بین الملل

لحظه به لحظه با انتخاب رئیس‌جمهور عراق/ رای‌گیری به دور دوم کشیده شد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین مخبران، امروز (پنجشنبه 22 مهرماه) پس از گذشت یک سال و سه روز از انتخابات پارلمانی عراق، مجمع انتخاب رئیس جمهور جدید با حضور 269 نماینده از 329 نماینده این کشور علی رغم اینکه درگیری طولانی مدت بین دو حزب اصلی کرد که سرانجام در پارلمان رخ داد. اما در جریان رای گیری تعداد رای دهندگان 277 نفر اعلام شد.

جلسه مجلس ساعت 13:08 آغاز می شود

قرار بود این جلسه امروز ساعت 11:00 (به وقت بغداد) برگزار شود، اما پس از آن دو ساعت به تاخیر افتاد و قرار شد ساعت 13 برگزار شود و در نهایت پس از به صدا درآمدن زنگ، جلسه از ساعت 13 آغاز شد. 08 به وقت بغداد، جلسه به طور رسمی آغاز شد.

پارلمان عراق امروز اسامی 41 نامزد واجد شرایط برای ریاست جمهوری را اعلام کرد که در میان آنها اسامی “برهم صالح” رئیس جمهور فعلی و “عبداللطیف محمد جمال رشید”، “رایبر احمد” وجود دارد. لحظاتی بعد، رابر احمد رسماً به نفع عبداللطیف رشید، از نامزدی ریاست جمهوری انصراف داد.

«عبداللطیف جمال رشید» بین سال های 2003 تا 2021 وزیر منابع آب اقلیم کردستان بود و از سال 2010 مشاور رئیس جمهور عراق بود.

در چنین فضایی گمانه زنی هایی مبنی بر انصراف برهم صالح از نامزدی ریاست جمهوری وجود داشت اما تا لحظه برگزاری این دیدار چنین خبری اعلام نشد.

دیدار نامزد نخست وزیری با دو نامزد اصلی ریاست جمهوری عراق

حوالی ساعت 12:30 امروز منابع رسانه ای با استناد به حضور جمع کثیری از نمایندگان در صحن مجلس از تشکیل جلسه مهمی با حضور کاندیدای چارچوب هماهنگی «محمد شیعه السودانی» خبر دادند. این نشست در دفتر رئیس پارلمان عراق برای نخست وزیر عبداللطیف رشید و برهم صالح و روسای جناح های سیاسی برگزار شد.

در حالی که نمایندگان عراقی خود را برای حضور در نشست مهم امروز پارلمان آماده می کردند، منطقه سبز بغداد هدف 9 موشک قرار گرفت و گروه رسانه ای «الیلام عراقی» وابسته به ارتش این کشور از حمله موشکی خبر داد. ، چند تن از نیروهای امنیتی و غیرنظامیان، یک عراقی زخمی شد.

نامزدهای ریاست جمهوری عراق از رئیس پارلمان عراق می خواهند قبل از رای دادن خود را معرفی کند.

در ساعت 13:07 حد نصاب نمایندگان مجلس برای برگزاری جلسه امروز تکمیل شد و سپس «محمد الحلبوسی» به همراه دو نایب رئیس مجلس وارد سالن شد.

رای گیری مخفی برای نامزدهای ریاست جمهوری آغاز شد

رسانه های عراقی از آغاز رای گیری مخفیانه برای نامزدهای ریاست جمهوری خبر دادند. اداره اطلاع رسانی مجلس اعلام کرد، امروز در کنار رایبر احمد که به نفع عبداللطیف راشد از نامزدی ریاست جمهوری انصراف داد، «عمر البرجانجی» نیز انصراف خود را اعلام کرد و هیچ رأیی نخواهد داشت.

پایان رای گیری و شروع شمارش آرا

حدود ساعت 14:00 به وقت بغداد، پس از رای گیری نمایندگان حاضر در پارلمان به نامزدهای مورد نظر خود، شمارش آرا آغاز شد.

بر اساس قوانین عراق، نامزدی که دو سوم آرای نمایندگان یعنی 220 نماینده از مجموع 329 نماینده را کسب کند، به عنوان رئیس جمهور معرفی می شود، اما اگر هیچ نامزدی حد نصاب لازم را به دست نیاورد، دو نامزد برای یک دوره انتخاب می شوند. بار دوم، هر کس بیشترین آرا را کسب کند، رای گیری برگزار می شود و هر نامزدی که بیشترین آرا را کسب کند، رئیس جمهور جدید کشور خواهد بود.

منابع رسانه ای که شمارش آرا همچنان ادامه دارد، اعلام کردند که آرای عبداللطیف رشید در مقایسه با سایر نامزدهای ریاست جمهوری به میزان قابل توجهی بیشتر است.

عبداللطیف رشید 157 رای بیشتر از سایر نامزدهای ریاست جمهوری به دست آورد، اما چون دو سوم آرا را به دست نیاورد، رأی گیری پارلمان به دور دوم کشیده شد.

منابع رسانه ای اعلام کردند که برهم صالح پس از کسب مقام دوم با ۹۹ رای از پارلمان خارج شد.

دور دوم رای گیری آغاز شد

«غریب الترکمانی» مخبر پارلمان عراق از آغاز دور دوم رای گیری برای انتخاب رئیس جمهور از ساعت 16:10 و حضور 242 نماینده در این دور از رای گیری خبر داد. اما بعداً اعلام شد که 251 نفر هستند.

بر اساس این گزارش، حزب «الجیل-جدید» دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را تحریم و از شرکت در آن اجتناب کرد.

در حال بروز رسانی…




این مقاله را به صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا