علمی و پزشکی

زگیل تناسلی چیست و چگونه به آن مبتلا می‌شویم؟

زگیل تناسلی چیست؟

یکی از شایع ترین عوارض افراد فعال جنسی عدم ابتلا به زگیل تناسلی یا ویروس HPV است. با توجه به ماهیت عفونت و گسترش سریع HPV، ممکن است در اولین تماس جنسی خود با یک فرد آلوده، مبتلا شوید. بنابراین، علاوه بر رابطه جنسی ایمن، باید واکسن HPV یا زگیل تناسلی را قبل از رابطه جنسی دریافت کنید. در ادامه با این عارضه، علائم و روش های درمان آن بیشتر آشنا می شوید:

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی شایع ترین عفونت مقاربتی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست به پوست با افراد مبتلا به HPV منتقل می شود. HPV در طول مقاربت واژینال و مقعدی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. گاهی اوقات از طریق رابطه جنسی دهانی نیز منتقل می شود.

چگونه به زگیل تناسلی مبتلا شویم؟

30 تا 40 گونه از ویروس HPV به طور خاص بر اندام تناسلی تأثیر می گذارد، اما تنها تعداد کمی از این گونه ها باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند. زمانی که دستگاه تناسلی شما با دستگاه تناسلی فرد دیگری که ویروس HPV دارد تماس پیدا می کند، دچار زگیل تناسلی می شوید. شریک زندگی شما ممکن است به ویروس HPV آلوده شده باشد، اما ممکن است هیچ علامتی مشاهده نکنید.

حتی اگر از کاندوم استفاده می کنید یا با دخول رابطه جنسی ندارید، ممکن است زگیل بگیرید. دلیلش این است که کاندوم کل پوست اندام تناسلی را نمی پوشاند. زگیل تناسلی معمولاً توسط سویه‌های HPV ایجاد می‌شود که با سویه‌هایی که باعث ایجاد زگیل روی دست‌ها یا سایر قسمت‌های بدن می‌شوند، متفاوت است.

علائم زگیل تناسلی در مردان و زنان چیست؟

زگیل تناسلی از طریق فعالیت جنسی از جمله رابطه جنسی دهانی، واژن و مقعدی منتقل می شود. علائم شما ممکن است چند هفته یا چند ماه پس از عفونت ظاهر شود. همچنین زگیل تناسلی همیشه با چشم انسان قابل مشاهده نیست. ممکن است خیلی کوچک، همرنگ پوست یا کمی تیره باشند. قسمت بالایی رشد شبیه گل کلم است و ممکن است در لمس صاف یا کمی حجیم به نظر برسد.

آپاندیس ها ممکن است به صورت گروهی از زگیل یا به صورت زگیل صرف ظاهر شوند. اگر زگیل تناسلی گسترش یابد یا بزرگ شود، این وضعیت می تواند ناراحت کننده یا دردناک باشد.

زگیل تناسلی در مردان می تواند در مناطق زیر ایجاد شود:

  • آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • کشاله ران
  • داخل یا اطراف مقعد

زگیل تناسلی در زنان معمولاً در مناطق زیر ایجاد می شود:

  • داخل واژن یا مقعد
  • اطراف واژن یا مقعد
  • در دهانه رحم

حتی اگر زگیل تناسلی را مشاهده نکنید، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • ترشحات واژن
  • خارش
  • خون ریزی
  • سوس

زگیل تناسلی ممکن است روی لب ها، دهان، زبان یا گلوی فردی که رابطه دهانی با شریک HPV داشته است ظاهر شود.

تشخیص زگیل تناسلی در مردان و زنان

برای تشخیص این عارضه در زنان و مردان لازم است با متخصص زنان، اورولوژیست و جراح عمومی مشورت شود تا از وجود این زگیل ها اطمینان حاصل شود. زیرا در برخی موارد این برجستگی ها با سایر بیماری های خطرناک مانند سرطان به اشتباه تشخیص داده می شوند. در اینجا چند راه برای تشخیص این بیماری وجود دارد:

  • معاینه بصری زگیل های ذره بین
  • نمونه برداری از آپاندیس تحت بیهوشی برای تشخیص نوع ویروس عامل بیماری

تشخیص زگیل تناسلی زنان آسانتر از مردان است. اگر فکر می کنید ممکن است این عوارض را داشته باشید، باید با متخصص زنان مشورت کنید. اگر علائم قابل مشاهده در واژن و اطراف آن وجود داشته باشد، با معاینه منظم قابل تشخیص است.

برای مشاهده مقاله کامل زگیل تناسلی در زنان و مردان علت، روش انتقال و تشخیص می توانید به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

واژن و رحم را نیز می توان با دستگاه معاینه کرد و یا پاپ اسمیر انجام داد و در صورت شک، نمونه در آزمایشگاه پاتولوژی بررسی می شود.

تشخیص زگیل

عوامل خطر زگیل تناسلی

هر فرد فعال جنسی در معرض خطر ابتلا به HPV است. با این حال، خطر ابتلا به زگیل تناسلی در موارد زیر افزایش می یابد:

  • او چندین شریک جنسی دارد
  • ایمنی آنها ضعیف است
  • او کمتر از 30 سال سن دارد
  • آنها همچنین سایر عفونت های مقاربتی دارند

زگیل تناسلی چگونه درمان می شود؟

زگیل های تناسلی قابل مشاهده معمولاً با گذشت زمان از بین می روند و HPV خود می تواند در سلول های پوست شما باقی بماند. یعنی ممکن است چندین بار در زندگی خود دچار این عوارض شوید.

بنابراین اگر می خواهید از سرایت ویروس به دیگران جلوگیری کنید، مدیریت علائم بسیار مهم است. این به این دلیل است که زگیل تناسلی می تواند به دیگران سرایت کند، حتی اگر زگیل قابل مشاهده یا علائم دیگری وجود نداشته باشد. نوع درمان شما بستگی به ظاهر و محل زگیل دارد. پزشک یا پرستار شما در این مورد با شما صحبت خواهند کرد. این بیماری خطرناک تلقی می شود زیرا خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و آلت تناسلی را افزایش می دهد. برخی از درمان های این عوارض عبارتند از:

پماد یا دارو

برای از بین بردن زگیل تناسلی با تجویز پزشک می توانید از برخی داروهای موضعی استفاده کنید. البته این داروها معمولاً روش های قطعی برای از بین بردن زگیل تناسلی نیستند و فقط برای درمان های کوچک و خفیف تا متوسط ​​استفاده می شوند. برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان این عوارض عبارتند از:

  • پماد پودوفیلین
  • آلدارا
  • اسید سالیسیلیک

روش لیزر زگیل تناسلی

برای رهایی از این بیماری می توان از لیزر استفاده کرد. جراحی لیزر معمولاً به صورت سرپایی در مطب یا کلینیک توسط متخصص انجام می شود و نیازی به بیهوشی ندارد. این تکنیک به عنوان یک درمان قطعی برای تسکین علائم زگیل تناسلی استفاده می شود. در روش لیزر با تابش مستقیم تابش به زائده ها، بافت زگیل از بین رفته و تابش لیزر اصلاح می شود.

این تکنیک برای زگیل های بزرگ یا بزرگ نیز استفاده می شود و معمولا یک جلسه برای درمان زگیل با لیزر کافی است.

کریو، فریز یا منجمد کنید

اکثر پزشکان از نیتروژن مایع استفاده می کنند که می تواند به دمای -320 درجه فارنهایت برسد تا زگیل را منجمد کند. در این روش پزشکان با پاشیدن نیتروژن مایع روی زائده ها، زگیل ها را منجمد می کنند. گاهی اوقات درمان چندین بار تکرار می شود و ممکن است با درد و تاول همراه باشد.

متخصص برق

برای درمان زگیل تناسلی با روش الکتروکوتر، از جریان الکتریکی برای سوزاندن زائده ها با بی حسی موضعی استفاده می شود و در یک جلسه آپاندیس برداشته می شود. در این روش با استفاده از ابزار نوک تیز که شبیه سوزن است، بافت زگیل از روی حرارت برداشته می شود.

عوارض جانبی احتمالی HPV چیست؟

زگیل تناسلی یک نوع کم خطر عفونت HPV است. سویه های پرخطر مانند HPV 16 و HPV 18 در اکثر سرطان های دهانه رحم نقش دارند. آنها می توانند تغییرات زودرس در سلول های دهانه رحم به نام دیسپلازی ایجاد کنند.

انواع دیگر HPV نیز می توانند باعث سرطان فرج شوند. آنها همچنین ممکن است عوارض جانبی زیر را داشته باشند:

  • سرطان آلت تناسلی
  • سرطان مقعد
  • سرطان حنجره
  • سرطان مری

* گزارش آگهی

دکمه بازگشت به بالا