اقتصادی

ظرفیت تولید سالانه متانول ایران به حدود ۲۳ میلیون تن می‌رسد

معاون وزیر نفت گفت: “در سال 1404 ، ظرفیت تولید سالانه متانول در ایران به حدود 23 میلیون تن می رسد. در سال های گذشته ، صادرات گاز همیشه محدودیت و یک مشکل بوده است ، بنابراین بهترین گزینه برای تبدیل گاز به متانول صادرات است ، اما “80 تا 90 دلار هزینه دارد ، به متانول تبدیل می شود و 250 دلار در هر تن ارزش گذاری می شود.

به گزارش مخبران ، بهزاد محمدی ، در نشست ویژه کنگره استراتژیک نفت و انرژی با موضوع “مازاد تولید متانول ، تأثیرات قیمت و تکمیل زنجیره ارزش” ، گفت که متانول محصول اصلی صنعت پتروشیمی است که هم اکنون تولید سالانه دارد. ظرفیت حدود 12 میلیون تن. و 80٪ از این ظرفیت تولید می شود ، در این رقم 700،000 تن در کشور مصرف می شود و مابقی صادر می شود. سالانه تقریباً 2 میلیارد دلار از صادرات متانول بدست می آید.

وی استفاده از کلمه “مازاد” در صنعت متانول کشور را تأیید نکرد و تأکید کرد که تبدیل محصولات خام به محصولات با ارزش بالا گزینه خوبی است: “این صنعت ادامه دارد و ممکن است باشد.

محمدی ادامه داد: مسئله اصلی این است که زنجیره مسیر متانول در کشور کامل نیست و دلایل خاص خود را دارد. اگر در کشور با تحریم روبرو هستیم و تحریم اتفاق نیفتد ، پس می توانیم گام بعدی و مراحل دیگر را از مسیر متانول برداریم.

ظرفیت تولید 33 محصول عمده پتروشیمی در جهان حدود 1900 میلیون تن در سال است: سهم خاورمیانه از این مقدار 10 درصد معادل حدود 190 میلیون تن است و از این 190 میلیون تن ، سهم ایران 26 درصد است. آسیا و 2.6٪ کل جهان. عربستان سعودی از ما جلوتر است ، اما طبق برنامه ریزی های انجام شده ، ما معتقدیم که در سال های آینده ، ایران قطعاً از عربستان تغییر خواهد کرد.

معاون امور پتروشیمی کل تولید 8 محصول اساسی پتروشیمی جهان در سال 2019 686 میلیون تن اعلام کرد: سهم متانول در این سبد 15 درصد معادل 85 میلیون تن با نرخ رشد سالانه 2 درصد تا سال 2028 بود.

طبق مطالعات انجام شده از سال 2014 تا 2028 ، محمدی اشاره کرد که چین از نظر ظرفیت تولید متانول مهمترین بازیکن جهان است که به دلیل شرایط تولید مبتنی بر ذغال سنگ ، می تواند سالانه تا 70 میلیون تن متانول تولید کند که به تنهایی تولید می کند 42 میلیون تن

وی با بیان اینکه شیب تولید متانول در ایران بیشتر از سایر کشورها است گفت: ظرفیت تولید متانول سالانه ایران در سال 2028 23 میلیون تن ، خاورمیانه 18 میلیون تن ، ایالات متحده 11 میلیون تن و عربستان سعودی 6 میلیون تن است.

معاون امور پتروشیمی وزیر صنعت با بیان اینکه توسعه صنعت پتروشیمی در کشور بر اساس خوراک موجود است گفت: با توجه به منابع گازی در عسلویه ، اکنون 50 میلیون متر مکعب گاز به این صنعت اختصاص داده شده است که 10 میلیون تن آن متانول است. در منطقه تولید می شود. در ماهشهر ، بیشتر مواد غذایی غنی از گاز طبیعی است و گاز طبیعی کمتر فرآوری می شود ، بنابراین یک میلیون تن متانول در منطقه تولید می شود.

محمدی با اشاره به اینکه اکنون 84 میلیون متر مکعب گاز به صنعت پتروشیمی اختصاص دارد که سهم متانول آن 34 میلیون متر مکعب در روز است ، افزود: در متر مکعب و در سال 1404 به 153 میلیون متر مکعب گاز در روز می رسد. با توجه به وضعیت فعلی مصرف در کشور ، این میزان خوراک گاز نگران کننده صنعت پتروشیمی است. این اعداد عملیاتی و غیر برنامه ریزی شده و برای پروژه هایی است که در سال های آینده آغاز و اجرا می شوند

به گفته وی ، متوسط ​​قیمت متانول در خاورمیانه طی سه سال گذشته 4 224 در هر تن است که این امر نیز تایید کننده طرح های متانول است. بالاترین قیمت متانول در پاییز 2017 3 343 تن در هر تن بود که در شش ماه نخست سال جاری به 131 دلار رسید و در سه ماهه سوم سال 1399 به 185 دلار رسید و امروز به 250 دلار رسید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأکید کرد: چین در حال حرکت از متانول به الفین و پلی الفین است و این موضوعی است که باید به آن فکر کنیم و در این مسیر حرکت کنیم.

محمدی ، چهار درصد سبد 28 میلیون تنی محصولات پایه پتروشیمی ایران ، کمتر از یک میلیون تن ، همچنان پروپیلن است: اجرای برنامه های استراتژیک در سال 1404 سهم 50 میلیون تن سبد پروپیلن به 9 درصد می رسد و زنجیره پروپیلن قادر است برای توسعه صنایع پایین خود نمی تواند.

با اجرای پروژه های پروپیلن از متانول ، 43٪ از سهم متانول 1399 به 33٪ از 1404 خواهد رسید. با اجرای این پروژه ها که به دلیل عدم جذابیت اقتصادی نیاز به حمایت دولت دارند ، کشور سبد متانول متعادل می شود و تولید پروپیلن افزایش می یابد .

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در حال حاضر سالانه حدود 700 هزار تن متانول تولید شده در کشور مصرف می شود.

محمدی با بیان اینکه سهم ایران از تجارت متانول در جهان در سال 2014 16 درصد و تقاضای جهانی 30 میلیون تن در سال 2020 است که پیش بینی می شود تا سال 2025 به 45 درصد برسد ، خاطرنشان کرد: سهم ایران در بازار متانول در حال رشد است و مطلوب است ، اما ممکن است کمی مشکل باشد از 45٪ به 32٪ می رسد و می توان از شرایط ایمن صادرات و متانول در طبقه پایین استفاده کرد.

معاون امور پتروشیمی وزیر امور خارجه ادامه داد: سایت های صادراتی متانول ایران بیشتر در کشور چین متمرکز شده اند که اگرچه مطلوب است اما باعث نگرانی می شود بنابراین باید تلاش کنیم تا در یک محیط امن قرار بگیریم.

وی به روند تولید و تقاضای متانول در چین اشاره کرد که تا سال 2020 41 میلیون تن واردات و 11 میلیون تن واردات داشت و گفت: “نقش ایران در تأمین نیاز 55 میلیون تنی چین تا سال 2024 به 13 میلیون تن خواهد رسید ، بنابراین ما باید صنعت. “و به سمت راه حلهایی بروید که سبد محصولات قابل اعتمادی داشته باشند با توجه به توسعه صنایع سطح پایین.

محمدی تأکید کرد: بدون شک با تدوین برنامه توسعه صنعت پتروشیمی که طی یک سال گذشته در این شرکت انجام شده ، تعادل بین محصولات برقرار خواهد شد.

ناگفته نماند که چرا از متانول استفاده کردیم

محمد رضا نعمت زاده ، مشاور وزیر نفت ، در این نشست ویژه با اشاره به اینکه هیدروکربن ها بزرگترین ثروت ملی کشور هستند ، اظهار داشت: ما باید با استفاده صحیح از این نعمت خدادادی ، ثروت و اشتغال ملی ایجاد کنیم.

وی متانول را به عنوان یکی از هشت محصول اساسی پتروشیمی با بیشترین سهم محصولات با ارزش افزوده در این زنجیره توصیف کرد.کانادا شروع به سرمایه گذاری 2 میلیون دلار (دلار کانادا) در تولید واحدهای متانول برای صادرات به چین کرده است. حالا ما می گوییم اضافی داریم!

مشاور وزیر نفت ادامه داد كه متوسط ​​قیمت متانول از سال 2008 تا 2019 290 دلار در هر تن بوده است: بنابراین ، این محصول از نظر اقتصادی مهم است.

نعمت زاده رشد سالانه چین را با دو رقم اعلام کرد: “پیش بینی می شود واردات متانول این کشور تا سال 2030 به 30 میلیون تن برسد. این فرصتی برای ایران است. اگر این فرصت را از دست بدهیم ، دیگران اشباع می شوند.” انجام می دهند.

وی با بیان اینکه پروژه صنعتی در کشور باید پاسخگوی نیازهای داخلی و افزایش صادرات جایگزین واردات باشد گفت: ادعای صنعت پتروشیمی برای تولید جهانی بسیار زیاد است و تلاش می شود براساس وضعیت هیدروکربن ایران انجام شود. بیایید به نتیجه برسیم.

مشاور وزیر نفت زنجیره پایین متانول را بسیار گسترده توضیح داد و گفت: اگر به ته این زنجیره نرسیم ، چرا نباید بگوییم متانول! از متانول استفاده نکنید مگر اینکه توسط MTP یا MTO تهیه شده باشد! توسعه پایین متانول باید تسریع شود.

نعمت زاده با تأکید بر اینکه صنعت پتروشیمی باید سالانه 3 تا 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند ، اظهار داشت: دیگران بیکار نیستند و همه ما باید برای توسعه و توسعه این صنعت که قبلاً به ارز این کشور تبدیل شده است ، همکاری کنیم.

مدل بازار پول را توسعه دهید

حسن عباس زاده ، مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: ایران در حال حاضر 20 درصد سهم صادرات متانول در جهان را دارد. در این بیانیه آمده است: “ایالات متحده هنوز وارد كننده است ، اما در سالهای آینده یك بازیگر اصلی خواهد بود و به بازار چین منتقل خواهد شد.” ایران برای صادرات متانول باید حدود 45٪ از صادرات جهان را داشته باشد.

طبق گفته وزارت نفت ، مصرف گاز در کشور خصوصاً در سالهای آینده که 6 تا 7 درصد از توزیع گاز فعلی کشور به پتروشیمی ها اختصاص دارد ، بیشتر برای واحدهای متانول نگران کننده است ، که بیشتر آن صرف مصارف تاسیساتی و خوراک می شود . اگر روند مصرف گاز در کشور با تکمیل واحدهای جدید متانول در سال 1404 یکسان باشد ، اقتصاد این شرکت ها نگران خواهند بود.

عباس زاده ادامه داد که برنامه های MTP توسط بخش خصوصی اجرا شده است: “در این راستا نیاز به حمایت دولت برای افزایش جذابیت این پروژه ها با استفاده از مشوق ها در بحث مواد غذایی و مالیات وجود دارد.”

وی با اشاره به ارائه دانش فنی MTP شرکت تحقیقات و فناوری پتروشیمی خاطرنشان کرد: قرارداد خرید این دانش فنی با تعدادی از شرکت ها امضا شده است و ما از این دانش به ویژه برای مواد شیمیایی در بخش پروپیلن استفاده می کنیم.

عباس زاده با اشاره به اینکه علاوه بر مدل توسعه صنعت پتروشیمی خوراک محور ، مدل بازار پول در شرکت ملی صنایع پتروشیمی مورد بررسی قرار گرفته است خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته ، واردات محصولات پتروشیمی مورد آزمایش قرار گرفته و تمایل آن به افزایش است. تولید و توسعه پروپیلن کاهش یافته است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا