پرداخت عوارض شهرداری، مالیات و خلافی و هم چنین، مطابقت مدارک هویتی متقاضی با مشخصات و اسناد ماشین، از جمله شرایط اسقاط خودرو می باشد. متقاضیان به منظور، ثبت نام و استعلام از قیمت خودرو اسقاط شده، می توانند به پایگاه اطلاع رسانی و پیش ثبت نام خودروهای فرسوده مراجعه نمایند.
برای مشاوره پیرامون شرایط اسقاط خودرو میتوانید با خریدار خودرو تصادفی رضایی تماس بگیرید.
اسقاط خودرو به فرآیندی گفته می شود که در آن، تغییرات فیزیکی در وسیله نقلیه اعمال شده، به گونه ای که دیگر، امکان استفاده از آن به هیچ وجه فراهم نباشد. در این فرآیند، سند خودرو نیز باطل می شود. مطابق با قانون، خودروهای فرسوده می بایست از رده خارج شده و دیگر مورد استفاده قرار نگیرند و به عبارتی، اسقاط شوند.
به منظور اسقاط خودروهای فرسوده، متقاضی می بایست شرایط اسقاط خودرو را رعایت نموده و مدارک لازم در این زمینه را نیز تهیه نماید. هم چنین، اطلاع از نحوه ثبت نام برای اسقاط نمودن خودرو و نیز اطلاع از قیمت آن، امری ضروری برای متقاضیان قلمداد می گردد.
از این رو، در ادامه مقاله حاضر، قصد داریم، پس از پرداختن به این موضوع که شرایط اسقاط خودرو چیست و مدارک لازم برای آن چه می باشد؛ به نحوه ثبت نام خودروی اسقاط شده بپردازیم. سپس در خصوص قیمت و نحوه استعلام اسقاط خودروی فرسوده صحبت خواهیم کرد و در انتها، پیگیری ثبت نام خودروی فرسوده با کد ملی و طرح تعویض و جایگزینی این خودروها ارائه خواهد گردید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.
مطابق با آيين نامه از رده خارج كردن خودروهای فرسوده مصوب 1387/12/17، خودروی فرسوده، خودرويی است كه طبق ماده (۴) تصويب نامه شماره ۹۲۳۰۸/ت ۴۰۵۸۷ ك مورخ ۷/۶/۱۳۸۷ حائز شرايط فرسودگی باشد. منظور از اسقاط نیز اعمال تغييرات فيزيكی بر روی خودروی فرسوده است، به صورتی كه خودرو و قطعات آن غيرقابل استفاده مجدد در چرخه حمل و نقل بوده و مطابق و مقررات شرايط لازم برای ابطال اسناد آن فراهم شود.
بعد از اسقاط خودرو، به شخص گواهی اسقاط تعلق می گیرد. گواهی اسقاط برگه ای كه نشان دهنده اسقاط خودرو در مراكز مجاز بوده و برابر شرايط مندرج در طرح صادر می شود. به منظور اسقاط خودرو شخص می بایست شرایط و ضوابطی را مورد رعایت قرار دهد که شرایط اسقاط خودرو شامل موارد زیر می باشد:
- ثبت نام در پایگاه اطلاع رسانی و پیش ثبت نام خودروهای فرسوده
- در دسترس داشتن اطلاعات هویتی نظیر نام، نام خانوادگی، کد ملی و…
- تهیه و تنظیم اطلاعات وسیله نقلیه فرسوده نظیر نوع وسیله نقلیه، مدل، کاربری، سند و…
- پرداخت عوارض شهرداری، خلافی و مالیات
علاوه بر این، خودرو می بایست جزو تعریف خودروهای فرسوده قرار گیرد. شرایط اسقاط خودرو در ماده 4 تصويب نامه شماره ۹۲۳۰۸/ت ۴۰۵۸۷ ك مورخ 1387/6/7 بیان گردیده است. مطابق با این ماده، وسايل نقليه در صورت عدم امكان دريافت گواهی معاينه فنی يا سن بالاتر از مقادير ذکر شده در این ماده، فرسوده محسوب می شوند.
مدارک لازم برای اسقاط خودرو
- مدارک هویتی مالک خودرو نظیر شناسنامه، کارت ملی، آدرس محل سکونت
- مدارک مربوط به خودرو فرسوده نظیر کارت ماشین
- اسناد مربوط به خلافی خودرو
- مدارک مربوط به پرداخت عوارض شهرداری و مالیات
ارائه کارت خودرو الزامی می باشد. در صورت مفقود بودن، تعهد الزامی است. همچنین، تهیه اسناد خودرو شامل شناسنامه وسیله نقلیه یا دفترچه یا برگه اعلام وضعیت (برگ سبز) ضروری می باشد. در هنگام ثبت نام خودرو فرسوده و اسقاط آن، داشتن اطلاعات و مدارک فوق، الزامی است. هرگونه اشتباه در ثبت نام خودرو فرسوده موجب حذف از سیستم می شود.
نحوه ثبت نام خودروی اسقاط شده
در بخش های پیشین مقاله، در خصوص شرایط و مدارک لازم برای اسقاط خودرو فرسوده صحبت نموده و بیان کردیم که یکی از مدارک لازم برای اسقاط خودرو فرسوده، ارائه اسناد مربوط به خودرو می باشد. ماده 8 اصلاحی آيين نامه از رده خارج كردن خودروهای فرسوده به بیان نحوه ثبت نام خودروی اسقاط شده و مراحل اسقاط آن پرداخته است که شامل مراحل زیر می شود:
الف- مراجعه مالك خودروی فرسوده به همراه خودرو و مدارك مثل به مركز اسقاط.
ب- كنترل و بررسی صحت و اصالت مدارك و تطبيق آن ها با خودرو.
ج- دريافت مجوز اسقاط از پايگاه اطلاعاتی ستاد.
د- اسقاط در حضور مدير و كارشناس مركز اسقاط و مالك خودرو، در حد اركان اسقاط شامل برش ستون و سقف، سوراخ نمودن موتور، از بين بردن شماره های شاسی، بدنه، موتور و فك پلاك به گونه ای كه در چرخه حمل و نقل مجدد قابل استفاده نباشد.
ه- ثبت اسقاط خودرو توسط مركز اسقاط در پايگاه اطلاعاتی ستاد.
احراز اصالت خودرو و گواهی اسقاط در مراكز اسقاط بنا به تشخيص پليس، توسط كارشناس رسمی (مقيم) يا كارشناس يا كاردان فنی نيروی انتظامی (مقيم) انجام می گيرد. در صورت عدم تاييد مدارك در بند «ب» ماده (8) و يا عدم همخوانی اطلاعات وارد شده با اطلاعات موجود در پايگاه اطلاعاتی ستاد، خودرو فرسوده در مركز اسقاط باقی مانده و كارشناس مركز اسقاط با همكاری نيروی انتظامی موظفند ظرف ده روز نسبت به تعيين تكليف خودروی مربوط اقدام نمايند.
پس از تایید اسقاط خودرو در پايگاه اطلاعاتی ستاد توسعه كارشناس مقيم، گواهی اسقاط خودرو برای شماره گذاری خودروهای وارداتی موضوع ماده (5) اين آيين نامه يا استفاده از تخفيفات حقوق ورودی و سود بازرگانی توسط ستاد صادر و به نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران و گمرك ايران اعلام می گردد.
نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران موظف است دسترسی بروز به مشخصات خودروهايی را كه برابر مقررات فرسوده محسوب می شوند، به نحوی برای ستاد مهيا نمايد كه امكان بررسی اسناد و مدارك با مشخصات ثبت شده خودروها برای ستاد فراهم گردد. همچنین، نيروی انتظامی موظف است گزارش خودروهای فرسوده اسقاط شده را ماهانه به ستاد ارسال نمايد. قيمت لاشه خودروی فرسوده براساس نظر كارشناسی محاسبه و توسط ستاد تعيين می گردد.
پس از آن داوطلب باید فرم مربوطه را تکمیل کرده و با وارد کردن کد امنیتی، گزینه ثبت نام را که در پایین صفحه قرار گرفته را انتخاب کند.
فرد باید به منظور ثبت نام در اسقاط خودرو های فرسوده از آخرین بخش نامه ها و طرح های جایگزینی خودرو سازان و مراکز اسقاط مطلع بوده و در صورت عدم تماس مراکز اسقاط، ظرف مدت یک هفته از تاریخ ثبت نام نسبت به پیگیری و برقراری تماس با مراکز ثبت شده در این سایت اقدام نماید. در این سامانه، دولت برای اسقاط خودرو فرسوده دو طرح در نظر گرفته که شامل طرح نقدی و طرح جایگزین می شود. شخص می تواند یکی از این طرح ها را با توجه به مدل و کاربری خودروی خود انتخاب نماید.
قیمت اسقاط خودروی فرسوده
یکی از سوالاتی که ممکن است برای ثبت نام کنندگان اسقاط خوردو فرسوده مطرح شود این است که قیمت اسقاط خودروی فرسوده آن ها به چه صورتی است؟ به منظور پاسخگویی به این پرسش، در این بخش از مقاله مراحل اطلاع و استعلام از قیمت اسقاط خودروی فرسوده ارائه گردیده که به شرح زیر می باشد:
در مرحله بعد، داوطلب باید گزینه استعلام قیمت را از منوی بالای سایت انتخاب کند.
پس از آن، صفحه ای مطابق تصویر زیر برای داوطلب نمایش داده می شود که فرد می بایست اطلاعات خواسته شده، به همراه کد امنیتی را وارد نموده و گزینه استعلام قیمت را انتخاب کند.
در صورتی که شخص اطلاعات را به درستی وارد نموده باشد، نتیجه استعلام برای شماره موبایل وارد شده در مرحله قبل ارسال خواهد شد.
توجه به این نکته ضروری است که در صورتی نتیجه استعلام قیمت به شماره تلفن همراه فرد پیامک خواهد گردید که وی اطلاعات را به درستی وارد نموده باشد، لذا، در صورت درج اطلاعات اشتباه، نتیجه استعلام قیمت به شماره ای که در سامانه درج می شود، پیامک نخواهد شد.
استعلام خودروی اسقاط شده
در بخش های پیشین مقاله، توضیحات جامع و کاملی در خصوص شرایط اسقاط خودرو، مدارک، نحوه و قیمت اسقاط خودروهای فرسوده ارائه گردید و بیان شد که افراد به منظور پیش ثبت نام در این طرح، می بایست به پایگاه اطلاع رسانی و پیش ثبت نام خودروهای فرسوده مراجعه کرده و در آن ثبت نام نمایند. در این بخش از مقاله قصد داریم تا به توضیح نحوه استعلام خودروی اسقاط شده بپردازیم.
در پاسخ به این پرسش که آیا استعلام خودروی اسقاط شده امکان پذیر می باشد یا خیر، می توان بیان داشت که بله، کلیه مالکان خودروهای فرسوده که در طرح های جایگزینی خودروهای فرسوده برنده شده و نسبت به اسقاط خودروی خود در یکی از مراکز اسقاط مجاز کشور اقدام نموده اند، میتوانند با وارد کردن کد ملی و vin خودروی فرسوده خود از ارسال اطلاعات خود به شرکت خودروساز اطمینان حاصل نمایند.
پس از آن داوطلب باید مطابق تصویر زیر بر روی “استعلام اطلاعات ارسال شده فراجا مالکین طرح جایگزینی” کلیک کرده تا به مرحله بعدی راه یابد.
پس از آن، داوطلب باید نوع شرکت خودروسازی را انتخاب نموده و بر روی آن کلیک نماید.
پس از آن، متقاضی به صفحه ای مطابق با تصویر زیر هدایت می شود که لازم است با وارد کردن کد ملی و شماره VIN خودرو نسبت به استعلام اقدم نمایند.
نکته قابل توجه در این زمینه این است که فرد به هنگام ورود اطلاعات دقت نماید که شرکت خودروساز طرف حساب را درست انتخاب کند. مراجعه به سایت های خصوصی و یا سایر سایت های مربوط به اسقاط خودرو به هیچ عنوان مورد تایید انجمن صنفی مراکز اسقاط نبوده و در صورت ثبت اطلاعات در این گونه سایت ها، مسئولیت متوجه مالک خودرو خواهد بود.
پیگیری ثبت نام خودروی فرسوده با کد ملی
یکی از سوالاتی که همواره، ثبت نام کنندگان خودروی های فرسوده با آن مواجه می شوند، نحوه اطلاع از تکمیل فرآیند نام نویسی و پیگیری ثبت نام خودروی فرسوده با کد ملی می باشد. در پیگیری ثبت نام خودرو های فرسوده در ابتدا، باید بیان داشت که علاوه بر کد ملی، شخص باید شماره پیگیری ثبت نام را هم به همراه داشته باشد.
پس از آن فرد به صفحه ای مطابق تصویر زیر هدایت شده که باید، شماره پیگیری، کد ملی و کد امنیتی را در قسمت های مشخص شده وارد نموده و گزینه نمایش پرونده را انتخاب کند.
همانطور که در مراحل پیشین مشاهده شد، وجود شماره پیگیری ثبت نام، به هنگام پیگیری نام نویسی الزامی می باشد. بنابراین، به کاربران توصیه می شود که این شماره را تا اتمام فرآیند ثبت نام و اسقاط خودرو نزد خود نگه داشته و از فراموشی یا گم نمودن آن خودداری نمایند.
طرح تعویض و جایگزینی خودروهای فرسوده
همانطور که پیش تر بیان شد، به هنگام اسقاط خودروهای فرسوده از متقاضی درخواست می شود که نوع طرح خود را در فرم نام نویسی وارد نماید. انواع طرح های اسقاط خودرو شامل طرح جایگزینی و طرح نقدی می شود. به جهت آشنایی علاقمندان با طرح تعویض و جایگزینی خودروهای فرسوده، در قسمت زیر به جزئیات این طرح پرداخته شده است.
طرح جایگزینی خودرو و تعویض خودروهای فرسوده از سوی دولت به منظور خروج وسایل نقلیه فرسوده و قدیمی از ناوگان حمل و نقل کشور صورت می گیرد. طبق این طرح شرکت های خودرو ساز کشوری مانند سایپا و ایران خودرو به عنوان مشارکت کنندگان اصلی این طرح، موظف اند به افرادی که در این طرح خودروی فرسوده و اسقاطی خود را تحویل داده اند؛ خودروی جدیدی را تحویل دهند. بعد از تحویل خودرو می تواند از مزایای آن، نظیر استفاده کند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط اسقاط خودرو در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط اسقاط خودرو پاسخ دهند.
سوالات متداول
1- شرایط اسقاط خودرو چیست؟
پرداخت عوارض شهرداری، مالیات و خلافی و هم چنین، مطابقت مدارک هویتی متقاضی با مشخصات و اسناد ماشین، از جمله شرایط اسقاط خودرو می باشد که جزئیات آن در متن مقاله آمده است.
2- مدارک لازم برای اسقاط خودرو چه می باشد؟
مدارک هویتی مالک خودرو نظیر شناسنامه، کارت ملی، آدرس محل سکونت و… از جمله مدارک لازم برای اسقاط خودرو می باشد که توضیحات بیشتر در این خصوص در متن مقاله آمده است.