اقتصادی

سهم صکوک منتشر شده در حوزه انرژی مشخص شد

یکی از فعالان بازار سرمایه با اعلام سهم صکوک در حوزه انرژی گفت: بیشترین صکوک صادر شده توسط حوزه نفت و گاز (حدود 51 هزار میلیارد تومان) و پس از آن پتروشیمی ها (18 هزار میلیارد تومان متوالی) و پس از آن برق (حدود 4 هزار میلیارد تومان) بوده است. میلیارد تومان).

به گزارش مخبران، بهنام محسنی در کمیته ویژه هفتمین کنگره نفت و برق با موضوع روش های نوین مالی و توانمندی های بازار سرمایه برای توسعه خدمات مالی، گفت: صندوق ترکیبی-ارزی، اوراق مشارکت بلندمدت، اوراق بدهی مبتنی بر اوراق مشارکت. در مورد گواهی سپرده کالایی (ETN) و سایر انرژی ها استفاده از مدل های گواهی ظرفیت در بخش ها چهار ابزار پیشنهادی است که شرکت ها می توانند برای تامین مالی توسعه خدمات مالی استفاده کنند.

سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیارد دلاری وزارت نفت برای توسعه صنعت نفت

وی ادامه داد: بررسی صنعت نفت در ایران نشان می دهد که تولید نفت در کشور طی سال های 1370 تا 1400 تغییرات زیادی داشته است. تولید در سال 2007 به بیش از یک میلیارد و 498 میلیون بشکه در سال رسید، اما در سال گذشته این رقم کمترین میزان در 19 سال گذشته بود و به 726 میلیون بشکه کاهش یافت و تولید امسال 903 میلیون بشکه برآورد شده است. بر اساس برنامه ارائه شده از سوی وزارت نفت، تا سال 1408 باید شاهد افزایش تولید نفت از 4 میلیون بشکه در روز به 5.7 میلیون بشکه در روز و تولید گاز از یک میلیارد مترمکعب به 1.5 میلیارد مترمکعب باشیم. برآورد سرمایه مورد نیاز برای این برنامه در مجموع 160 میلیارد دلار برای هشت سال اول برنامه است.

لزوم سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر

محسنی در بررسی صنعت برق کشور گفت: تا پایان آبان ماه 1400 برق مصرفی در کشور 12 درصد نسبت به سال 1399 رشد داشته است.

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به اهمیت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و توانمندی های جغرافیایی این بخش در کشور، توجه بیشتر فعالان حوزه انرژی برای سرمایه گذاری در نیروگاه های تجدیدپذیر و سبز ضروری است. مجموع ظرفیت نصب شده انرژی های تجدیدپذیر و پاک معادل 944 مگاوات معادل یک درصد از کل ظرفیت نصب شده نیروگاه های کشور است.

سهم صکوک داده شده در بخش انرژی نسبت به مقدار کل صکوک

وی در خصوص فاینانس در صنعت انرژی، حجم صکوک عرضه شده در بخش انرژی را با کل صکوک ارائه شده در سال 2017 مقایسه کرد: سهم صکوک در بخش سوخت نسبت به کل صکوک ارائه شده در سال 1397 که بالاتر از سال 2017 بوده و به 17 درصد رسیده است. . این رقم در سال 1398 تنها به 10 درصد و در سال گذشته 16 درصد افزایش یافت، اما امسال این رقم 9 درصد کاهش یافته است.

محسنی همچنین درباره صکوک داده شده در حوزه انرژی اظهار کرد: بیشترین صکوک صادر شده به ترتیب از حوزه نفت و گاز، پتروشیمی (حدود 18 هزار میلیارد تومان) و برق (حدود 4 هزار میلیارد تومان) بوده است. بیلیون).

مدیرعامل شرکت تمدن صکوک منتشر شده در سال 1399 شامل صکوک اجاره نفت و گاز فارس، صکوک اجاره پتروشیمی خلیج فارس، صادرات موازی نفت خام سنگین و اوراق سلف و مرابحه آرین مهتاب گستر در بخش نفت و سوخت است. وزارت اقتصاد و دارایی به اوراق مشارکت شهرداری‌های اصفهان، تبریز، تهران و شیراز اشاره کرد و اظهار داشت: ایران خودرو مرابحه، بهمن دیزل مرابحه، بهمن دیزل مرابحه، بهمن موتور مرابحه، ژنرال مرابحه دولتی تا ابتدای 23 بهمن ماه. کارمان موتور مرابحه و شهرداری اردبیل.
محسنی ادامه داد: سرمایه تمدن طی سه سال گذشته عرضه اولیه شرکت های پتروشیمی تندگویان، نوری و ارومیه را با حدود 28 درصد سهم بازار عرضه اولیه انرژی آغاز کرده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به انواع روش های تامین مالی اشاره کرد: دو نوع تامین مالی یکی تامین مالی سرمایه و دیگری تامین مالی بدهی شامل اوراق اجاره، اوراق مرابحه، اوراق بهره، اوراق سلف، اوراق مشارکت و اوراق استینا. این خدمات از جمله خدمات اصلی تامین مالی تمدن در بخش مالی هستند.
سایر خدمات مالی تمدن شامل ادغام و تملک، ارزیابی و ارزش گذاری مالی، طراحی استراتژی مالی، بازاریابی اوراق بهادار و آتی، صندوق پروژه و صندوق جسورانه، استفاده از ظرفیت شرکت پروژه (PDPC)، تامین مالی انبوه و اوراق بهادار سطح است.

بر اساس این گزارش، محسنی ادامه داد: صندوق ترکیبی- ارزی، اوراق مشارکت بلندمدت، گواهی سپرده کالایی (ETN) مبتنی بر گواهی وام و استفاده از مدل اوراق گواهی بهره‌وری در سایر بخش‌های انرژی چهار ابزار پیشنهادی برای توسعه مالی.” که می توان به آن اشاره کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا