بین الملل

صبرِ سختِ صهیونیست‌ها؛ تل‌آویو، عادی‌سازی با ریاض را زمان‌بَر می‌داند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین مخبران، روزنامه اسرائیل هیوم به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی و در آستانه سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به سرزمین های اشغالی، در این گزارش به انتظارات تل آویو برای روابط سیاسی با عربستان سعودی اذعان کرد. عبور از این مرحله قابل درک اما غیر واقعی است.

به گزارش سایت خبریi24رسانه‌های رژیم صهیونیستی اذعان می‌کنند که دولت آمریکا قبل از سفر رئیس‌جمهور این کشور به منطقه تلاش کرده یک سری مسائل و ایده‌ها را پیش ببرد. رهبران کشورهای حوزه خلیج فارس و چند تن دیگر از سران عرب با بایدن دیدار کنند. جده؛ طرح «ائتلاف دفاع منطقه ای» برای مقابله با تهدیدات موشکی با مشارکت تل آویو این است رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه هفته آینده وارد سرزمین های اشغالی شده و سپس برای سفری دو روزه عازم عربستان سعودی می شود.

در مقدمه گزارش روزنامه اسرائیل هوم تنها یک موضوع مورد توافق قرار گرفته است که در این سفر به صورت رسمی اعلام خواهد شد و آن انتقال حاکمیت جزایر «تیران» و «صنافیر از مصر به عربستان سعودی در ازای پرداخت به عربستان سعودی» است. اجازه عربستان سعودی». عربستان سعودی به هواپیماهای اسرائیلی اجازه عبور از حریم هوایی این کشور را داده است.

موقعیت جغرافیایی دو جزیره تیران و صنافیر.

اسرائیل هیوم در گزارش خود درباره وضعیت این دو جزیره می نویسد: «از آنجایی که این دو جزیره جزء لاینفک معاهده صلح بین اسرائیل و مصر هستند، از یک جهت، روح حقوقی بین المللی بر وضعیت آنها حاکم است؛ بنابراین، انتقال حاکمیت جزایر تیران و صنافیر از مصر به عربستان مستلزم اجازه اسرائیل است. اسرائیل تضمین‌ها و حقوقی را بر اساس مفاد قرارداد خود از جمله تضمین آزادی دریانوردی نظامی و غیرنظامی در تنگه تیران ارائه کرده است. همچنین پذیرفت که این تضمین ها را به آمریکا بدهد تا واشنگتن به نقش و مسئولیت خود در قبال اسرائیل متعهد باشد.

این گزارش رسانه عبری ادامه می دهد: «انتظار می رود عربستان اجازه دهد هواپیماهای اسرائیلی از سمت شرق از حریم هوایی این کشور عبور کنند؛ در گذشته به هواپیماهای اسرائیلی اجازه عبور از مسیرهای هوایی امارات یا بحرین را داده بودند. موضوع به عنوان موضوع ریاض تلقی می شود. حمایت غیرمستقیم از “توافق ابراهیم”؛ اکنون مجوز جدید از اسرائیل است. زمان پرواز به شرق دور را کاهش می دهد. اسرائیل تلاش کرده است تا عربستان سعودی را متقاعد کند که اجازه پرواز مستقیم برای زائران مسلمان از اسرائیل به مکه را بدهد، اما تاکنون ناموفق بوده است.

فرود هواپیماهای اسرائیلی در عربستان

در بخشی دیگر از گزارش اسرائیل هیوم آمده است: “ایده ای که در تل آویو شناور بود، اما هنوز عملی نشده است، قرار دادن یک مقام عالی رتبه اسرائیلی در هواپیمای رئیس جمهور آمریکا است. رئیس جمهور آمریکا هفته آینده از اسرائیل به عربستان سعودی پرواز خواهد کرد. شرکت کنید. اگر این اتفاق بیفتد، اولین بار در تاریخ عربستان سعودی خواهد بود که یک مقام اسرائیلی به عربستان سعودی سفر می کند.

اسرائیل هیوم در ادامه گزارش خود از ارزیابی تل آویو از عادی سازی ریاض گفت: سعودی ها به توانایی های اسرائیل به ویژه در حوزه های امنیتی، فناوری و مراکز کشاورزی علاقه مند هستند و شرکت های اسرائیلی قادر به امضای قرارداد با شرکت های سعودی هستند. مخفیانه انجام می شود؛ مردم عربستان سعودی به دلیل حریم خصوصی خود نباید شرمنده باشند.

توافق آب و برق کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی

این روزنامه به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی افزود: عربستان آماده انجام کاری که امارات و بحرین انجام داده اند نیست. [عادی‌ سازی] طول می کشد؛ زیرا ریاض کندتر حرکت می کند و محافظه کارتر است. همیشه این ظن وجود دارد که تا زمانی که ملک سلمان عبدالعزیز قدرت را به پسرش محمد بن سلمان منتقل نکند، شاهد روابط کامل بین ریاض و تل آویو نخواهیم بود.

امضای توافق عادی سازی بین امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی

اسرائیل هیوم در خلاصه ای از عادی سازی عربستان سعودی می نویسد: “اما مقامات می گویند آنچه اکنون در حال رخ دادن است یک رویداد تاریخی است. ممکن است به نظر یک قدم کوچک باشد، اما آغاز یک سفر طولانی است. به تدریج گام های بیشتری برداشته می شود. سعودی ها به زمان نیاز دارند و ما به صبر نیاز داریم، اما در نهایت این اتفاق خواهد افتاد.»

انتهای پیام/




این مقاله را به صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا