بین الملل

لزوم برخورد جدی کشورهای اسلامی با رویکرد هتاکانه رژیم سوئد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین مخبران، روز (پنجشنبه) ۲۹ تیر ماه و برای دومین بار ظرف چند هفته اخیر «سلوان مومیکا» شهروند عراقی ـ سوئدی با حمایت پلیس سوئد اقدام به اهانت به قرآن کریم کرد. اقدامی هتاکانه که واکنش کشورهای مسلمان را به همراه داشت. کشورهای اسلامی ضمن محکوم کردن این اقدامات، سفرا و روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک سوئد در این کشورها را احضار کردند و دولت عراق نیز ضمن فراخواندن کاردار خود از استکهلم، به سفیر سوئد اعلام کرد که بغداد را ترک کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق هم اعلام کرد که اقدامات دیپلماتیک به صورت فوری آغاز شده تا سفارت این کشور در استکهلم بسته و پس از آن، سفیر سوئد نیز اخراج شود. جمع زیادی از مردم بغداد هم روز پنجشنبه در میدان التحریر تجمع کرده و این اقدام هتاکانه را محکوم کردند. از سوی دیگر، شخصیت‌های سیاسی عراق نیز از کشورهای اسلامی خواستند تا موضع واحدی علیه سوئد اتخاذ کنند.

علاوه بر این، اقلیم کردستان عراق هم در واکنش به این اقدام، فعالیت دفتر نمایندگی خود در استکهلم را به حالت تعلیق در آورد.

شامگاه (پنجشنبه) ۲۹ تیر ماه سفیر سوئد در تهران نیز توسط ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به این اقدام موهن به وی ابلاغ شد. از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نامه نوشت و خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای عدم تکرار و جلوگیری از این پدیده موهن و درخواست از دولت‌های عضو‌ سازمان ملل برای برخورد شدید با آمران و‌ عاملان این اقدام شد.

امیرعبداللهیان همچنین در توییتر نوشت: ‏تکرار اهانت به ساحت مقدس ⁧‫قرآن کریم‬⁩ و رفتار غیرمسؤولانه دولت سوئد در همراهی با این اقدام نفرت‌‌انگیز به شدت محکوم است. توهین به عقاید و کتب آسمانی در هیچ یک از ادیان‌الهی جایگاهی ندارد.ایران در کنار سایر کشورهای اسلامی و معتقد به کتب آسمانی آماده‌ اقدامات هماهنگ بازدارنده است.

 

امیرعبداللهیان همچنین با «فؤاد حسین» همتای عراقی خود تلفنی گفت‌وگو کرد. وزرای امور خارجه ایران و عراق بر ضرورت تشکیل نشست سازمان همکاری اسلامی در این باره تأکید کردند.

وزارت خارجه عربستان سعودی هم در بیانیه‌ای اقدام دولت سوئد در اعطای مجوز هتک حرمت قرآن به افراط‌گراها را محکوم و اعلام کرد کاردار سوئد را احضار خواهد کرد.

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله هم با اشاره به اینکه موساد در پس فتنه سوزاندن قرآن کریم قرار دارد، گفت که کشورهای اسلامی باید سفرای سوئد را اخراج کنند و خودشان نیز پس از نماز جمعه، تحصن کنند. وی همچنین گفت که دولت لبنان باید سفیر سوئد را اخراج کند.

وزارت خارجه لبنان هم در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام خواستار پایان دادن به اقدامات اسلام هراسانه در سوئد شد. 

 وزارت خارجه قطر هم سفیر سوئد را احضار و یادداشت اعتراضی به وی تسلیم کرد. وزارت خارجه اردن نیز در این زمینه بیانیه‌ای صادر و این اقدام هتاکانه را محکوم کرد.

ترکیه نیز به این اقدام هتاکانه واکنش نشان داد و «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه هم در این خصوص با برخی همتایان خود تلفنی گفت‌وگو کرد. 

«مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق هم با تأکید بر لزوم جرم‌انگاری سوزاندن قرآن کریم در سطح جهانی، گفت که ملت‌های مسلمان باید تجمع کنند. جنبش مقاومت اسلامی نجباء هم در بیانیه‌ای ضمن تأکید بر پاسخگویی به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، خواستار تغییر کاربری سفارت این کشور در بغداد به مرکز قرآنی شد.

علاوه بر این، رئیس اتحادیه علمای مسلمان در دیالی عراق گفت که سه سازمان صهیونیستی صاحب نفوذ در سوئد، از جنایت آتش زدن قرآن کریم حمایت می‌کنند تا از این طریق، فتنه‌افروزی کنند.

این اقدام با واکنش دبیرکل سازمان ملل نیز روبرو شد و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل شامگاه پنجشنبه در دیدار با نمایندگان سازمان همکاری اسلامی، نابردباری، خشونت و اقدامات اسلام‌هراسانه را محکوم و بر همبستگی با جامعه مسلمانان تأکید کرد.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، رئیس پارلمان کشورهای عربی، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و الازهر مصر نیز به این اقدام هتاکانه واکنش نشان دادند.

در این میان آمریکا در بیانیه‌ای بدون محکوم کردن اقدام دولت سوئد در صدور مجوز برای هتک حرمت قرآن، حمله به سفارت این کشور اروپایی در بغداد که چهارشنبه شب ۲۸ تیر ماه صورت گرفته بود را محکوم کرد.

به گزارش فارس، اقدامات هتاکانه در سوئد و صدور مجوز از سوی پلیس این کشور برای انجام چنین اقدامات موهنی و تامین امنیت هتاکان از سوی دولت این کشور نیازمند برخورد جدی‌تر از سوی کشورهای مسلمان است. 

* جهان اسلام منسجم عمل کنند

«حمیدرضا غلام‌زاده» کارشناس مسائل بین‌الملل در همین خصوص در گفت‌وگو با فارس بر انسجام جهان اسلام برای مقابله با این روند توهین آمیز تأکید کرد و گفت:‌ درخواست برگزاری جلسه اضطراری سازمان همکاری اسلامی مطرح شده که اقدام خوبی است و باید کشورهای اسلامی به همین سمت بروند که منسجم و متحد و با وحدت صدا درخواست برخورد با سوئد و قطع روابط با این کشور را مطرح کنند.

این کارشناس با بیان اینکه قطع روابط جهان اسلام با سوئد به منافع مادی این کشور ضربه وارد می‌کند، افزود: همانگونه که آنها به مقدسات اسلامی توهین می‌کنند باید مقدسات آنها که سرمایه گذاری و پول است مورد هدف قرار گیرد و طرف مقابل بداند که به خاطر این توهین باید هزینه بدهد. 

به گفته وی قطع روابط هم برای سوئد ضرر اقتصادی دارد و هم ضرر سیاسی.

غلام‌زاده خاطرنشان کرد: زمانی که سوئد از سوی کشورهای متعدد بایکوت شده و روابط با این کشور قطع شود، هزینه‌ سیاسی برای آن به همراه خواهد داشت که محدود به چند کشور عضو سازمان همکاری اسلامی نیست و وجهه و قدرت نرم و تصویر این کشور در بین دیگر کشورها مورد خدشه قرار می‌گیرد و از بین می‌رود.

وی به تحریم محصولات سوئدی از جمله ایکیا اشاره کرد و گفت: فعالان مدنی و اقتصادی می‌توانند در این فضا ورود کنند. زمانی که طرف مقابل فهمی از تقدسات ما ندارد، باید با آن چیزی که می‌فهمد با آن  مقابله به مثل کنیم.

به گزارش فارس، هتک حرمت قرآن کریم در سوئد مسبوق به سابقه است. «سلوان مومیکا» شهروند ۳۷ ساله سوئدی – عراقی عصر روز چهارشنبه هفتم تیرماه و در آغاز تعطیلات سه روزه عید قربان و با مجوز پلیس سوئد در بیرون از مسجد اصلی استکهلم به قرآن کریم اهانت کرد و یک نسخه از قرآن را پاره کرد و آن را در مسجد مرکزی این شهر به آتش کشید. این اقدام با واکنش تند کشورهای مسلمان روبرو شد. بسیاری از کشورها اقدام به احضار سفرای سوئد و اعتراض به این اقدام اهانت آمیز کردند و راهپیمایی‌ و تجمعات اعتراضی در مقابل سفارتخانه‌های سوئد در کشورهای مسلمان و از جمله جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. دستگاه قضایی عراق بعد از آن حکم جلب این شهروند سوئدی عراقی تبار را صادر کرد و وزارت خارجه عراق از دولت سوئد خواست تا فرد هتاک را برای محاکمه به این کشور تحویل دهد. 

 

 

هتک حرمت قرآن کریم در سوئد همچنین کاردار سفارت سوئد در تهران در غیاب سفیر این کشور را به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران کشاند و این دپیلمات سوئدی توسط مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه به این وزارتخانه احضار و ضمن محکومیت این اقدام، از سکوت و رفتار منفعلانه دولت این کشور انتقاد شد.علاوه بر این جمهوری اسلامی ایران اعزام سفیر جدید خود به استکلهم را نیز در اعتراض به این اقدام متوقف کرد.

علاوه بر این، اول بهمن ماه ۱۴۰۱ نیز تعدادی از گروه‌های افراطی در اقدامی هتاکانه اقدام به آتش زدن قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم کردند. سخنگوی پلیس سوئد هم در اقدامی اسلام‌ستیزانه عنوان کرد که به رهبر اسلام ستیز حزب راست‌افراطی استرام کورس دانمارک اجازه داده تا در راهپیمایی مقابل سفارت ترکیه، قرآن را بسوزاند. این اقدام هتاکانه واکنش تند دولت ترکیه را به همراه داشت. این اقدام همچنین واکنش تند جمهوری اسلامی ایران، جهان اسلام و حتی برخی از کشورهای غیرمسلمان را به همراه داشت.

پایان پیام/


دکمه بازگشت به بالا