اقتصادی

عباسی: وزارت جهاد کشاورزی را تنها مسئول اجرای الگوی کشت می‌دانیم

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست شورای اسلامی با تاکید بر اینکه الگوی کشاورزی مستلزم تمرکز وظایف و مرکز تصمیم گیری و فرماندهی واحد است خاطرنشان کرد: ما وزارت جهاد کشاورزی را مسئول می دانیم. از ابتدا تا انتهای فرآیند، اجرای مدل کشاورزی را می دانیم.

به گزارش مخبران، علیرضا عباسی در بیانیه ای با اشاره به وجود محدودیت های جدی در منابع آبی و خاکی کشور، اظهار کرد: با وجود این منابع محدود، امنیت غذایی باید مورد توجه قرار گیرد و خدای ناکرده این مشکل به حداقل نرسد. کشور به سمت وابستگی پیش می رود.

وی با بیان اینکه متأسفانه برنامه ریزی و برنامه ریزی مناسبی در خصوص اجرای نظام کشاورزی وجود ندارد، گفت: به این دلیل است که جامعه مولد نمی داند چه محصولی را کجا و به چه میزان بکارد. بنابراین، در فصول مختلف محصولات مختلف به وفور یا کمیاب وجود دارد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید به الگوی کشاورزی توجه ویژه شود و برنامه ریزی های اساسی در این راستا صورت گیرد، افزود: داشتن الگوی مناسب کشاورزی بر اساس پتانسیل و اقلیم منطقه ضروری است. بدیهی است که وقتی چنین مدلی با رعایت الزامات آن وجود داشته باشد، برای مثال، دیگر شاهد کشت برنج در مناطقی که خشک هستند و نیاز به آب کافی برای کشت دارند، نیستیم.

عباسی گفت: در اسناد سامانه فوق و برنامه های پنج ساله توسعه، اجرای الگوی کشت مطرح شده است. در برنامه ششم توسعه عنوان شده بود که الگوی کشت باید شش ماه پس از ابلاغ برنامه اجرا شود، اما اجرایی نشد تا اینکه در بررسی بودجه سال 1401 موضوع الگوی کشت را در مجلس مطرح کردیم. و مقرر شد در شش ماهه اول سال اعلام شود.
وی ادامه داد: دغدغه ها در زمینه الگوهای کشاورزی برطرف می شود; وزارت جهاد کشاورزی حاضر به این کار است و دنبال بهانه نیست. برآورد ما این است که اراده اجرای این کار در وزارت جهاد کشاورزی ضعیف است.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با انتقاد از مسئولیت تهیه الگوی کشاورزی به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) گفت: به جای واگذاری الگوی کشاورزی به وزارت کشاورزی. جهاد. به معاونت کشاورزی سپرده شد و در اختیار سازمان تات قرار گرفت و اگر اصل حرکت رو به جلو است، حوزه کشاورزی باید این کار را انجام دهد و به عنوان متولی این مجموعه به کار خود ادامه دهد.

عباسی افزود: متاسفانه در تهیه الگوی کشاورزی از دانشگاه ها استفاده نشد و پتانسیل خوبی در حوزه فرهنگ، صدا و سیما دارند، مشکل به صورت جدی و با هماهنگی سایر نهادها وارد نشد.

وی در ترویج الگوی کشت در بین کشاورزان با تاکید بر اینکه نمی توان با کشاورز به صورت تحمیلی و قهری صحبت کرد، خاطرنشان کرد: کشاورز باید تشویق شود و سیاست های تشویقی اجرا شود. از طرفی باید احساس مسئولیت در کشاورز را بیدار کرد تا نسبت به کشور و جامعه احساس مسئولیت کند تا امنیت غذایی تامین شود. اگر نگاه کل نگر داشته باشیم، مطمئناً مدل کشاورزی قابل اجراست.

این نماینده مجلس با بیان اینکه الگوی کشت برای اولین بار اعلام نشد و در سال های گذشته اعلام شده اما اجرایی نشده است، گفت: خواسته ما از دولت این است که الگوی کشت به عنوان ابلاغی تلقی نشود. نشان دادن کار دو ماه از اعلام الگوی کشت می گذرد اما هنوز کار خاصی انجام نشده است. اجرای الگوی کشت باید دغدغه استاندار باشد تا بتوانیم با توجه به محدودیت منابع آب و خاک از منابع موجود بهترین استفاده را ببریم. مجلس این آمادگی را دارد که در صورت لزوم در برنامه هفتم توسعه یا بودجه های سالانه، قانون جدیدی را تصویب کند، اما به شرطی که در وزارت جهاد کشاورزی کار نمایشی پیگیری نشود.

عباسی گفت: در سال 1390 قانون انتزاع در کشور به تصویب رسید. پیش از آن اختیارات در حوزه جهاد کشاورزی در اختیار وزارت بازرگانی بود، پس از انحلال وزارت بازرگانی، اختیارات متعددی زیر نظر این وزارتخانه داریم و برخی اختیارات مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است تا اینکه سال گذشته یک چالش قوی وجود داشت.

وی با تاکید بر اینکه الگوی کشاورزی مستلزم تمرکز وظایف و تصمیم گیری و مرکز فرماندهی واحد است، ادامه داد: فردا وزارت جهاد کشاورزی اعلام می کند که وزارت نیرو در تخصیص آب همکاری نکرده است و به همین دلیل نتوانستم این کار را انجام دهم. کار، یا سازمان برنامه و بودجه همراه لازم را نداشت.

عباسی در پایان تاکید کرد: مجلس باید جلوی این مشکلات را بگیرد. اگر مجلس را به وزارت نیرو یا سازمان برنامه و بودجه یا استانداری ها ارجاع دهند غیرقابل قبول است. ما مسئولیت اجرای الگوی کشت را از ابتدا تا انتهای فرآیند بر عهده وزارت جهاد کشاورزی می دانیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا