عمومیمطالب برتر

فارکس از چه ساعتی شروع میشود؟

بهترین زمان ترید در فارکس  و اطلاع از بهترین بروکر فارکس برای معاملات ایرانیان همیشه جزء مهمترین دغدغه های تریدرهای تازه‌کار و حتی باتجربه‌های بازار فارکس بوده و هست، و اینکه آیا با انتخاب زمان درست برای معامله می‌توانیم سوددهی خود را در معاملات بالا ببریم یا نه؟ ما در ادامه می‌خواهیم این مسئله را بررسی کنیم و تاثیر گذارترین ساعت ها در روندهای بازار فارکس را معرفی کنیم.

حرفه معامله‌گری یا همان ترید، یکی از  پر استرس‌ترین شغل ها در عرصه تجارت و بطور کلی در دنیا محسوب می‌شود، و به همین دلیل برای اینکه بتوان در این حرفه به موفقیت های بزرگ رسید باید از زمانبندی دقیق و مشخصی استفاده کرد، که این برنامه ریزی و زمانبندی کاملا به نوع بازاری که در آن ترید می‌کنید بستگی دارد. برای مثال، اگر شما معامله‌گر بازار بورس ایران هستید، این را باید بدانید که ساعت کار بورس تهران هر روز صبح از ساعت ۹ صبح الی ۱۲.۳۰ ظهر است وشما فقط در این زمان می‌توانید معاملات خود را انجام دهید.

اما زمانیکه در مورد معامله در قدیمی‌ترین و بزرگترین بازار معاملات دنیا یعنی بازار فارکس صحبت می‌کنیم، این زمان بندی کمی پیچیده می‌شود. معاملات در بازار مالی فارکس به صورت ۲۴ ساعت شبانه روز اما ۵ روز در هفته انجام می‌شود، یعنی در روزهای شنبه و یکشنبه، که روزهای تعطیل در اروپا و آمریکا است، این بازار فعالیتی ندارد و از روز دوشنبه تا جمعه ساعت کار بازار فارکس است.

ماهیت بازار فارکس

بنظر شما چرا باید یک بازار بزرگ مثل فارکس که ارزهای جهانی در آن مبادله می‌شوند در طول شبانه روز مشغول فعالیت باشد ؟ اگر بخواهیم به این سؤال جواب بدیم و علت ۲۴ ساعته بودن بازار فارکس را بررسی کنیم باید به چیزهایی که در این بازار در حال خرید و فروش است بنگریم.

مبنای ترید در بازار فارکس، خرید و فروش جفت ارزها است، به این معنی که در آن ارز یک کشور را با ارز کشوری دیگر مبادله می‌کنید. بنابراین عامل تاثیرگذار در این بازار قیمت تک‌تک ارزهای داخل آن است, اما قیمت هر ارز نیز غالباً تحت تأثیر بانک‌های همان کشور قرار دارد که بعنوان مثال باید بانک‌های آمریکا روز کاری خود را شروع کنند تا قیمت دلار مشخص شود و در همین حین برای مشخص شدن قیمت دلار استرالیا باید منتظر بمانید تا روز کاری بانک ها در استرالیا شروع شوند.

بنابراین از آن جایی که بازار فارکس یک بازار جهانی محسوب می‌شود و به سبب تفاوت‌ شروع روز کاری میان کشورهای مختلف ساعت کار بازار فارکس باید ۲۴ ساعته باشد و از آنجایی که تمام کشورهایی که ارز آن‌ها در بازار فارکس وجود دارد، روزهای شنبه و یک شنبه تعطیل هستند، این بازار نیز در این روزها فعالیت ندارد.

زمان باز شدن بازار فارکس

ساعت فارکس به طور معمول ۲۴ ساعته در طول پنج روز هفته کار می‌کند. زمان باز شدن بازار فارکس در روز دوشنبه ساعت ۰۸:۰۰ به وقت محلی در نیوزلند است که شروع به کار می‌کند و در انتها نیز در روز جمعه در ساعت ۰۰:۳۰ بامداد روز شنبه به وقت ایران و با بسته شدن سشن نیویورک به کار خود پایان می‌دهد.

درواقع ۲۴ ساعته بودن به معنی بی نظمی در این بازار نیست. ساعت کار بازار فارکس زمان شروع و پایان مشخصی دارد که نقطه شروع کار آن با ساعت شروع بازار استرالیا و زمان پایان کار با لحظه بسته شدن بازار نیویورک آمریکا است. دقیق‌تر بخواهیم توضیح دهیم ساعت کار فارکس به وقت ایران از ساعت ۱٫۳۰ بامداد شروع  و تا ساعت ۱٫۳۰ بامداد روز بعد ادامه دارد که یعنی این ساعت، ساعت بسته شدن بازار فارکس است.

این رنج ساعت کاری یعنی از زمان شروع به کار بازار استرالیا تا زمان اتمام ساعات کاری بازار آمریکا که درواقع دو بورس مهم دیگر یعنی بورس ژاپن و انگلستان را نیز در بر می‌گیرد, ادامه دارد. اگر بخواهیم ساعت باز شدن بازار فارکس به وقت ایران را در جدول زمانی بیاوریم، جدول زیر حاصل می‌شود:

بهترین زمان ترید در فارکس به وقت ایران را در جدول زیر مشاهده کنید

بازار ساعت باز شدن ساعت بسته شدن
سیدنی استرالیا ۰۱:۳۰  به وقت تهران ۱۰:۳۰ به وقت تهران
توکیو ژاپن ۰۳:۳۰ به وقت تهران ۱۲:۳۰ به وقت تهران
لندن انگلیس ۱۱:۳۰ به وقت تهران ۲۰:۳۰ به وقت تهران
نیویورک آمریکا ۱۶:۳۰ به وقت تهران ۰۱:۳۰ به وقت تهران

یک مساله مهم که جدای از جدول زمانی در مورد ساعت کار فارکس وجود دارد زمان مبدأ بازار فارکس است. یعنی شما به عنوان یک تریدر باید بدانید زمان مبدأ محاسبه شده چند است یعنی زمان مبدأ در ساعت کار فارکس معمول بستگی به بروکرهایی دارد که در آن معامله می‌کنید. بروکر طبق زمان منطقه اروپای شرقی یا طبق ساعت گرینویچ، شروع ساعت کاری خود را قرار می‌دهند.

شرایط  بازار در ساعات مختلف کار فارکس

سوال: به نظر شما ساعات مختلف کار در بازار فارکس با هم فرق میکنند یا نه؟ مثلا معامله در ساعت ۱.۳۰ صبح با ساعت ۴ عصر، متفاوت است یا نه؟

پاسخ: باید بگوییم از نظر قانونی و تکنیکی، تفاوتی در تایم بازار فارکس و انجام معامله در آن وجود ندارد. درواقع شما به عنوان معامله‌گر، در هر ساعت از شبانه روز که بخواهید می‌توانید معامله کنید و هیچکس نمی‌تواند معامله شما را لغو کند. تنها تفاوت انجام معامله در ساعات مختلف فارکس، میزان حجم معاملات است. معمولاً در ساعات ابتدایی کار فارکس، بازار قیمت‌ها، واقعی‌تر بوده و حجم معاملات بیشتر است؛ یعنی تعداد خریداران و فروشندگان در بازار بیشتر می‌باشند. همچنین قیمت‌ها به عدد واقعی نزدیکتر هستند.

در فارکس بدلیل فعالیت گسترده کشورها، زمانی که ساعت کاری کشورها باهم منطبق می‌شوند یا بهتر بگوییم بصورت همزمان فعالیت میکنند، بیشترین حجم معاملات در بازار انجام میگیرد، مثلاً زمانی‌که بازار انگلیس و آمریکا بین ساعت ۴.۳۰ عصر تا ۸.۳۰ شب به وقت ایران بطور هم‌زمان فعالیت می‌کنند، زیرا که تعداد معامله‌گران این بازارها نسبت به سایر بورس ها بیشتر است.

بهترین زمان معامله برای ما ایرانی ها

در بالا چند فاکتور مختلف برای انتخاب بهترین زمان ترید در فارکس را توضیح دادیم، طبق آن فاکتورها ساعت کار بازار فارکس به وقت ایران را مشخص کردیم ولی، چند مورد دیگر برای انتخاب بهترین زمان ترید در فارکس معامله باقی مانده است.

بعد از زمان شروع بانک‌های کشورها، اخبار سیاسی و اقتصادی دنیا بیشترین تاثیر را در تحرکات بازار دارند. شما به عنوان یک معامله‌گر در بازار فارکس باید حواستان به اخبار روز باشد و همیشه گوش به زنگ شبکه‌های مختلف خبری باشید؛ بر اساس تجربه بیشتر مواقع، مهم‌ترین خبرها قبل از باز شدن بازار بورس آمریکا اتفاق می‌افتد.

مورد مهم دیگر در نظر گرفتن راحتی خودتان در هنگام معامله است، اینکه درنظر بگیرید در چه ساعاتی آرامش بیشتری برای انجام معاملات دارید. نه تنها بازار فارکس، بلکه موفقیت در تمامی بازارهای سرمایه رابطه مستقیمی با روحیه شما دارد. اگر شما تحت فشار عصبی باشید، یا در زمان‌هایی‌که ذهنتان آماده نیست معامله کنید، مطمعناً نتیجه خوبی نخواهید گرفت. از این رو می‌توان گفت ساعت‌های بین ۴ تا ۹ شب، می‌تواند ساعات مناسبی برای معامله‌گران ایرانی باشد.

بهترین زمان معامله طلا در فارکس

بازار طلا از نظر زمانی، کاملاً مطابق با بازار فارکس است. اگر بخواهیم بر اساس تجربیات صحبت کنیم، از آن جایی که عمده ذخایر طلای دنیا در اختیار کشور آمریکا قرار دارد، این بازار آمریکا است که نقش اساسی در تعیین قیمت طلا در بازار را دارد؛ بنابراین اگر بخواهیم بهترین زمان معامله طلا در فارکس را تعیین کنیم، بهتر است به زمان باز شدن بازار آمریکا نظر کنیم. در واقع به وقت ایران از ساعت ۶ عصر تا ۱۲.۳۰ نیمه شب زمان معامله طلا می‌باشد.

همپوشانی در زمان معاملات فارکس

اگر به جدول زمان‌بندی ساعت کار بازار فارکس دقت کنید، متوجه خواهید شد که بازارهای مختلف در ساعاتی با هم همپوشانی دارند. یکی از بهترین تایم‌های معاملات بازار فارکس زمانی‌ست که دو بازار بزرگ به‌صورت همزمان در حال فعالیت هستند. از این رو، شناسایی تایم همپوشانی بازارها می‌تواند مهم باشد. برای مثال، بین ساعات ۱۳:۳۰ تا ۱۸:۳۰ بازارهای لندن و نیویورک با هم باز هستن و فعالیت فارکس در این تایم خیلی زیاد است. این ساعات،‌ شلوغ‌ترین ساعات روز در بازار فارکس است. همچنین در طول تابستان، از ساعت ۳:۰۰ تا ۴:۰۰ صبح به وقت شرقی (ET)، بازار توکیو و لندن با هم فعال هستند. اغلب این زمان‌ها شلوغ‌ترین تایم در طول روز معاملاتی هستند؛ زیرا زمانی که دو بازار همزمان در حال فعالیت باشند، معاملات بیشتری انجام می‌شود؛ چراکه در آن زمان‌، همه شرکت‌کنندگانِ بازار در حال معامله هستند و حجم معاملات بیشتری در مارکت در جریان است.

تاثیر انتشار اخبار روی بازارهای فارکس

اخباری در خصوص تصمیمات نرخ بهره، شاخص قیمت مصرف کننده، جلسات بانک مرکزی، خرده فروشی، حقوق و دستمزد بخش غیرکشاورزی، شاخص مدیران خرید، تولید ناخالص داخلی GDP، نرخ بیکاری و اخبار سیاسی مهم می‌توانند تاثیر قابل توجهی بر معاملات بازار فارکس داشته باشند.

علاوه بر زمان معاملات، برخی اخبار می‌توانند تاثیر زیادی روی بازارها داشته باشند. برای اینکه معاملات موفقی در بازارهای بین‌المللی داشته باشید، لازم است که رویدادهای مهم اقتصادی و سیاسی را دنبال کنید. برخی اخبار از موسسات دولتی می‌توانند تا حد زیادی بر روند قیمت یک دارایی تاثیر بگذارند. البته این نکته را فراموس نکنید که نحوه تحلیل اخبار بر بازار نیاز به آموزش و تجربه زیاد دارد.

سخن پایانی بهترین زمان ترید در فارکس

در این مطلب ما سعی کردیم به طور کلی در مورد بهترین زمان ترید در فارکس توضیح دادیم و فاکتورهای مختلف را بررسی کردیم، اما بر اساس تجربه تریدر های بزرگ و موفق می‌توان گفت که بهترین ساعت کار در فارکس زمان‌هایی است که بازارهای آمریکا و انگلستان هم‌زمان مشغول معامله هستند.

یکی از ویژگی‌های مثبت بازارهای فارکس فعالیت ۲۴ ساعته آن‌هاست. بازار فارکس فعالیت خود را به طور پیوسته در کشورهای مختلف جهان ادامه می‌‌دهد. این بازار کار خود را با آغاز روز کاری در سیدنی استرالیا شروع می‌کند. پس از آن در توکیو و لندن به فعالیت خود ادامه می‌دهد و در نهایت در نیویورک به کار خود خاتمه می‌دهد.

منبع :

https://www.techopedia.com/investing/best-forex-brokers

دکمه بازگشت به بالا