بین المللمطالب برتر

شرکت آمازون؛ یک کسب و کار جهانی

راه اندازی کسب و کارهای نوپا و موفق تا حد زیادی بسته به ایده اولیه و ماهیت کسب وکار هستند. شرکت آمازون یکی از نام‌های تجاری مطرح به عنوان نمونه و الگوی کسب و کارهای نوپا است. آمازون نامی آشنا برای فعالان حوزه فروشگاهی آنلاین است. اما سوال اینجاست که چگونه یک شرکت کسب و کار نوپا می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین برندهای فروشگاهی آنلاین جهانی تبدیل شود؟

شرکت آمازون؛ یک کسب و کار جهانی

اگر به کارآفرینی و موضوعات مرتبط با آن علاقه‌مند هستید توصیه می‌کنیم حتما سری به وب سایت‌هایی مانند فرچون، فوربز، دانشگاه کسب و کار، بیزنس اینسایدر و هاروارد بیزینس ریویو بزنید و اطلاعات خودتان را در موضوعات کارآفرینی، استارتاپ، سرمایه گذاری و توسعه فردی بالا ببرید.

فریلنسر | کارآفرینی

شرکت آمازون چیست؟

شرکت آمازون یک شرکت تجارت الکترونیک جهانی است که امروزه به عنوان یک فروشگاه آنلاین بین المللی شناخته می‌شود. محصولات قابل عرضه در این فروشگاه آنلاین شامل کتاب، نرم افزار، سخنت افزار، قطعات الکترونیک، کیف و کفش و… است. در واقع این فروشگاه دامنه گسترده‌ای از محصولات را عرضه می‌کند.

جالب است بدانید آمازون تاکنون مسیری ۲۷ ساله را پشت سر گذاشته است و در حال حاضر به یکی از پرفروش‌ترین و سودده‌ترین شرکت‌های تجاری دنیا تبدیل شده است. این فروشگاه در آغاز فعالیت صرفا با هدف فروش کتاب شروع به کار کرد اما بعدا فروش محصولات داده محور نظیر لوح‌های فشرده یا همان سی دی‌ها و قطعات الکترونیک را نیز در دستور کار خود قرار داد. امروزه چیزی که از شرکت آمازون سراغ داریم فروش کالاها و محصولات متنوع و مختلف می‌باشد که محدودیت خاصی ندارند.

فریلنسر | کارآفرینی

عوامل موفقیت شرکت آمازون

شرکت آمازون در ابتدای تاسیس خود توسط جفری بیزوس با هدف ایجاد یک دسترسی و فروشگاه تامین و عرضه کننده کالا آغاز به فعالیت تجاری خود کرد. بیزوس در آن زمان از مزایا و پتانسیل‌های تکنولوژی نوظهور اینترنت آگاه بود و سعی در ایده پردازی و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه این فناوری بود. بیزوس ابتدا دامنه سایت شرکت خود را بر روی آدرس Relentless.com ایجاد نمود اما مدتی بعد آن را به تغییر داد. البته این آدرس هم ثابت نماند و برای مدتی موقت راه دسترسی کاربران و مشتریان به این فروشگاه را باز می‌کرد.

در نهایت آدرس سایت این برند فروشگاهی Amazon.com تعریف شد و تا امروزه نیز با این نام به مشهورترین فروشگاه اینترنتی جهانی تبدیل شده است. جف بیزوس بی دلیل نام آمازون را برای برند تجاری شرکت خود انتخاب نکرد. از نگاه او این نام بخشی تاثیرگذار و مهم در موفقیت و شهرت این شرکت بوده است. این‌ موضوع نشان دهنده این است که در ایجاد یک‌کسب و کار پویا و موفق باید به تمام جوانب کار توجه کرد. نام برند یکی از از موارد پر کاربردی است که مخاطبان و مشتریان اولین برخورد را با آن خواهند داشت و شاید بیش از آنچه که تصور کنید می‌توانید برای تعامل و ارتباط شما با مشتریان موثر واقع شود. بیزوس دلایل انتخاب آمازون به عنوان نام شرکت خود در این موارد بیان کرد:

الهام از رودخانه آمازون

جف بیزوس تجربه شخصی از سفری به آمازون داشته که آن را بسیار جالب توجه، عجیب و تفکر برانگیز دانسته است. از دیدگاه او رودخانه آمازون بزرگ‌ترین رود جهان‌ است و شرکت او را نیز باید به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیک بشناسند و به فروشگاهی با بیشترین دسترسی در دنیا تبدیل شود.

سرواژه آمازون (Amazon)

آمازون علاوه بر اینکه یک اسم خاص شناخته شده و الهام بخش است، با حرف A شروع می‌شود که در ترتیب واژه‌ نامه جزو لغات اولیه ثبت می‌شود. تبعا این موضوع در بهینه سازی معرفی آن توسط موتورهای جستجوگر بی تاثیر نیست و می‌تواند گوی سبقت را از سایر رقبای خود با نام‌های متفاوت برباید.

فریلنسر | کارآفرینی

درباره آمازون

بزرگ‌ترین کسب و کارها می‌توانند با کوچک‌ترین ایده‌ها پدید می‌آیند. این جمله را می‌توان با بررسی تاریخچه و روند شکل گیری برخی از بزرگ‌ترین برندها و نام‌های تجاری دنیا در حوزه کسب و کار دریافت. بدون اغراق می‌توان گفت شرکت آمازون یکی از این نام‌هاست که امروزه تجارتی قابل توجه را از آن خود کرده است.

جف بیزوس بنیانگذار شرکت آمازون می‌گوید: هیچ چیزی در مورد شرکت ما وجود ندارد که در طول زمان نتوان از آن کپی برداری کرد. در واقع او معتقد بود برای ایجاد یک ‌کسب و کار موفق و پربازده صرفا به ایده‌های بکر و آنچنان خلاقانه نیازی نیست. همچنین به داشتن استعدادهای ذاتی خاص و کم نظیر هم نیاز نیست؛ بلکه ذهنیت و روحیه کوشا و انگیزه زیاد است که جسارت شروع و پایه گذاری یک کسب و کار را به انسان‌ می‌دهد و همچنین با انگیزه و تلاش می‌توان کسب و کار خود را در مسیر پیشرفت نگه داشت.

همچنین از نظر جف بیزوس در دنیای اینترنت اعتبار نام‌های تجاری خیلی مهم هستند و این نام‌ها هستند که بعد از به دست آوردن ارزش خود، فرصت موفقیت و سوددهی را برای صاحبان‌شان به ارمغان می‌آورند. در واقع آوازه و شهرت برندها در بستر اینترنت بسیار سریع‌تر و تاثیر گذارتر از دنیای فیزیکی فراگیر خواهند شد.‌ البته به منظور رسیدن به یک نام تجاری و برند معتبر برای کسب و ‌کار نوپای خود باید راه دشواری را پیمود. شاید نکته‌ای که بیش از هر چیزی در پیمودن این مسیر اهمیت دارد و باعث سریع‌تر رسیدن به موفقیت می‌شود، اولویت قرار دادن کیفیت در کار است. همچنین کیفیت همان رمز ماندگاری نیز هست.

از جمله عواملی که در رشد و پیشرفت شرکت آمازون تاثیر بسزایی ایفا کرد، نگاه فرصت طلبانه و صرفه جویانه آن به اینترنت و نرخ توسعه جهانی آن بود. در واقع موسس و مدیر این شرکت پس از مطالعه و آگاهی از میزان رشد دسترسی این شبکه جهانی، افزودن محصولات بیشتر به فروشگاه خود را برنامه ریزی می‌نمود. از دیگر نتایج این خط مشی را می‌توان در زیر مجموعه قرار گرفتن شرکت الکسا برای شرکت آمازون پیدا کرد که در حال حاضر تحت نظارت این برند فعالیت می‌کند.

جمع‌بندی

شرکت آمازون یکی از برندها و الگوهای بزرگ در زمینه تعیین خطی مشی مدیریتی ‌ایده‌آل در راه انداری و پیشبرد یک کسب و کار فراگیر معرفی می‌شود. اگر از یک منظر خاص به اعتبار این برند نگاه کنیم؛ امروزه بسیاری از کتاب‌ها و منابع غیر مکتوب در حوزه مطالعات کسب و کار را می‌توان از مرجع معتبر فروشگاه آمازون تهیه کرد که این خودش یکی از شاخص‌های اعتبار برای شرکت تجاری آمازون است.

منبع: دانشگاه کسب و کار | کارآفرینی | استارتاپ

دکمه بازگشت به بالا