اقتصادی

طغیان بی سابقه آفات در جنگل‌های دست‌کاشت مناطق بیابانی ایران

با توجه به اینکه حشرات در جنگل های دست ساز انسان خالی از سکنه در ایران گسترش یافته است ، مدیر کل سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری گفت: این شیوع گسترده ناشی از برخی عوامل آب و هوایی و انسانی بی سابقه است.

وحید ظفریان در مصاحبه با مخبران وی با بیان اینکه برخی از جنگل های دست کاشت مناطق بیابانی کشور مورد حمله حشرات قرار گرفت ، اظهار داشت: در جنگل های دست کاشت مناطق کویری ، بیشتر از انواع “زالزالک” در شرایط کویری استفاده می شود. این گونه علاوه بر مقاومت در برابر کم آبی ، دمای بالا و خاکهای شور و آب ، می تواند یک تثبیت کننده عالی برای شنهای روان در مناطق کویری باشد.

وی گفت: “علاوه بر زالزالک ، گونه های گیاهی دیگری نیز در جنگل های بیابانی وجود دارد ، مانند Atriplex و Scanbill.” “مانند همه گیاهان دیگر ، این گونه حشرات را می شناسد. برخی از آنها حشرات هستند.” این یک عامل مشترک است و می تواند همه گیاهان را تحت تأثیر قرار دهد و در عین حال فقط به گونه های خاصی از حشرات و گونه های خاص حمله می کند.

تغییرات آب و هوا و عوامل انسانی در آلودگی حشرات در جنگل های مزارع صحرا نقش دارند

مدیر کل دفتر امور بیابان دفتر جنگل ها ، سرزمین های مرتعی و آبخیزداری با بیان اینکه جنگل های کاشته شده در حال حاضر از آفات مشترک و خاص رنج می برند ، گفت: “برخی از عوامل طبیعی مانند تغییر اقلیم ، خشکسالی و خشکسالی بسیار زیاد هستند. ما شاهد گسترش آن بوده ایم ، بنابراین اکنون “ملخ کوهی زالزالک” در مناطق کویری گسترده شده است.

ظفریان گفت: حشرات برای پوشش گیاهی در مناطق کویری بیشتر از سالهای گذشته هستند. به عنوان مثال ، موش و شراب سازی در حال حاضر تحت تأثیر مزارع بیابانی با غلظت بالاتر قرار دارند. وجود دارد.

وی اظهار داشت: بارندگی شدید شدید در برخی از مناطق خشک و کویری کشور طی دو سال گذشته ممکن است از عوامل موثر در این امر باشد اما علاوه بر مسائل اقلیمی ، عوامل انسانی که می توانند به پوشش گیاهی آسیب برسانند نباید نادیده گرفته شوند. البته عوامل انسانی تأثیر عمده ای در برهم زدن نظم طبیعت دارند. جنگل ها و علفزارهای کاشته شده در مناطق کویری تقریباً 60 سال پیش ایجاد شده اند که آب زیرزمینی نسبت به سال های اخیر در شرایط بهتری قرار داشته و گیاهان به راحتی به منابع آبی دسترسی داشته اند.

ظفریان با اشاره به اینکه سطح آب زیرزمینی در دشت های بیابانی کشور دسترسی گیاهان به منابع آبی را دشوار می کند ، گفت: در حال حاضر گیاهان برای دسترسی به آب نیاز به صرف انرژی کافی دارند که باعث کاهش مقاومت گیاهان در برابر آفات و بیماری ها می شود. خواهد بود. متأسفانه ، ما بیش از حد از اکوسیستم استفاده می کنیم ، که باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و تهدید جوامع انسانی می شود.

سیستم توانمندسازی برای نظارت بر مناطق کویری

مدیر امور کویر سازمان جنگل ها ، اراضی مرتعی و آبخیزداری ادامه داد: در حال پیگیری برنامه هایی برای کنترل آفات و بیماری ها در سازمان جنگل ها با همکاری ادارات دانشگاهی و اجرایی کشور هستیم. از آنجا که محدودیت ها و ملاحظاتی در مورد استفاده از سموم دفع آفات در مناطق طبیعی وجود دارد ، ما باید از روش های ایمن به دام انداختن استفاده کنیم و سیستم نظارت و پیش بینی مناطق را فعال کرده ایم. مبارزه با آفات باید به سرعت و به موقع انجام شود. در غیر این صورت ، اقدامات ما منجر به هدر رفتن منابع مالی می شود.

ظفریان با اشاره به برنامه های آموزشی برای مردم بومی تأکید کرد: شیوع حشرات منجر به از بین رفتن پوشش گیاهی می شود و این معضل آسیب جدی به مناطق بیابانی کشور وارد می کند. ما معتقدیم که استفاده از سیستم نظارت و پیش بینی می تواند خسارت را کاهش دهد.علاوه بر این ، اکوسیستم در برابر باران ها و خشکسالی های غیرطبیعی و افزایش هجوم آفات و بیماری ها مقاوم است ، گونه های گیاهی می توانند در برابر این شرایط مقاومت کنند. بنابراین ، انتخاب نهال و گونه های گیاهی مناسب ، استفاده از چندین رقم ، استفاده از تکنیک های مناسب کشاورزی و دوره های آبیاری مناسب در برابر اکوسیستم مقاومت کرده و گونه های گیاهی را کمتر در معرض آفات و بیماری ها قرار می دهد.

وی با بیان اینکه کاشت چندین گونه در جنگل های دست کاشت باعث افزایش مقاومت اکوسیستم می شود ، گفت: برخی از حشرات تأثیر بیشتری در برخی از گونه ها نسبت به گونه های دیگر دارند ، بنابراین کاشت بسیاری از گونه های دوستدار محیط زیست می تواند تا حدودی به حفظ پوشش گیاهی کمک کند. و آسیب را به حداقل برسانید.

مدیرکل دفتر امور کویر سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری گفت جنگل های دست کاشت در مناطق بیابانی کشور قدمتی نزدیک به 60 سال دارد و بخشی از میراث ارزشمند است. رویکرد اصلی ما درگیر کردن جوامع محلی است. جوان سازی پوشش سایبان از دیگر برنامه های مبارزاتی ما در سازمان جنگل است.

اگر دره ها نبود ، طوفان های شن و ماسه روستاها و شهرهای بزرگ را در بر می گرفت.

به گفته ظفریان ، اگر جنگل های تاجار نبود ، طوفان های شن و گرد و غبار بسیاری از روستاها و شهرهای بزرگ کشور را نابود می کرد.

آنها می گویند مساحت جنگل های دست کاشت در مناطق بیابانی کشور حدود یک میلیون و 350 هزار هکتار است. آنها در برابر شرایط خشکسالی مقاوم بوده و شن روان را تثبیت می کنند.

مدیر کل دفتر سازمان جنگل ها ، اراضی مرتعی و آبخیزداری در پایان گفت: در برخی مناطق پس از شیوع آفات و بیماری ها خسارات گسترده تری نسبت به سال های گذشته مشاهده شده است و این شیوع گسترده بی سابقه است. ، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی با آفت ملخ های مهاجر روبرو هستیم. همه این مناطق تحت نظارت و گزارش است و هماهنگی های لازم برای آنها انجام می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا