حوادث

عکس| مشاهده نخستین کلونی جوجه‌آوری فلامینگو در تالاب هورالعظیم

آفتاب‌‌نیوز :

علی سجادی جلالی اظهارکرد: این مشاهده به عنوان یک رکورد، نتیجه حضور مستمر و شبانه روزی و پایش‌های یگان منطقه حفاظت شده هورالعظیم است. در سرشماری صورت گرفته ۳۶۷ فلامینگو در پنج کلونی، لانه سازی، تخمگذاری و جوجه آوری کردند.

مسئول منطقه حفاظت شده تالاب هورالعظیم ادامه‌داد: تاکنون گزارشی از جوجه آوری این گونه در تالاب هورالعظیم گزارش نشده است.  تالاب هورالعظیم یکی از مهمترین زیستگاه‌های پرندگان در خاورمیانه و جهان است که گونه‌های منحصری مانند باکلان، مارگردن، غول حواصیل، اکراس آفریقایی، اردک مرمری، اردک سرسفید، اردک دم دراز و بسیاری دیگر از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی در آن زیست می‌کنند و از اهمیت ویژه‌ای در جهان برخوردار است.

تالاب مرزی هورالعظیم با بیش از ۳۰۰ هزار هکتار، آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین است که یک سوم آن در ایران و دوسوم آن در کشور عراق قرار دارد.

این زیستگاه منحصر بفرد، در جنوب غربی کشور در خوزستان و در انتهای رود کرخه واقع است.

بخش ایرانی هورالعظیم با ۱۲۵ هزار هکتار مساحت، در شمال به چذابه، در جنوب به طلاییه، در شرق به جاده باکری و در غرب به دایک مرزی محصور شده است.

جاده‌هایی که در زمان جنگ و پس از آن ساخته شدند نیز هورالعظیم را به پنج حوضچه (مخزن) تقسیم کرده‌اند که حوضچه‌های یک و ۲ بخش شمالی و حوضچه‌های سه و چهار و پنج بخش جنوبی هور را تشکیل می‌دهند.

عکس| مشاهده نخستین کلونی جوجه‌آوری فلامینگو در تالاب هورالعظیم

عکس| مشاهده نخستین کلونی جوجه‌آوری فلامینگو در تالاب هورالعظیم

دکمه بازگشت به بالا