اقتصادی

فرار سرمایه های خارجی از ترکیه

با افزایش تنش های ژئوپلیتیکی ، سرمایه گذاران خارجی پول خود را از بازارهای مالی ترکیه می گیرند.

وال استریت ژورنال گزارش داد ، در شش ماهه نخست امسال ، سرمایه گذاران خارجی بیش از 7 میلیارد دلار از بازار اوراق بهادار ترکیه برداشت کردند. با توجه به وابستگی فزاینده اقتصاد ترکیه به منابع مالی خارجی ، این می تواند مشکلات جدیدی را برای بازار ارز ترکیه ایجاد کند.

در حال حاضر ، خارجی ها حدود 5٪ از اوراق قرضه دولتی در ترکیه را دارند که در مقایسه با رکورد سال 2013 ، یک سوم کاهش یافته است. از آنجا که تنش ژئوپلیتیکی بین ترکیه و همسایگان آن بیش از حفر در دریای مدیترانه و لیبی شدت می یابد ، بانک مرکزی شاهد افت شدید نرخ بهره و تورم بالای 10 درصد بوده و باعث می شود سرمایه گذاران خارجی انگیزه کمتری برای سرمایه گذاری در ترکیه داشته باشند.

ویکتور اسباجو ، کارشناس سرمایه گذاری در موسسه سرمایه گذاری استاندارد آبردین ، ​​گفت: “ترکیه دیگر جذابیت قدیمی بسیاری از خارجی ها نیست ، بنابراین آنها پول خود را پس می گیرند.”

در مواجهه با شوک بی سابقه ارز در سال 2018 ، اقتصاد ترکیه به دلیل موضوع تاج بار دیگر در بحران قرار دارد و رکود در جهانگردی و رکود در بخش مسکن مشکلات ارزی این کشور را تشدید کرده است.

در ماه های اخیر ، بانک مرکزی مجبور شده است ده‌ها میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را به بازار عرضه کند. با وجود این تلاشها ، از ابتدای سال جاری لیر 13 درصد در برابر دلار کاهش یافته است. سرمایه گذاران خارجی از خطر پیش فرض عدم پرداخت اوراق بهادار خود نگران هستند ، به همین دلیل آنها تمایلی به خرید آنها ندارند.

در موج دوم تاج ، ترکیه چاره‌ای جز تضعیف لیره در برابر دلار ندارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا