بین الملل

طرح امارات برای حل بحران سد النهضه/ سرمایه‌گذاری در برابر حل نهایی بحران

منابع دیپلماتیک مصر گفتند که امارات اخیراً تلاش های خود را برای ترغیب قاهره و خارطوم برای مداخله در ابوظبی برای حل بحران سد النهدا از سر گرفته است.

به گزارش مخبران ، با اشاره به اخبار خاورمیانه ، منابع دیپلماتیک مصر گفتند که قاهره و خارطوم تلاش های خود را برای ترغیب سه روز گذشته از سر گرفته اند.

امارات متحده عربی در مناطق مورد مناقشه بین سودان و اتیوپی سرمایه گذاری می کند و از پروژه های توسعه پایدار بین سه کشور از جمله پروژه های انرژی آب و باد و زمین های کشاورزی در اطراف سد Ennahda در استان بنی شانکول-کامز پشتیبانی می کند. این منطقه که محصول می کارد ، استراتژی صادرات به امارات و مصر را پیشنهاد داده است.

در مصاحبه با العربی الجدید ، منابع گفتند که با افتتاح امارات متحده عربی و سد النهدا ، که می خواهد سرمایه گذاری بزرگ خود را در اتیوپی حفظ کند ، سرمایه گذاری افزایش خواهد یافت و اکنون سعی دارد مصر را به ویژه قاهره حفظ کند ، که اخیراً درگیر بحران ابوظبی النهضه بین سه کشور است. از نظر رقابت منطقه ای با عربستان در هورن.

از زمان روی کار آمدن ابی احمد در اتیوپی ، هماهنگی بین ابوظبی و آدیس آبابا ابعاد جدیدی به خود گرفته است ، مقامات مالی و بازرگانان سفرهای زیادی انجام داده اند و امارات متحده عربی سرمایه گذاری زیادی در پروژه های مختلف اقتصادی اتیوپی انجام داده است. کشورهای تجارت غیرنفتی بین این دو در سال 2019 به 14 614 میلیون نفر رسیده اند.

اتیوپی با 110 میلیون نفر جمعیت یکی از کشورهای با سرعت رشد در آفریقا است.

طبق گفته دولت اتیوپی ، امارات متحده عربی در 100 پروژه در اتیوپی سرمایه گذاری کرده است که از این تعداد 35 پروژه اجرا شده است. این پروژه ها در بخشهای مختلف آبیاری ، کشاورزی ، صنعت ، بهداشت ، املاک و مستغلات ، جهانگردی ، معدن و زیرساخت ها است.

امارات و اتیوپی در سال 2019 برای تقویت همکاری های نظامی و دفاعی با ابوظبی 3 میلیارد دلار کمک و سرمایه گذاری به آدیس آبابا یادداشت تفاهم نامه امضا کردند.

منابع مصری گفتند که امارات متحده عربی ارائه معادله سرمایه گذاری برای راه حل نهایی بحران سد النهدا را آغاز کرده است ، اما مصر با ابراز خشم نسبت به پیشنهاد ابوظبی به دلیل حمایت گسترده از “سرسخت ترین دشمن خود در منطقه” در جلسات خارطوم به مدت دو ماه پیش. و ابوظبی شرکت نکرد.

این تنش ها همزمان با مصر و همگرایی ترکیه بود و از امارات متحده عربی خواست تا پیشنهادهای دیگری را به صورت پیوندهای مخفی ارائه دهد ، از جمله برای اطمینان از استفاده مصر از برنامه های توسعه و سرمایه گذاری امارات در منطقه و مشارکت قاهره در برخی مناطق. این پروژه ها سد النهدا آسیبی به مصر و سودان نمی رساند و کیرا و خارطوم برای جبران خسارتهای ناشی از احداث سد النهدا و بهبود مدیریت منابع آب به اجرای پروژه های توسعه کمک می کنند.

در پاسخ به تلاش مجدد امارات برای حل بحران سد النهدا با اتیوپی ، مصر بر لزوم توافق در مورد آبگیری سد تأکید کرد.

ملاقات عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در سفر چند روز پیش به قاهره بر روی ابتکار پیشنهادی امارات برای حل اختلاف بین سد النهدا و قاهره ، خارطوم و آدیس بود. آبابا

عبارات دوستانه و توافق شده در مصر و بیانیه امارات نشانگر اصرار هر دو طرف در رد و عدم اختلاف بین دو کشور در مورد مسائل دو جانبه و منطقه ای است. اگرچه موضوع سد النهدا در بیانیه ای دو مطبوعاتی ذکر شد ، اما رسانه های مختلف اخیراً در مورد پروژه جدید امارات بحث نکرده اند.

به گفته منابع آگاه مصری ، برنامه امارات برای سرمایه گذاری در مصر و سودان مبتنی بر همکاری و هماهنگی طولانی مدت در مدیریت رود نیل است ، اما مصر اصرار دارد که این معادله نباید نیاز به توافق نهایی و لازم الاجرا را تغییر دهد. مرحله دوم خشک کردن و راه اندازی سد است.

این منابع گفتند ، این پروژه برخلاف پروژه قبلی شامل امضای موافقت نامه های موقت یا ایجاد سازوکار جدید برای تبادل اطلاعات در مورد آبگیری و بهره برداری از سد نیست ، اما تمرکز بر هماهنگی طولانی مدت است.

مصر 90 درصد آب آشامیدنی خود را به رود نیل تکیه می کند و هرگونه کاهش دسترسی به رود نیل پیامدهای مخرب اجتماعی و اقتصادی خواهد داشت ، اما سد آدیس آبابا النهدا می گوید که 4.6 میلیارد سرمایه گذاری خواهد کرد. دلار یک می تواند در تبدیل منطقه به یک قطب انرژی و درآمدزایی و همچنین فقرزدایی نقش داشته باشد.

در همین حال ، اختلافات سه کشور در میزان آب آزاد شده توسط اتیوپی در صورت کمبود آب است. با بهره برداری از این سد ، اتیوپی می تواند با 6000 مگاوات به بزرگترین صادر کننده برق در آفریقا تبدیل شود.

اتیوپی و سودان منافع خاص خود را دارند. سد النهدا 20 کیلومتر با سودان فاصله دارد و این کشور خسارت قابل توجهی از آب را نمی بیند ، اما امیدوار است با ایجاد سدی کمبود برق خود را جبران کند. اما مصر نگران کاهش آب خود است. این آب مورد استفاده برای آشامیدن ، کشاورزی و صنعت است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا