اقتصادی

سکه دوباره ارزان شد اما طلا نه

با وجود روند صعودی قیمت طلا در بازارهای جهانی و نوسانات نرخ ارز در بازارها و بازارهای داخلی، سیاست های بانک مرکزی برای عرضه اوراق بهادار ارزی در بورس کالا منجر به قیمت گذاری هر یک شد. کاهش یک قطعه سکه در بازار؛ همزمان قیمت طلا در بازار داخلی افزایش یافته است.

به گزارش مخبران، هفته گذشته اولین عرضه اولیه سکه اوراق بهادار بانک مرکزی در بورس کالای ایران انجام شد و به دنبال آن معاملات ثانویه سکه اوراق بانک مرکزی انجام شد.

بازگشت معاملات سکه و اوراق در تابلوی بورس کالا بر بازار آزاد سکه و قیمت آن تاثیر گذاشت و التهابی را که در هفته های گذشته بر بازار سکه و طلا حاکم بود و روند صعودی را به دنبال داشت را به همراه داشت. در قیمت ها توقف کنید و سکه در بازار ارزان تر شود. به این ترتیب نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، کاهش قابل توجه حباب سکه در ابتدای مسیر و وی با اولین عرضه سکه و اوراق در بورس آن را فراتر از انتظار خواند و گفت: با توجه به استقبال از بورس کالا و جابه جایی وجوه، قطعا انتشار اوراق تاثیر بیشتری در بازار خواهد داشت.

سکه و طلا در جهت مخالف حرکت می کنند

وارسی روند بازار داخلی سکه و طلا در هفته گذشته این نشان دهنده کاهش قیمت سکه با وجود افزایش قیمت طلا در سطح جهانی است. این در حالی است که قیمت طلا در بازار داخلی طی هفته گذشته افزایش یافته است.

در واقع رشد قیمت جهانی اونس طلا در هفته گذشته و افزایش نرخ ارز در بازار داخلی مانع از کاهش قیمت سکه در بازار نشد.

بر اساس اطلاعیه اتحادیه طلا و جواهر تهران به مخبران، در هفته ای که گذشت با کاهش قیمت دلار جهانی، قیمت هر اونس طلا ۸۳ دلار افزایش یافت و تا اواسط دهه ۱۷۰۰ افزایش یافت. کانال اما این رشد قیمت جهانی طلا به اندازه بازار داخلی طلا و سکه شدید و نوسان نداشت.

در مجموع در هفته گذشته هر مثقال طلای 17 عیار 75 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار 17 هزار تومان افزایش یافت. در آخرین معادلات دیروز (پنجشنبه) هر مثقال طلا 6 میلیون و 400 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 477 هزار و 439 تومان معامله شد.

در برابر روند افزایشی طلا در بازار، قیمت انواع قسط سکه در معادلات پایان هفته نسبت به ابتدای هفته کاهش یافت. به این ترتیب هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید از 150 هزار تومان به 16 میلیون و 50 هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار طرح قدیم از 100 هزار تومان به 15 میلیون و 300 هزار تومان کاهش یافت.

نیم سکه و ربع سکه نسبت به ابتدای هفته بدون تغییر ماند و سکه یک گرمی نسبت به ابتدای هفته 100 هزار تومان کاهش قیمت داشت. نیم سکه در پایان هفته 8 میلیون و 800 هزار تومان، ربع سکه 5 میلیون و 750 هزار تومان و سکه یک گرمی 3 میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارد.

همانطور که گفته شد، با مدیریت و اقدامات بانک مرکزی، حباب سکه که در هفته های گذشته از مرز دو میلیون تومان عبور کرده بود، در این هفته فروکش کرد. در حال حاضر حباب سکه در محدوده یک میلیون و 600 هزار تومان قرار دارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا