بین الملل

عبدالله: سرکوب و ارعاب افغانستان را به سوی جنگ داخلی سوق می‌دهد

عبدالله عبدالله که پیش از سقوط اشرف غنی رئیس شورای عالی مصالحه ملی بود و اخیرا افغانستان را ترک کرد، به رویدادهای اخیر در پنجشیر، تخار، اندراب و خوست واکنش نشان داد.

به گزارش مخبران، خبرگزاری دویچه وله نوشت: برخی می گویند که طالبان در درگیری با جبهه مقاومت ملی در اندراب و پنجشیر غیرنظامیان را «شکنجه و تیرباران» کرده اند؛ ادعایی که طالبان آن را رد کرده است.

عبدالله در پیامی در صفحه فیس بوک خود گفت که گزارش های مستندی از “محاکمه های صحرایی، کشتار و شکنجه” در پنجشیر، تخار، اندرابه و خوست وجود دارد.

او در اولین پیام خود پس از خروج از افغانستان، تلویحا از طالبان انتقاد کرد و نوشت که «این گونه اقدامات مغایر با قوانین دینی، حقوق بشر، اصول جنگ و رویه های ملی و بین المللی است».

عبدالله یکی از معدود شخصیت های سیاسی باقی مانده در کابل پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان و اولین خروج عید فطر از افغانستان بود. گزارش ها حاکی از آن است که وی در مدت اقامتش در کابل، به جز انتشار چند نشریه و برگزاری جلسات محدود، فعالیت سیاسی دیگری نداشته و از خروج از افغانستان منع شده است.

عبدالله در این پیام تلویحاً طالبان را خطاب قرار داده و گفته است که در چهار دهه گذشته، سیاست لغو و انحصارطلبی همواره افغانستان را به بحران کشانده است.

وی نوشت: ادامه سیاست‌های ضد بشری، سرکوب، ارعاب و محدودیت‌های دختران و زنان، کشور را بیش از پیش منزوی کرده و تنش‌های نژادی را تشدید کرده و افغانستان را به سمت جنگ داخلی سوق داده است.

عبدالله گفت که بحران کنونی از طریق مذاکره و “احترام به خواسته های مردم، تنوع مذهبی و تفاوت های هویتی-فرهنگی در کشور” قابل حل است.

این مقام سابق از جامعه جهانی و سازمان های حقوق بشری خواست تا تحقیقات بی طرفانه را در مورد آخرین رویدادها آغاز کنند و نتایج را با مردم افغانستان در میان بگذارند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا