عمومیمطالب برتر

متریال پارچه نخی از چیست؟

یکی از محبوب‌ترین پارچه‌های موجود در دنیای نساجی، پارچه نخی بوده و البته آن را با نام پارچه پنبه‌ای نیز معرفی خواهند کرد. این پارچه پر فروش، از قدمت ۷۰۰۰ ساله برخوردار است. باستان‌شناسان تکه‌ای از این نوع پارچه را در یکی از غار‌های کشور مکزیک پیدا کرده و با توجه به وجود چنین دستاوردی، آن را نشانه‌ای از تمدن منطقه دانسته‌اند.

پارچه مجلسی تنوع زیادی دارد که بستگی به سلیقه مخاطب دارد.

مسلما نمی توانید مزیت ها و خوبی های پارچه نخی رو در نظر نگرفت و ساده از کنارش رد شد و انتخاب های دیگه ای برای پوشش خود در نظر بگیرید. فارغ از بحث قیمت و شیک پوشی مسئله بسیار مهم، راحتی لباس برای شما می باشد.

یکی از مرغوب‌ترین پارچه‌ها برای استفاده در ، پارچه نخی بوده و این مدل از لباس‌های فرم را به راحتی می‌توان در ایندو فرم تهیه نمود. محصولات تولید شده این مجموعه معتبر، با بهترین طراحی و دوخت به مشتری عرضه خواهد شد. البته وجود طرح‌های متنوع و جذاب نیز منجر به جلب رضایت مشتریان عزیز خواهد شد.

متریال پارچه نخی از چیست؟

جنس یا متریال پارچه‌های نخی استفاده شده در یک لباس از چیست؟ بدون تردید این اولین سوال در زمان خرید لباس‌های نخی است که در ذهن شما شکل خواهد گرفت. در پاسخ به این پرسش باید بیان کرد که پارچه‌ای تحت عنوان پارچه نخی وجود ندارد؛ منظور از چنین اصطلاحی در پارچه‌ها، نوع پنبه‌ای است.

کلمه نخی مورد استفاده در صنعت نساجی، یک صفت برای پارچه است. منظور از این اصطلاح که در این صنعت و بین مردم مورد استفاده قرار گرفته است؛ پارچه‌هایی هستند که میزان الیاف ویسکوز یا پنبه موجود در بافت آن‌ها، بیش‌تر از سایر پارچه ها است. زیرا برند‌های تولید‌کننده از نخ در بافت تمام پارچه‌ها استفاده خواهند کرد.

در تشخیص لباس تولید شده از پارچه‌های نخی، نمی‌توان یک راه حل مشخص ارائه داد تا مطابق با آن، انتخاب یا خرید کرد. برخی از افراد براساس لطافت، نازکی یا زبری پارچه امکان تشخیص درست را دارند. البته این عزیزان بیش‌تر به دلیل تجربه شخصی خود، می‌توانند جنس پارچه‌های نخی به کار رفته در لباس را متوجه شوند.

در زمان خرید لباسی از جنس پارچه‌های نخی، فروشندگان برای فروش محصولات خود از ترفند‌های بسیاری استفاده خواهند کرد. بنابراین در هنگام خرید، باید با ریزبینی و نکته سنجی بسیار عمل کنید تا اصطلاحا سر شما کلاه نرود.

لباس‌هایی که در آن از الیاف طبیعی و پنبه، بیش‌تر استفاده شده است؛ در بین مردم با نام پارچه نخی شناخته شده‌اند. اما منظور فروشندگان از پارچه‌های نخی، لباسی است که در زمان تهیه آن، نخ جزء مواد اصلی است. یکی از روش‌هایی که در شناخت جنس پارچه‌های نخی به شما کمک خواهد کرد؛ چروک شدن آن است.

چگونگی شستن لباس‌های نخی

امروزه استفاده از لباس‌هایی که در آن از الیاف طبیعی و پنبه استفاده شده است؛ در بین بسیاری از مردم، با استقبال بی‌نظیری مواجه شده است. مطمئنا این مدل از لباس‌ها، پس از چند بار استفاده کثیف خواهند شد. این نکته را به یاد داشته باشید که نحوه شستشو لباس‌ها از جنس پارچه نخی کاملا مطابق با نکات خاص و ویژه‌ای باید صورت بگیرد.

اسم انواع پارچه ها با عکس | اسم انواع پارچه های تابستانی

در صورت عدم رعایت نکات مورد توجه در زمان شستشو چنین پارچه‌هایی و یا ، لباس خراب شده و دیگر قابل استفاده نخواهد بود. اصلی‌ترین نکات مهم برای شستشو لباس‌های از جنس پارچه‌های نخی، شامل لیست زیر است:

  • هنگام شستشو لباس‌های نخی برای اولین بار، آن‌ها را تنها و جدا از دیگر لباس‌ها بشویید.
  • هنگام شستن لباس‌های نخی، اصلا از وایتکس یا پودر‌های حاوی آنزیم استفاده نکنید.
  • لباس‌های نخی شسته شده را در زمان آویزان کردن چند بار بتکانید تا چروک نشوند. حداقل کم‌تر چروک شوند تا اتو زدن آن‌ها راحت باشد.
  • یکی از مهم‌ترین نکات هنگام شستشو لباس‌های نخی، شستن با آب سرد بوده و آب مورد استفاده در این زمان، حداکثر باید ۳۰ درجه سانتیگراد باشد. در صورت استفاده از آب گرم، لباس شل و گشاد خواهد شد.
  • در زمان شستن لباس‌های نخ با دست، با آن‌ها با ملایمت رفتار کنید.
  • پس از شستن لباس‌های نخی، آن‌ها را به دور از تابش مستقیم خورشید و در سایه آویزان کنید تا خشک شوند.
  • در صورت استفاده از ماشین لباسشویی برای شستشو چنین لباس‌های حساسی، حتما تنظیمات آن را مطابق لباس‌های نخی قرار دهید.
  • بدون تردید اگر هنگام آبگیری لباس‌های نخی، آن‌ها را بچلانید؛ پس از خشک شدن، لباس کهنه به نظر خواهد رسید.

معایب و مزیت استفاده از پارچه‌های نخی

برای لباس‌هایی که در آن از پارچه نخی یا پنبه، استفاده شده است؛ مزیت‌ها و معایب بسیاری بر شمرده‌اند. البته شما باید این نکته را در ذهن داشته باشید که نحوه نگهداری و استفاده از چنین لباس‌هایی، در تعیین وجود مزیت یا عیب آن بسیار تاثیر‌گذار است.

مزیت‌های استفاده از لباس‌های با پارچه‌ای نخی، عبارت هستند از:

  • شستشو راحت
  • ضد حساسیت بودن پارچه
  • مقاوم در برابر شستشو‌های مکرر
  • جلوگیری از ایجاد قارچ‌های پوستی به دلیل دفع رطوبت بدن

اما با وجود مزیت‌های اشاره شده در رابطه با لباس‌های نخی، معایبی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته‌اند:

  • گران بودن
  • باقی ماندن بوی بد به دلیل خوب خشک نشدن لباس
  • نیاز‌مند اتو کردن پس از هر بار شستشو

اکنون شما با توجه به مزیت و معایب اشاره شده لباس‌های نخی، امکان انتخاب انواع یونیفرم شرکتی و سازمانی را خواهید داشت.

پارچه ژاکارد مجلسی از پارچه‌های پرتقاضا و پرطرفدار برای استفاده در صنعت مد، دکوراسیون، لباس مجلسی، کت و دامن، پرده، روتختی، رومیزی و ….. است.

چگونگی اتو کردن لباس‌های نخی

اتو کردن لباس‌های نخی، بسیار وقت گیر است. زیرا با هر بار شستشو یا استفاده، چروک خواهند شد. البته در زمان اتو این نوع از لباس‌ها، باید چند نکته ساده اما مهم را رعایت کنید. در غیر این صورت عمل اتو کردن آن‌ها، به درستی صورت نخواهد گرفت.

  • یکی از مهم‌ترین نکات مورد توجه در زمان اتو کردن لباس‌های نخی، مرطوب بودن آن است. بدون شک اگر در این زمان لباس را اتو کنید؛ آسیبی به پارچه آن وارد نشده و راحت‌تر نیز اتو خواهد شد.
  • لباس‌هایی که در آن از پارچه پنبه یا نخی، استفاده شده است را ابتدا پشت و رو کرده و سپس آن را اتو کنید. در صورت استفاده از این روش، آسیب کم‌تری به پارچه وارد خواهد شد.
  • در رابطه با اتو کردن لباس‌های نخی، توصیه به استفاده از اتو بخار شده است. زیرا سریع‌تر و راحت‌تر، اتو خواهد شد. البته در صورتی که اتو بخار نداشتید؛ از اتو معمولی با درجه کم استفاده کنید.

پاک کردن انواع لک‌ها از روی لباس‌های نخی

یکی از معضلاتی که افراد در رابطه با لباس به ویژه لباس‌های کودکان با آن مواجه خواهند شد؛ لک رو لباس و چگونگی پاک کردن آن است. این مسئله در زمان شستن لباس‌های نخی، نیاز‌مند صبر و دقت بیش‌تر خواهد بود. برای اینکه لباس‌های نخی، تمیز شوند؛ باید ابتدا قسمت لک روی لباس را پاک کنید.

لک جوهر

اگر کت شلوار رسمی و اداری دوخته شده با پارچه نخی شما، به واسطه جوهر خودکار یا خود‌نویس لک شد. سریعا با دستمال کاغذی، آن را پاک کنید تا بیش‌تر جذب کت شلوار شود یا اصطلاحا به خورد پارچه، نرود. البته دستمال را زیر لک قرار دهید.

اگر جوهر بر پایه آب باشد؛ با پودر شوینده، لک از بین خواهد رفت. در صورتی که لک بر پایه روغن باشد؛ بهترین گزینه برای پاک کردن، اسپری مو است.

لک روغن

در صورتی که لباس نخی شما به واسطه روغن یا هر نوع مواد چرب دیگر لک شد. ابتدا با مایع ظرفشویی، آن قسمت را پاک کرده و سپس از پودر لک بر، بهره ببرید. پس از آغشته نمودن لباس به پودر لک بر، کمی صبر کنید.

اکنون با توجه به برچسب روی لباس، آن را در ماشین لباسشویی قرار دهید. اگر لکه چربی روی سطح لباس، پاک نشده باشد؛ این مراحل را مجددا تکرار کنید.

سخن پایانی

با توجه به وجود مزیت‌ها یا معایب احتمالی در پارچه نخی، در انتخاب آن باید نهایت دقت را به کار بگیرید. زیرا امروزه در بیش‌تر لباس‌هایی که به عنوان نخی معرفی هستند؛ از الیاف پلی استر استفاده شده است. برند ایندو فرم را باید از برترین شرکت‌های در زمینه تولید انواع لباس‌های فرم اداری برای آقایان و خانم‌ها معرفی کرد.

در بین لباس‌های تولید شده شرکت ما، از پارچه‌های نخی مرغوب استفاده شده و با وجود طراحی، برشکار و دوخت زیبا نظر تمام خریداران را جلب کرده است.

 

دکمه بازگشت به بالا