بین الملل

فعال‌سازی مکانیسم ماشه برجام را نابود می‌کند/لزوم پرداخت غرامت به ایران در صورت بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای

دیوید موریسون ، نویسنده آمریکایی در یادداشت اخیر خود نوشت که بازگشت تحریم های سازمان ملل می تواند منجر به عدم توازن کامل در شورای امنیت سازمان ملل شود که با خروج یکجانبه هسته ای آمریکا از توافق هسته ای آمریکا به شدت آسیب دید.

موریسون ، که در مورد حمله آمریکا به عراق در دهه 2000 مطالب زیادی نوشت و نوشت چرا غرب در سال 2013 خطای هسته ای علیه ایران ایجاد نمی کند ، گفت که در خاورمیانه که یادداشت می کنم خوب است. دولت بایدن به دلیل جنگ اقتصادی آمریکا میلیاردها دلار خسارت به ایران پرداخت خواهد کرد.


بیشتر بخوانید:

شورای امنیت درخواست کرده است بر انطباق با بازرسی های آژانس انرژی هسته ای بین المللی در ایران نظارت کند و “اقدامات لازم توسط هیئت آژانس انرژی هسته ای ایران” را رعایت کند.

نماینده روسیه در سازمانهای بین المللی: ایالات متحده فرصتی برای فعال سازی مکانیزم ماشه ندارد


خلاصه این یادداشت:

وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو در سال 2018 به ایران اولتیماتوم داد و واشنگتن 12 خواستار جلوگیری از “حداکثر فشار” علیه ایران شد. دو سال بعد ، هیچ یک از این شرایط برآورده نشده است و سیاست های دولت ترامپ موفقیت آمیز ارزیابی نمی شود.

طبق برجام ، تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران در 18 اکتبر ، درست دو هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برداشته خواهد شد. بنابراین غیرمنطقی نیست که انتظار داشته باشیم دولت ایالات متحده تمام تلاش خود را برای جلوگیری از وقوع این امر انجام دهد.

وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو در مقر سازمان ملل

پس از آنکه سازمان ملل متحد در تصویب قطعنامه پیشنهادی خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نتوانست ، واشنگتن تصمیم گرفته است از مکانیزم “ماشه” برای بازگرداندن کلیه تحریم های لغو شده تحت برجام 2231 استفاده کند.

در صورت بازگشت تحریم ها ، ایران توسط معاملات تسلیحاتی مسدود می شود ، اما غنی سازی اورانیوم باید متوقف شود.

ماه ها پس از بازگشت تحریم ها ، سه عضو اروپایی هیئت آژانس انرژی هسته ای اثبات کردند که به ایران کمک نخواهند کرد.

دیگر اعضای شورای امنیت و 13 عضو از 15 عضو شورای امنیت بر این باورند که ایالات متحده دیگر نمی تواند با خروج از شورای امنیت مکانیسم ماشه را فعال کند. مشخص نیست که آیا 13 مخالف آمریکایی در شورای امنیت قادر به متوقف کردن ایالات متحده و جلوگیری از تحریک هستند. اما در صورت درخواست شورای امنیت برای اجرای سازوکار ماشه ، فقط یک عضو با ادامه برداشتن تحریم های سازمان ملل تا زمان برقراری مجدد کلیه تحریم ها مخالفت خواهد کرد.

تحریف قانونی

اگر سرانجام ایالات متحده بتواند با رأی منفی تحریم ها را برگرداند ، ما با احتمال بازگشت فرآیندهای قانونی تحریم ها روبرو هستیم ، در حالی که 13 عضو شورای امنیت بازگشت مجازات ها را غیرقانونی می دانند.

در این زمینه مشخص نیست که اختلاف چگونه حل خواهد شد.

اما در صورت موفقیت آمریكا ، تعادل تعهدات اعضای برجام كاملاً از بین می رود ، در نتیجه صدمه دیدن برجام توسط برجام ، ایالات متحده آسیب می بیند.

نشریه جدید دولت در مورد برجام

پس از خروج ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل ، ایران به تعهدات خود ادامه داد و به آلمان ، فرانسه و انگلیس نگاه داشت تا در صورت تحریم حمایت سیاسی و سیاسی خود را ارائه دهند.

اما این اتفاق نیفتاد. اگرچه اروپایی ها به لحاظ نظری موافقت کرده اند که از برجام دفاع کنند ، اما آنها با تأیید حق ایالات متحده مبنی بر اینکه برجام همه مسائل ایران را پوشش نمی دهد و باید اصلاح شود ، عملا اقدامات آمریکا را توجیه کرده اند.

اروپایی ها برای کمک به گسترش تجارت ایران با جهان هیچ کاری نکرده اند و کار زیادی برای جلوگیری از فروپاشی تجارت ایران با ایران انجام نداده اند.

آنها باید جبران شود

ماه ها پس از بازگشت تحریم ها ، سه عضو اروپایی هیئت آژانس انرژی هسته ای اثبات کردند که به ایران کمک نخواهند کرد. در این شرایط ، ایران تصمیم گرفته است به تدریج برخی از تحریم های اعمال شده علیه برجام را حذف کند.

ایران قرار بود به جای این تحریم ها ، همه تحریم های هسته ای را حذف کند. اما محدودیت ها برداشته نشد. در نتیجه ، موقعیت ایران قابل درک است.

طبق برجام ، تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران در 18 اکتبر ، درست دو هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برداشته خواهد شد. بنابراین غیرمنطقی نیست که انتظار داشته باشیم دولت ایالات متحده تمام تلاش خود را برای جلوگیری از وقوع این امر به کار گیرد.

با پیروزی جو بایدن در انتخابات نوامبر ، برجام در راستای وعده های دموکرات ها احیا خواهد شد. در چنین حالتی ، دولت بایدن باید تحریم ها را برداشته و در صورت اجرای سازوکار ماشه ای ، مجدداً قطعنامه دیگری در شورای امنیت برای رفع تحریم ها صادر کند.

البته در این حالت دولت بایدن بهتر است خسارت میلیارد دلاری ناشی از جنگ اقتصادی آمریکا را به ایران جبران کند. باید منتظر ماند و دید آینده مکانیزم ماشه به کجا می انجامد.

انتهای پیام / 4106/4153 / ص

دکمه بازگشت به بالا