علمی و پزشکی

مبارزه با کرونا با انجام واکسیناسیون پس از ابتلا به کووید-۱۹

به گزارش شفاف، بیماری بدنام کرونری قلب همچنان در سراسر جهان در حال گسترش است و تاکنون افراد زیادی به این بیماری مبتلا شده اند. یکی از دلایل شیوع این ویروس این است که پروتئین های ناخن مانند به ویروس کمک می کنند تا راحت تر به سلول میزبان نفوذ کند. در نهایت یک سویه جدید ظاهر می شود که باعث گسترش سریع عفونت می شود و از فردی به فرد دیگر سرایت می کند.

آنتی بادی های ضد کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 که توسط سیستم ایمنی بدن ما تولید می شود می تواند به جلوگیری از دستیابی به گونه های جدید این بیماری کمک کند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، در مطالعه‌ای اخیر پیشنهاد می‌کنند که ترکیب این دو (بیماری عروق ویروس کرونا قلب و واکسیناسیون) ممکن است محافظت قوی‌تری در برابر سویه‌های جدید ایجاد کند.

محققان در ایالات متحده دریافتند افرادی که هم کوویدین 19 و هم واکسن دریافت می کنند دارای آنتی بادی های باکیفیتی هستند که از جهش های پروتئینی شبیه ناخن محافظت می کند.

دکتر کلاین، متخصص ایمنی و محقق ارشد در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، می گوید: یافته های این مطالعه نشان می دهد که نه تنها کمیت، بلکه کیفیت آنتی بادی نیز می تواند در طول زمان بهبود یابد. اتو یانگ گفت.

پروتئین ناخن مانند ناحیه ای به نام «دامنه اتصال گیرنده» (RBD) دارد که ویروس را قادر می سازد به سلول میزبان حمله کند. این منطقه یک هدف مهم برای آنتی بادی ها است، اما جهش های تصادفی در “دامنه اتصال گیرنده” به این معنی است که این هدف همیشه در حال تغییر است.

در یک مطالعه جدید، یانگ و همکاران، آنتی‌بادی‌ها را علیه «دامنه اتصال گیرنده» خون شرکت‌کنندگان با توانایی آنتی‌بادی‌ها برای خنثی کردن ویروس مقایسه کردند. آنها دریافتند که افراد مبتلا به کووید-19 و واکسن آنتی بادی بهتری نسبت به افرادی که این بیماری را به تنهایی داشتند یا واکسینه شده بودند داشتند.

تحقیقات قبلی نشان داده است افرادی که قبل از می 2020 و در طول موج اول بیماری عفونی از کووید-19 جان سالم به در برده اند، پتانسیل آنتی بادی کمی در برابر سویه های جدید ویروس دارند. این امر به ویژه در مورد افرادی که آلوده نیستند اما به واکسن کووید-19 از سویه هایی مانند بتا یا گاما آلوده شده اند صادق است. اما در این بین، محققان آنتی‌بادی‌هایی را در بدن افراد مبتلا به کووید-19 که پس از بهبودی واکسینه شده‌اند، پیدا کرده‌اند که در برابر سویه‌های جدید قوی است.

دکمه بازگشت به بالا