیر زیادی بر مساعد شدن شرایط زیستی گونه‌های گیاهی و جانوری داشته است، افزود: از دلایل انتخاب تالاب گندمان برای زادآوری این گونه، بستر زیستی مطلوب، پوشش گیاهی مناسب، عمق مناسب آب و امنیت بالای تالاب برای جوجه‌آوری است.

گفتنی است؛ “اردک نوک پهن” از اردک‌های روی‌آبچر است که به واسطه گردن به نسبت کوتاه، تارک سر تخت و منقار بزرگ و قاشقی‌شکل، از سایر اردک‌های روی‌آبچر متمایز می‌شود.

پرنده نر بالغ سر و گردن سبز تیره براق، روتنه سیاه و سفید و دمگاه سیاه دارد. جلوی بال‌ها آبی روشن و آینه بالی سبز و بدون حاشیه سفید دیده می‌شود. سینه سفید رنگ و شکم و پهلوها بلوطی هستند. پرنده ماده بالغ شبیه به ماده «کله‌سبز» است، اما به واسطه منقار قاشقی‌شکل، شکم قهوه‌ای تیره، جلو بال‌های خاکستری مات و رنگ سفید چرک زیر بال‌ها قابل تفکیک است.

46

دکمه بازگشت به بالا